VNC/X/NX/ThinLinc remote met meerdere monitoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 08:23
Ik wil vanaf thuis ( SuSE Linux, Dell Laptopje met 1280x800 resolutie en monitor met 1680x1050, Ziggo 50/x? verbinding ) verbinding maken met mijn PC op kantoor ( Ubuntu Linux 11.10 , iMac 27" 25xx,1xxx resolutie, 50/50 fiber ). Ik heb een VPN verbinding.

Thuis wil ik gebruik kunnen maken van zo veel mogelijk van de volgende features:
* Op kantoor moet mijn scherm niet zichtbaar zijn, geen zin om zonder dat ik kan zien wie er bij de PC staat (kantoortuin), iedereen zomaar mee kan kijken. (must have)
* De volledige resolutie van beide schermen (very nice to have)
* 3D acceleratie (very nice to have)
* Scherp beeld ( geen overcompressie) (must have)
* Beetje bescheiden bandbreedte gebruik ( very nice to have )

Om dit te bereiken heb ik nu het volgende getest:
Mac OS: VNC server
- Hierbij kan iedereen meekijken. Geen zin in.
- Beeld is slecht / overcompressie

Vervolgens heb ik Ubuntu geinstalleerd
NoMachine NX free edition:
- Geen 3d acceleratie
- 1 scherm, wel 1 virtual desktop mogelijk, maar dan kan ik geen hogere verticale resolutie doen dan 800 pixels, de hoogte van mijn laptop resolutie.
+ Vlot

ThinLinc server
+ 3D acceleratie via virtualgl
- 3D acceleratie op de Mac zelf is stuk gegaan hierdoor....
- Geen multi monitor

Weet iemand een oplossing, pakket of configuratie om alles voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb geen antwoord voor je, maar wel een paar opmerkingen.

De PC die je over wil nemen heeft een veel hogere resolutie. Dan zijn er twee mogelijkheden:
- je gaat het beeld schalen (met kwaliteitsverlies als gevolg)
- je moet voorturende scrollen (daar word je snel gek van).

Met een 50 mbit verbinding zou ik me over bandbreedte niet te veel zorgen maken.

Voor zover ik weet staat 3d nog erg in de kinderschoenen. 3d support betekent afaik "je beeld gaat niet op zwart als je 3d doet", niet dat het ook nog een beetje snel is. Maar er wordt hard aan gewerkt, misschien dat het inmiddels wel bestaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Volgens mij is het idee van X, als er dus al een oplossing op dat niveau is, dat je een Server hebt ( de PC met daaraan de monitor(s) gekoppeld ) en een Client ( de machine die de X beelden genereerd ).
In dit geval wil ik dus de Mac gebruiken als Client en mijn laptop als X server. Volgens mij hoeft de client in principe helemaal geen schermen te hebben en is het verder ook niet relevant wat die draait.
Ik wil een aparte X sessie starten, ik wil niet de bestaande X sessie overnemen met iets als VNC.

Op dit moment gebruik ik ThinLinc, deze start gewoon een X sessie icm VirtualGL, deze sessie kan ik vervolgens via TigerVNC (een VNC smaakje) overnemen. Maar omdat het een aparte sessie is kan ik wel gewoon aangeven "hoe ik het wil hebben", dus wat voor resolutie. Op dit moment dus 1680x1050, de resolutie van het externe scherm dat aan mijn laptop hangt.

Ik werkt voor een IT bedrijf dat werkplekbeheer doet. Er gaat dus nogal eens een grote back-up of andere grote meuk over de lijn heen, daarnaast ben ik niet de enige die veel thuis werkt dus een beetje bescheidenheid in bandbreedtegebruik is in mijn eigen voordeel (minder kans op lag), en ook sociaal tov mijn collega's.
Op dit moment heb ik ThinLinc overigens zo ingesteld dat deze geen JPEG of andere grafische compressie doet, alleen SSH compressie (lossless). In een normaal 2D beeld zie ik nu nauwelijks vertraging onder bijvoorbeeld het typen van dit bericht.
edit: Ben aan het doorprutsen ondertussen uiteraard, proof of concept dat het wel zou moeten werken: YouTube: GLX, VirtualGL, and TurboVNC . Ik weet niet wat de "condities" zijn hiervan, of hij bijvoorbeeld een GBIT link tussen de 2 machines heeft of niet.
edit2: En o ja, ik zit nog steeds in de ThinLinc sessie en het youtube filmpje speelt ook gewoon soepel af :).
edit3:
3D Support wil ik graag hebben vanwege gnome-shell. Ik ben daar behoorlijk aan verslaafd geraakt, en ik zou het jammer vinden dat ik dat kwijt zou raken als ik via 'remote' verder werk.
De wereldbevolking heeft het van de andere kant lang uitgehouden zonder 3D desktops, "het kan wel", maar ik was behoorlijk onwennig.

[ Voor 20% gewijzigd door thegve op 31-01-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Bump ( eerste en laatste keer )