• Dennis26
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-03-2022
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag werkt mijn PC niet meer. Hij start wel op, dus alle fans etc. beginnen te draaien en ook de harde schijf en dvd speler werken wel. Echter krijg ik geen beeld, en ook de piep bij het opstarten komt niet. Ik heb nu de volgende dingen geprobeerd om het op te lossen:

- Ander geheugen
- Andere videokaart
- Andere voeding

Alles zonder resultaat. Nu denk ik dat het moederbord of cpu stuk is. Is er iemand die nog een ander idee heeft wat er stuk kan zijn? Misschien dat ik iets vergeten ben om te checken.

Mocht het moederbord stuk zijn dan ga ik een upgradekit via alternate kopen(moederbord+processor+geheugen). Daarvoor heb ik er 2 in gedachten. Welke kan ik dan het beste aanschaffen? Gebruik is vooral internet/office en wat gaming. Voor gaming gebruik ik de pc niet heel veel meer omdat ik sinds kort een Ps3 heb.

AMD: http://www.alternate.nl/h...RE&l1=Moederborden&l2=AMD

Intel: http://www.alternate.nl/h...&l1=Moederborden&l2=Intel

Voor de duidelijkheid mijn specs:
Moederbord: M2N32 Sli deluxe
Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+
Geheugen: 4x 1GB Kingston HyperX DDR2
Voeding: Coolermaster 430W
Videokaart: Sapphire HD4870 toxic (1Gb volgens mij)
Harddisk: Onbekend(volgens mij Samsung spinpoint 1TB)

Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

CMOS met bios-batterijtje al gereset?

1. Stroomkabel los
2. Batterijtje eruit
3. minuutje wachten
4. Batterijtje terug
4. Stroomkabel erin

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 12:48 ]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
Je bent al goed aan het troubleshooten geweest en ik weet bijna wel zeker dat het je moederbord is.

Aangezien je niet veel aan gamen doet maakt het niet uit welk setje je neemt, snel genoeg is het toch wel.

• Dennis26
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:41:
[edit]Je was me voor met de uitleg. Dit zal ik vanavond even proberen als ik thuis kom, als dit mij lukt met mijn beperkte kennis van computers.[edit]

Moet ook nog aangeven dat bij het opstarten er 3 rode lampjes gaan branden op mijn videokaart. Via google kwam ik ergens tegen dat dit kan duiden op een probleem met de voeding of een ander probleem welke ik zo niet meer weet. Ik zit op mijn werk en kan de link helaas ook niet meer terugvinden omdat ik hier beperkt internet heb :X

[edit2] Link gevonden: http://nl.hardware.info/f...75-HD-4870-3-rode-lampjes. Gaat wel op een ander type videokaart, maar zal waarschijnlijk niet veel verschillen. Oorzaak van 3 rode lampjes:

D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault
D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed
D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed
D601 - Red LED On, shows critical Core power fault"

Lijkt mij toch echt allemaal een voeding probleem, en volgens mij word er niet iets over het moederbord vermeld.

[ Voor 53% gewijzigd door Dennis26 op 30-01-2012 12:55 ]

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Probeer eens te wissellen met sata kabels / poorten een poort kan kapot zijn dan hangt een pc ook in de boot.
hoewel je dan wel beeld zou moeten hebben toch het proberen waard.

Ik denk toch moederbord dood

[ Voor 31% gewijzigd door A87 op 30-01-2012 14:59 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Ik kan zo even niet zien of je Voeding Modulair is (ook weet ik niet vanaf hoeveel watt dit beschikbaar is)

Maar als het toch modulair mag zijn, probeer eens op andere aansluitingen te zetten ennogmaals te proberen..

Anders denk ik toch dat je MB dood is :(

Suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Dennis26
Soundstorm2010 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:07:
Ik kan zo even niet zien of je Voeding Modulair is (ook weet ik niet vanaf hoeveel watt dit beschikbaar is)

Maar als het toch modulair mag zijn, probeer eens op andere aansluitingen te zetten ennogmaals te proberen..

Anders denk ik toch dat je MB dood is :(

Suc6
Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet weet of de voeding modulair is. Toch denk ik niet dat dit het probleem oplost aangezien ik ook al een andere voeding heb geprobeerd die uit een 100% werkende pc kwam. Dus de voeding is het probleem niet. Ik ben ook bang dat het mijn moederbord is.

Nog even betreffende de beide mogelijkheiden voor een upgradekit die in mijn startpost zijn gelinkt. Welke kan ik het beste aanschaffen met het oog op gaming. Ik game nu weining op de pc, mede doordat het geen geweldige set-up meer is die alle games vloeiend draait. Met een nieuwe mobo en cpu zal ik wellicht toch weer wat meer gaan gamen op de pc. Welk mobo+cpu kan ik dan het beste aanschaffen? De AMD FX6100 of Intel I5 2310?

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
Je hebt al getest met een andere videokaart en voeding, waarbij je systeem nog geen beeld gaf, ik vrees dus echt dat je moederbord dood is.

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-02 19:50

Phntm

Tlingelingeling

Dennis26 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:44:
[...]
Welk mobo+cpu kan ik dan het beste aanschaffen? De AMD FX6100 of Intel I5 2310?
Blijf voorlopig uit de buurt van de AMD FX series, ze waren niet zo een verassende verbetering ten opzichte van de Phenom II series. i5-2310 is een goeie keus, omdat je toch niet veel gamet. Als mobo zou elke mobo oke zijn voor jou, omdat zoals eerder opgemerkt je toch niet veel doet aan gamen.

Omdat ik niet weet wat precies je mobo budget is, heb ik maar wild een paar uitgepikt.

pricewatch: Asrock H67M B3
pricewatch: Asrock P67 Pro3 SE
pricewatch: Gigabyte GA-P67-DS3-B3
pricewatch: Asus P8H67 (3.0)

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-02 22:04
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:41:

1. Stroomkabel los
2. Batterijtje eruit
3. minuutje wachten
4. Batterijtje terug
4. Stroomkabel erin
Daarnaast misschien even het bios resetten. Dit is bij veel moederborden apart met een jumpertje. Staat meestal wel duidelijk beschreven in het boekje

• Dennis26
Woudtwe schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:53:
[...]

Daarnaast misschien even het bios resetten. Dit is bij veel moederborden apart met een jumpertje. Staat meestal wel duidelijk beschreven in het boekje
Ja dit zal ik vanavond zodra ik thuis ben nog even proberen. Mocht dit niet lukken dan zit er niks anders op dan een nieuwe mobo+cpu aan te schaffen. Ik zal nog laten weten of dit heeft gewerkt.

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 20:10
Qua performance zou volgens velen de i5-2310 iets beter zijn dan de FX 6100. Het scheelt niet veel, maar persoonlijk zou ik voor de Intel Upgradekit gaan.

Blijft je pc wel aan na opstarten? Ik had namelijk een pc die enkele seconden na opstarten weer uitging. Heb toen het moederbord vervangen waarna bleek dat niet het moederbord, maar de powerknop defect was.
Anders inderdaad even experimenteren met jumpers/CMOS etc. Ben alleen bang dat het inderdaad je moederbord is die de geest gegeven heeft.

Succes!

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

• Dennis26
Nielz1990 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:05:
Qua performance zou volgens velen de i5-2310 iets beter zijn dan de FX 6100. Het scheelt niet veel, maar persoonlijk zou ik voor de Intel Upgradekit gaan.

Blijft je pc wel aan na opstarten? Ik had namelijk een pc die enkele seconden na opstarten weer uitging. Heb toen het moederbord vervangen waarna bleek dat niet het moederbord, maar de powerknop defect was.
Anders inderdaad even experimenteren met jumpers/CMOS etc. Ben alleen bang dat het inderdaad je moederbord is die de geest gegeven heeft.

Succes!
De pc blijft gewoon aan na het opstarten. Ik zal vanavond noge ven experimenteren met de CMOS.

Wat ik mij wel afvraag is, waarom de intel processor qua performance beter is. Aangezien de amd ook meerdere cores heeft. Omdat ik niet meer heel erg in de processoren e.d. zit zou ik in eerste instantie kiezen voor een processor met meer cores. Dit hoeft natuurlijk niet direct beter te zijn, maar fx 6100 heeft 6x 3300 Mhz en de I5 heeft "slechts" 4x 2900 Mhz.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Voor zulke vragen en discussies zou ik toch naar een andere forum gaan:

[Nieuwsdiscussie] multi-core Intel's: Core i - deel 2
[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34

Persoonlijk heb ik altijd intel gehad, en die zijn gewoon iets stabieler... en tegen woordig zijn er nog niet veel software die multi procesoren (x6) aan kunnen, dit is meer voor film bewerkingen enzo..

maar dit is maar een gok hoor, ben neit zo verdiept in CPU's tegenwoordig meer, zolang het maar gewoon werkt (A)

[ Voor 21% gewijzigd door Soundstorm2010 op 30-01-2012 16:14 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:05
Soundstorm2010 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:13:
Voor zulke vragen en discussies zou ik toch naar een andere forum gaan:

[Nieuwsdiscussie] multi-core Intel's: Core i - deel 2
[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34

Persoonlijk heb ik altijd intel gehad, en die zijn gewoon iets stabieler... en tegen woordig zijn er nog niet veel software die multi procesoren (x6) aan kunnen, dit is meer voor film bewerkingen enzo..

maar dit is maar een gok hoor, ben neit zo verdiept in CPU's tegenwoordig meer, zolang het maar gewoon werkt (A)
Nee, Intel is echt niet meer stabieler te noemen dan AMD processors, helemaal niet bij normaal gebruik. Ik zou juist die van AMD nemen, vanwege de ingebouwde graphics. Misschien zijn er over een paar (4 ofzo) jaar wel 4K2K monitoren en bijbehorende video's, of juist erg veel HTML5.

Ik zou graphics op dit moment belangrijker vinden, want voor standaard dingen zijn CPU's van tegenwoordig snel zat.

O ja, meestal is het zo dat programma's die 4 cores aankunnen, ook wel 6 kunnen. Anders komt het vast nog wel, en is hij toekomstbestendiger.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 30-01-2012 16:25 ]

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

De AMD FX die hij in zijn hoofd heeft heeft geen ingebouwde gpu hoor, dat hebben alleen de apu's voor de FM1-socket. De Core i5 heeft wel een igp. Hij zegt dat hij nu een 4780 heeft, wat vermoedelijk een 4870 is :). Dan heeft hij die igp niet zo nodig.

De keus is aan jou, Dennis. De intel heeft een igp en de AMD Bulldozer zou qua cpu-power een beetje tegenvallen. Toch zou ik voor wat gaming en internet/office voor de AMD gaan, aangezien die iets goedkoper is en vast ruim vlot genoeg voor wat jij ermee wil.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Dennis26
Egocentrix1 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:57:
De AMD FX die hij in zijn hoofd heeft heeft geen ingebouwde gpu hoor, dat hebben alleen de apu's voor de FM1-socket. De Core i5 heeft wel een igp. Hij zegt dat hij nu een 4780 heeft, wat vermoedelijk een 4870 is :). Dan heeft hij die igp niet zo nodig.

De keus is aan jou, Dennis. De intel heeft een igp en de AMD Bulldozer zou qua cpu-power een beetje tegenvallen. Toch zou ik voor wat gaming en internet/office voor de AMD gaan, aangezien die iets goedkoper is en vast ruim vlot genoeg voor wat jij ermee wil.
Mijn videokaart is inderdaad een 4870 8)7. Maar wat houd een igp precies in? Ik heb wel even op google gezocht, maar kan geen pagina's openen omdat ik nog op mijn werk zit. Is de I5 echt sneller qua cpu kracht? Terwijl de amd 2 cores meer heeft en ook elke core nog sneller is dan de I5.

En waarom dan toch voor de AMD gaan, als je aangeeft dat die qua cpu power wel wat kan tegenvallen?

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 20:10
Het scheelt niet heel veel qua cpu performance. Ik heb even zitten zoeken maar er zijn niet echt duidelijke benchmarks te vinden, behalve die van Passmark. Hier scoort de Intel I5-2310 5882 punten, waar de AMD FX 6100 5703 punten scoort.
Persoonlijk heb ik betere ervaringen met Intel. Ik zat vanmiddag even te zoeken, en kwam een Spaans forum tegen met dezelfde afweging als jij. De meesten die hierop gereageerd hadden raadden ook de intel aan.
IGP is de ingebouwde GPU, in het geval van de Intel een Intel HD Graphics 2000, hier moet je echter niet echt wonderen van verwachten.
Over de 4 cores ten opzichte van de 6: in veel spellen merk je het verschil niet hiertussen, het is per spel verschillend, maar je zal het qua performance niet echt merken.

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Pagina: 1