IDE brander naast SATA schijven op P5e in AHCI modus.

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:37
Ik zit met iets waar ik niet uit kom, hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb hier een PC met een Asus P5e moederbord en een Optiarc SATA DVD speler. Deze DVD speler maakt een hoop herrie tijdens het kijken van films. Dit wil ik graag oplossen. Nu heb nog een oude Benq 1655 DVD speler liggen, maar deze speler is IDE.

De SATA configuratie heb ik op AHCI staan, en dit wil ik graag zo laten. Nu heeft het moederbord volgens mij ook een aparte IDE controller. Een jmb368.

Kan ik de Benq IDE DVD brander op de jmb368 aansluiten naast mijn 2 interne SATA schijven, en blijven draaien in de AHCI modus? Of is het verstandiger om een andere SATA DVD brander/ Blu-ray speler te kopen?

Vast bedankt.

• mvleus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:44
Zover ik weet kan je prima een IDE brander naast je AHCI SATA schijven gebruiken. Moet je in de BIOS alleen wel even kijken of je IDE controller ook aan staan.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
AHCI/IDE emulatie is een SATA-only ding en heeft niets te maken met de manier van functioneren van je IDE (PATA) poort(en).

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Settings laten staan zoals ze staan, drive er aan hagen, en dan pas troubleshooten. Maar wat dacht je van gewoon die DVD speler niet gebruiken? Daar hebben we tegenwoorden HDD's, SSD's, USB-sticks en NASsen voor.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:31

Wildfire

Joy to the world!

spone schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:51:
AHCI/IDE emulatie is een SATA-only ding en heeft niets te maken met de manier van functioneren van je IDE (PATA) poort(en).
Yup. Zo heb ik hier naast m'n 4 SATA HDD's en 1 SATA DVD+RW ook nog een IDE DVD+RW hangen. Werkt probleemloos.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• gelukkie
Het is gelukt! Het was even klooien om de IDE kabel en de stroomkabel in de kast te verwerken (niet aan gedacht dat SATA ook andere stroomkabels gebruikt).

De oude Benq brander schroeft zijn toerental tijdens het spelen van DVD's gelukkig wel terug! Toch raar dat die Sata Optiarc altijd max bleef draaien (met de bijbehorende herrie).

Bedankt voor jullie hulp.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 13:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Bij sommige merken is het ook mogelijk om iets aan de instellingen te veranderen zodat deze stiller draait. Ik dacht tenminste dat ik dat bij m'n Samsung kon doen, ik gebruik dat ding alleen nooit meer...

Speed limits are like herpes.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij kon je met dit tooltje je drive speed instellen op een bepaalde snelheid. Snel genoeg om iets af te spelen en traag genoeg om niet te veel geluid te produceren.

Link: http://www.cdspeed2000.com/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• gelukkie
Ja dat soort programma's heb ik geprobeerd. Werkte in Sata ide modus goed, maar bij Sata in ahci modus niet.
Maar al met al werkt het nu goed, en kan ik aangenamer DVD's kijken en muziek DVD's luisteren.
Pagina: 1