Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Drie op de vier huishoudens kijkt digitale televisie

Pagina: 1
Acties:

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Bij het type beeldscherm is een crt-televisie nog nipt het meest gebruikte tv-type met een aandeel van 48 procent in de tweede helft van 2011. Lcd-televisies zijn echter al goed voor 47 procent, gevolgd door 11 procent voor plasma-tv's en 9 procent voor led-televisies. Circa 0,5 procent van de onderzochte huishoudens zegt een 3d-televisie te bezitten, terwijl 8 procent internetdiensten kan benaderen via zijn toestel.
48 % crt
47 % lcd
11 % plasma
9 % led

Is toch samen 115%? Of mis ik iets?

Desktop | Server | Laptop

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
http://www.kijkonderzoek....ies/SKO_TV_in_NL_2011.pdf

Volgens Figuur 3 op Pagina 9 is het marktaandeel van LED minder dan een procent.
Dat kan kloppen want AMOLED displays zijn nog erg duur omdat het nieuwe technologie is.
(we hebben het niet over LED backlight!).

Volgens mij klopt er geen bal van die grafiek:

Er zijn de volgende categorien:
  • Toegang tot internet via TV toestel
  • Beeldbuis
  • Plasma beeldscherm
  • 3D TV
  • LCD beeldscherm
  • LED
  • Projector/beamer
  • Totaal beeldscherm: PLAT
  • Breedbeeld
Om de verschillende soorten beeldtechnologien te verkrijgen van alle TV's zouden we moeten kijken naar: Beeldbuis (50%), Plasma Beeldscherm (11%), LCD Beeldscherm(9%), LED(0%-1%), Projector/Beamer(0%)

Totaal: ~70%.
Voglens mij is het aandeel LCD schermen veel te laag in de grafiek.

Het lijkt mij dat de waarden van 3D TV (Lijkt me sterk dat 45% van alle TV's 3D TV's zijn) en LCD beeldscherm omgewisseld moeten worden, dan zouden we op ongeveer 105% zitten (nog steeds wat aan de hoge kant)

[ Voor 60% gewijzigd door Sphere- op 30-01-2012 19:41 ]

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18
Ik ben uitgegaan van pagina 10 'alle toestellen', maar de genoemde percentages zijn idd niet 100 procent. Ik heb de alinea even weggehaald uit het artikel en zal om nadere uitleg vragen bij de opstellers voordat dit helemaal helder is.

Abort Retry Fail?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ik zie de logica niet helemaal, maar het valt me nu wel op. Als je de gegevens per 'hoofdtoestel' optelt kom je op 85% uit en als je 'alle toestellen' optelt op 115%. Zou dat toeval zijn?

Desktop | Server | Laptop

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De categorie led zal zeker wel 9,4% zijn. Vergeet niet dat dit onderzoek op interviews is gebaseerd en niet op technische specificaties. Als er bij de Mediamarkt een sticker 'LED!!!111' op zit, dan heb je een led-tv. Zo wordt die term nou eenmaal gebruikt, en trouwens, ook regelmatig door ons: een tv met een led-backlight is een led-tv.
offtopic:
Coming to think of it: ik heb hier ook nog een crt met een led. We mogen verder rustig aannemen dat hier de amoleds ook bij zijn inbegrepen, als er bij die ruwweg 600 huishoudens die 'led' opgaf tenminste een early adopter met zo'n 22"-er zat. Of zo - ik vind het wáánzinnig interessant dat er meer huishoudens zijn onderzocht dan dat er mensen zijn ondervraagd :X

Wat de percentages in de kolom 'alle toestellen' betreft: die kan je niet optellen. Per huishouden is er 1,7 tv: op 7 miljoen huishoudens zijn er dus 11,9 miljoen tv's. Het is daarmee prima mogelijk dat er vijf miljoen huishoudens met een lcd en vijf miljoen huishoudens met een crt zijn geteld: dan hebben beide technologiën een aandeel in het aantal huishoudens van 5/7*100=71%. Daar komt geen totaal van 142% uit.

Dan moeten we ook nog vaststellen dat die 1,7 geen universele constante is en het aantal huishoudens dus ondanks de percentages *niet* naar het aantal toestellen vertaald kan worden. Als een van de drie huishoudens alleen een crt heeft staan, en de andere twee hebben samen dertig lcd's (cijfers verzin ik even ter plekke) dan heeft lcd een marktaandeel in toestelvolume van 97%, maar heeft slechts 67% van de huishoudens een lcd.
offtopic:
Die rubriek 'plasma+lcd-led en 3dtv, maar weet niet welk type' is trouwens de slechtste (plus min en komma maar? wth?) categorienaam die ik in tijden heb gezien. Dat kan alle kanten op worden geïnterpreteerd, daar had gewoon een 'platte tv van onbekend type'-cijfer moeten staan. In tabel met hoofdtoestellen had je dan zelfs daadwerkelijk een percentage van 100 kunnen narekenen. Dat kunnen we nu niet, maar dat zal de bedoeling wel zijn geweest :P

Enniehoe: ik ken de originele alinea niet maar de quote in de startpost hoeft alleen maar even wat minder de indruk wekken dat het hier om exclusief bezit gaat - zoals dat met hoofdtoestellen overigens wel het geval is. De cijfers zijn waren juist, je moet ze alleen niet willen optellen :)
Bij het type beeldscherm is een crt-televisie nog nipt het meest gebruikte tv-type: 48 procent van de onderzochte huishoudens beschikte in de tweede helft van 2011 over zo'n toestel. Lcd-televisies zijn echter al in 47 procent van de huishoudens aanwezig; 11 procent bezit een plasma-tv en 9 procent zegt een led-tv te hebben.
en de rest van de quote lijkt me al duidelijk genoeg.

edit:
@Rupie: ja , dat is toeval :Y

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.