Informatie gevraagd m.b.t. opzetten VPN

Pagina: 1
Acties:

• bmhvanbenthum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-02 07:44
Hallo allemaal,

Ik heb thuis nog een lantastic netwerk in DOS, hier draait nog oude foxbase software in voor voorraad beheer en facturatie.

Nu heb ik het voor elkaar om dit in MS Virtual PC 2007 te draaien, ik link de fysieke ethernet adapter aan de virtuele adapter van de virtual machine, laad de behorende drivers in DOS, zet in windows de TCP/IP protocol van de fysieke kaart uit, sluit een kabel aan op een netwerk switch waar alleen dos pc's aanzitten en kan inloggen/verbinding maken.

Nu wil ik eigenlijk een desktop computer gebruiken om de verbinding met de lantastic switch draadloos met een laptop te delen. Volgens mij moet dit mogelijk zijn met een vpn verbinding, maar ben hier nog niet helemaal in thuis.

Vaak krijg je als je vpn installeert (client) een virtuele tunnel adapter, deze moet gekoppeld worden aan de virtual machine. Aan de andere zijde, in mijn geval een desktop pc verbonden met de fysieke lantastic switch, moet een vpn programma op wat de inkomende verbinding van de vpn client accepteerd. Soort server dus. Deze inkomende vpn verbinding moet gelust/gelinkt worden aan de fysieke ethernet kaart in de desktop.

Zowel de desktop als de laptop zijn draadloos aangesloten op een wifi router.

Welke software kan ik hier het beste voor gebruiken en heeft iemand ervaring met de configuratie van zo iets??

Dus eigenlijk is het een soort vpn peer 2 peer verbinding, waar non-ip based netwerk verkeer doorheen moet.

Hopelijk weet iemand hier raad met dit probleem.

Groet, Bram

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:53
Ik heb thuis nog een lantastic netwerk in DOS, hier draait nog oude foxbase software in voor voorraad beheer en facturatie.
Misschien gewoon eens tijd om te upgraden naar een ander product?

• bmhvanbenthum
Een upgrade is op dit moment niet aan de orde. Ik wil een vpn tunnel opzetten tussen een virtual machine en een remote desktop die via een kabel aan een switch vast zit

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Pff, raak met het hele verhaal wel een klein beetje de draad kwijt.

Aangezien VPN hefig gebruik maakt van IP is NON-IP Based traffic dus een beetje tricky. Nou maakt LANTastic gebruik van NetBIOS en NetBIOS over TCP/IP is dan wel weer mogelijk.

Dus het zou zomaar kunnen werken over een normale VPN (test it)

Misschien maak je het met LANTastic een beetje lastiger dan eigenlijk hoeft. Is het niet mogelijk om de DOS gebaseerde software op een Virtual machine te draaien met TCP/IP als netwerkprotocol? Dan verruim je de mogelijkheden al aanzienlijk.

Hmm, ik lees nu pas dat je ook diverse dos clients hebt die je ook van TCP/IP moet voorzien. Maar goed, het is een optie.

Als de software al draait in Windows Virtual PC is het ook vrij eenvoudig om de virtual machine te laten draaien op bijv Microsoft Hyper-V server (gratis!) . Als je toch al een desktop beschikbaar wilt stellen, dan kun je daar Hyper-V server op installeren en je VM op hosten. Vervolgens is het mogelijk om de desktop aan de router/switch (is misschien ook draadloos AP?) te hangen en met de laptop te verbinden.

Let erop dat Hyper-V server best een crime is om met beheertools te laten werken in een standalone/workgroup omgeving. Veel opties mbt firewall moet je in of uitschakelen middels command-line.
Aanrader is dan http://coreconfig.codeplex.com/

En wellicht biedt Hamachi een uitkomst mocht dit allemaal niet werken, dit is een software gebaseerde VPN oplossing die vrij eenvoudig te installeren is.

En switching werkt op laag 2, dus een simpel AP aan de "lantastic" switch hangen en juist configureren is voldoende om met een laptop draadloos verbinding te kunnen maken, ipv dat je een desktop gaat gebruiken om te "tetheren". Waarom dus een VPN opzetten?

[ Voor 12% gewijzigd door akimosan op 31-01-2012 17:33 ]

• bmhvanbenthum
Het idee van AP is op zich slim, maar het nadeel daarvan is dat de laptop geen verbinding met internet meer heeft via het draadloze windows netwerk. Hij is verbonen met de Wireless Access Point die aan de dos switch hangt.

De laptop is volgens mij niet uitgerust met een kaart die 2 verbindingen kan maken. Dan zou er een pcmcia netwerk kaartje inmoeten voor de tweede draadloze verbinding.

Maar een pcmcia kaartje kopen en installeren is wel minder ingewikkeld als een vpn omgeving configureren, tenzij dit je dagelijkse werk is.

Ik heb gisteren getest via packetix.net. Op de computer met de virtual machine een client geinstalleerd, op de ontvangende computer een server/bridge geinstalleerd. De zaken ingesteld, verbinding via de online test server in japan gemaakt, en lantastic kan verbinding maken. Alleen de performance was niet denderend....

The point is, een layer 2 tunnel is goed voor lantastic.

Maar mischien is het zo ie zo een goed idee om ipv lantastic tcp/ip te gebruiken. Lantastic is maar traag, en alle systemen die als werkstation fungeren zijn niet vooruit te branden. Ze halen alle data van een netwerk drive.

In een windows omgeving met tcp/ip zijn de netwerk drives en netwerk verbindingen veel sneller.

In elk geval bedank voor het meedenken. Alle sugesties zijn welkom.

Beste oplossing zou natuurlijk het migreren naar nieuwe software zijn, maar we zijn bezig met een bedrijfsopvolging van vader op zoon, en zolang de ouwe garde mee doet mag de oude software niet wijken. Dat is een probleem wat nog enkele jaren aanhoud.

• akimosan
  • Niet online
Dan denk ik dat met het creëren van een snellere omgeving het nog wel een paar jaartjes voortkan.

Met TCP/IP heb je ook nog wat extra mogelijkheden om te voorzien in goede backup mogelijkheden,alhoewel: backupje maken van de VM is nu ook niet ingewikkeld...

Zo te zien heb je voldoende kennis en ervaring om het geheel aan te pakken met de tips die gegeven zijn.

PCMCIA kaartje? Kleine USB adapter voldoet niet? Zo eentje die niet ver uitsteekt?

Draadloos en Internet?

Accespoint met switch en poorten die VLAN's ondersteunen. Zo kun je eventueel een apart netwerk maken waarin laptops zowel in het internet LAN als op het LANTastic lan kunnen.

Maar dat is dan wel weer ingewikkelder dan even een extra draadloze adapter in de laptop steken.
Succes!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

bmhvanbenthum schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:05:
Nu wil ik eigenlijk een desktop computer gebruiken om de verbinding met de lantastic switch draadloos met een laptop te delen. Volgens mij moet dit mogelijk zijn met een vpn verbinding, maar ben hier nog niet helemaal in thuis.
Euhm, OpenVPN met 2 TAP adapters, en het verkeer vanaf het virtualmachine-LAN doorsturen door middel van een custom route (op de virtualmachine-host) de VPN in?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuke uitdaging :)

Ik ken lantastic niet echt, maar om wat voor clients gaat het precies? Een VPN tunnel is leuk, maar als je meerdere clients hebt moet je ook meerdere VPN tunnels hebben, en dat maakt het dan nog meer niet vooruit te branden.
Voor XP vind ik iig nog wel iets wat op een driver lijkt: http://xpdrivers.com/network/artisoft-lantastic/_3_4004.cfm Ook kom ik dit tegen: http://pcmicro.com/lantastic/ alsook dit: http://www.computing.net/...1-in-windows-7/42364.html

Misschien helpt het ook als je aangeeft wat precies je doel is, waarom je dit doet, evenals een schets van de omgeving waarin je werkt :)
Ik kan me ook zomaar voorstellen dat je een betere performance krijgt als je de boel simpelweg in DOSbox zou draaien, ipv in een virtual PC. Maar dat zou je kunnen testen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bmhvanbenthum
Het probleem met DOSbox is dat file-lock niet werkt. Ik kan buiten dosbox om een shared folder maken, deze mappen in dosbox en dan lijkt het op een netwerk drive.

Als dan een client een database file opent kan een tweede client hetzelfde bestand ook bewerken. Dit levert problemen op.

De file-lock wordt door het dos programma share.exe afgehandeld. In Dosbox zit een andere versie in als in MSdos.

Mischien als je dosbox de netwerk verbinding laat maken en ook een netwerk drive laat maken dat het kan werken.

Volgend probleem met dosbox is het ontbreken van aansturing van de lpt poort voor het printen. Misschien kan je een ip printer mappen naar een virtuele lpt poort of zo, maar een oude etiketten printer is alleen beschikbaar via een lpt aansluiting :S

De situatie is nu als volgt, 1 dos computer is als server geconfigureerd, deze deelt zijn c-drive met de clients via lantastic netwerk software. Deze computer is ook aangesloten op 2 printers en die ook gedeeld worden met de clients.

De clients zijn ook dos machines, en hebben F-drive wat de C-drive van de server is. Van deze F-drive lezen ze de database uit met een foxbase programma.

Nu heb ik een virtual dos-pc gemaakt, en de windows LAN adapter aan deze machien gekoppeld in VPC settings. Kabel in de dos switch en opstarten als client. Dit werkt.

Nu wil ik deze verbinding draadloos maken, mbv de in de laptop ingebouwde wlan adapter, en tevens draadloos verbinding met internet hebben.

Verder is denk ik de performance van het lantastic protocol ver onder de maat. Als ik 2 windows 7 pc met een VPC er op aansluit op een switch, de ene VPC als server start en de tweede als client is de verbinding echt traag. Bestanden kopieren en openen gaat mischien met maximaal 100kb/sec. Dit terwijl de netwerk adapter van de VPC 100 mbit moet kunnen. Op het moment dat er meer clients bijkomen zakken de prestaties nog verder in.

Het probleem met foxbase is dat wanneer het in een windows omgevens draait in compatability mode of in een dos-prompt de file-lock niet werkt. Bestanden kunnen gelijktijdig op meerdere clients geopend en bewerkt worden. Dus om dit te laten werken is noodzakelijk een echte DOS in een virtuele machine te draaien.

Kort gezegt heb ik 2 wensen, de netwerk prestaties verbeteren, en een draadloze verbinding opnemen in het netwerk van dos computers.

Het is gewoon een oplossing om nog even een paar jaar door te zingen.

Ik ben nu ook aan het zoeken naar een goede tcp/ip driver/stack voor DOS, waar met een net use commando mappen/drives en poorten kan delen. Iemand suggesties?

Alle informatie en tips zijn welkom, samen weet je meer dan in je eentje.

• akimosan
  • Niet online
Eh, dit zag er wel weer vaag bekend uit: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc750214.aspx

En dit: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb726979.aspx

Iets in elkaar flansen met Windows for Workgroups 3.11? (Oude bestanden daarvan kunnen je wel helpen bij het bouwen van de bootdisks)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan niet helemaal opmaken uit je verhaal of de lantastic switch een apparte fysieke switch is. Kan je een tekening van je netwerk maken. Volgens mij is het geen probleem en kan je op je laptop in een virtual machine gewoon die dos applicatie draaien mits je op het zelfde netwerk zit Wireless transporteerd volgens mij ook gewoon netbios. VPN is alleen nodig als je in verschillende IP netwerken zit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welk OS draait er op die Server PC als Host-OS? Toevallig een firewall die voor die lantastic verbindingen wat roet in het eten gooit t.a.v. performance? Wellicht waard om te checken :)

T.a.v. dat printen: hier heb je een handreiking: How to print to a network printer from an MS-DOS-based program in Windows XP

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bmhvanbenthum
Ik ben wat aan het experimenteren geweest, en heb nu in MS VPC 2007 dos network client 3.0 met share functie geinstalleerd. Dus kan vanuit een virtuele DOS omgeving een share maken, maar ook een windows share gebruiken. Sharen vanaf een windows pc is sneller, maar nog evensnel als de oude lantastic verbinding.

Op een andere systeem heb een map gedeeld.

Wanneer ik nu met de host waarop VPC draait bestanden van of naar de gedeelde map op de andere computer kopieer gaat dit 20 tot 30 keer zo snel als wanneer ik de bestanden met de VPC naar of uit de gedeelde map op de andere windows computer kopieer.

Kan dit aan de VPC liggen of zou dit aan de dos tcp/ip client liggen die in de VPC geinstalleerd is ??

Ik heb op beide systemen in windows al de firewall uitgeschakeld om te testen of het sneller wordt, maar dit heeft hoegenaamd geen invloed.

Maar door gebruik te maken van TCP/IP in de DOS VMC kan ik nu wel heel gemakkelijk draadloos verbinding maken, dus 1 deel is al opgelost, de wens om draadloos met de Dos te werken. Nu de snelheid nog. Het werkt op dit moment nog niet echt sneller dan het bestaande net wat met Lantastic netwerk software werkt. Dat terwijl de DOS VMC zegt dat de NIC met 100 mbit is verbonden, dus dan mag een bestand van 3 mb kopieren geen 15 tot 20 seconden duren. In windows is het 1 keer knipperen met je ogen en hij is over.

Voor de VPC heb ik deze imgage als voorbeeld gebruikt:
http://www.ohmancorp.com/RefWin-VirtualPC-VMNet622.asp

Misschien dat iemand anders op dit forum ook nog wat aan heeft.

Ik ga binnenkort ook nog even testen met een echt dos systeem, maar dat heb ik nu niet voorhanden, vandaar deze vraag.

• bmhvanbenthum
FF off topic,

Kan ik ook nog de topic titel aanpassen, want eigenlijk gaat hut nu niet meer over een vpn verbinding, maar of een tcp/ip verbinding tussen een Dos VMC, native dos en windows.

• akimosan
  • Niet online
Ik krijg vergelijkbare resultaten in Virtual PC. Optimalisaties met TCPSEGMENTSIZE e.d. hebben ook niet geholpen.

Hier wordt ook beschreven dat netwerk snelheid onder DOS met virtuele netwerk adapter een max snelheid krijgt van 1500 KB:
http://www.portlock.com/products/beta/virtual_boot.aspx
Dat is weliswaar met een andere adapter en driver maar verder lijkt het vergelijkbaar.

Dit zou met fysieke adapters dus anders kunnen zijn.

Tevens wordt er binnen de DOS omgeving natuurlijk geen gebruik gemaakt van allerhande optimalisaties om te cachen en dergelijke of functies binnen de drivers. Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van beschikbaar geheugen.
Het is allemaal heel basic.

• bmhvanbenthum
Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb. Na goed zoeken heb ik een nieuwe runtime envoirement voor FoxBase gevonden. Dit is een multi user versie die ook onder windows werkt. Echter wel alleen 32 bit systemen. Maar dat is geen ramp.

Nadeeltje is wel dat in windows zo de command prompt niet meer full screen kan werken.

Nu is het dus zaak om op een nette manier een windows netwerk te creeeren. Maar ik zal hierover een nieuw topic starten.
Pagina: 1