[Startprobleem] Moederbord starten met ATX ipv ATX2.0 PSU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021
Na een paar keer slecht starten en spontaan uitgaan werkt mijn PC niet meer.
Ik vermoed dat de oorzaak ligt in de PSU (Zalman ZM600-HP) aangezien die geen output geeft. (Ook niet als pin 13 en 14 zijn kortgesloten)

Voordat ik een nieuwe PSU koop wil ik eerst zeker weten dat het moederbord nog goed is. Ik vond namelijk een losgelaten warmtegeleider op het moederbord en ben bang dat dit mede de oorzaak is.

Om te testen heb ik een ATX voeding in bruikleen maar dat is geen ATX2.0.
Ik mis dus 4 pinnetjes en heb ook geen extra aansluiting om de CPU van stroom te voorzien.

Mijn vraag is of ik hier toch tenminste mee kan testen of het moederbord nog werkt.

Ik verwacht niet dat de PC zal booten als de CPU geen stroom krijgt, maar ik wil in ieder geval zien dat het moederbord een poging onderneemt. Het moederbord (Abit IN9 32X-max) laat namelijk mbv leds de bootsequence zien. Op die manier hoop ik erachter te komen of ik een nieuwe PSU moet kopen of een nieuwe pc.

Iemand een idee of dit werkt of help ik het moederbord met deze geplande actie definitief om zeep?

P.S. om te testen heb ik de PC ontdaan van alle randapparatuur dus alleen het moederbord en CPU zitten er nog in. Bij starten draaien de Fans minder dan een seconde en gaan weer uit. Moederbord geeft aan: 99 - Complete Power Off Sequence. De backup batterij heb ik vervangen wat niet hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de extra 4 pins connector niet hebt dan gaat het sowieso niet lukken. De CPU krijgt dan geen stroom en zal dus sowieso niet gaan werken.

Als je je voeding test dmv pin 13 en 14 kort te sluiten, zorg dan dat het ding wel belast is, anders is de kans groot dat 't ding niet aangaat.

[ Voor 33% gewijzigd door TERW_DAN op 30-01-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
Tjah de enige manier om er achter te komen is toch om een voeding te vinden met een 4-pins cpu aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021
Goed, het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels weer wat tijd en wil het probleem van mijn defecte PSU nog steeds graag oplossen.

Inmiddels heb ik besloten de computer te starten door middel van het tegelijkertijd aansluiten van 2 PSU's.
  • Een leen-PSU (ATX) zit aangesloten met behulp van de 20pin ATX stekker.
  • De originele defecte PSU zit aangesloten met de extra 4pinnen van de 20+4 stekker.
    Verder zit de EPS (processor power) stekker van de defecte PSU aangesloten.
    Pin 13 heb ik kortgesloten met GND.
    Tot slot heb ik een HD aangesloten om de defecte PSU te belasten.
    (De 20pin stekker van deze PSU blijft dus ongebruikt)
Op deze manier start de PC op en stelt het me tegelijkertijd in staat de 20pin stekker van de defecte PSU door te meten.

Hierbij valt het volgende op:
  • Pin 12 (blauw) geeft (bijna) 0V in plaats van -12Volt
  • Pin 8 (grijs) geeft ook (bijna) 0V in plaats van een piek van 3.3 of 5 Volt bij het starten
Ik begrijp dat Pin 8 een controle pin is dus lijkt het, omdat Pin 12 niet het juiste voltage geeft, logisch dat Pin 8 niet de vereiste 3.3V of 5V piek geeft.

Mijn vraag is 2 ledig
  1. (ijdele hoop). Heeft iemand een iedee waarom Pin 12 niet werkt en is hier iets aan te doen.
  2. Ik begrijp dat Pin 12 in moderne PC's niet meer wordt gebruikt. Het is daarom extra zuur dat hierdoor mijn hele PC nu plat ligt. (Nieuwe PSU is toch al snel 100-150 euro) Ik zit er aan te denken (bijvoorbeeld) pin 1 (3.3V) en pin 8 kort te sluiten zodat er altijd 3.3V op pin 8 staat en (hopelijk) mijn PC zal starten. Het gevaar hierbij is dat je je controle op de juiste spanningen kwijt bent. Mijn vraag is of ik dit kan doen of dat het een domme oplossing is. Ik ben geen elektricien en kan de gevolgen daarom slecht inschatten.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:37:
Als je je voeding test dmv pin 13 en 14 kort te sluiten, zorg dan dat het ding wel belast is, anders is de kans groot dat 't ding niet aangaat.
Heel klein, er zijn namelijk maar erg weinig voedingen met no load protection.
DK schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:53:

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
Zoek een fatsoenlijke leen voeding, kan mij niet voorstellen dat je die nergens kan vinden, twee voedingen voor het starten van de PC is ook niet alles.

Wat betreft de pins, grijs is Power Ok/Good zolang hier een spanning van ongeveer 5V op staat (afwijking mag vrij groot zijn) zal de PC starten. De -12 is in principe niet echt meer belangrijk, dus al heeft deze een grote afwijking voor de stabiliteit van de PC maakt het niks uit. Als de voeding ook start als de -12V te veel afwijkt durf ik niet te zeggen.

Maar je zou de Zalman ook eens open kunnen schroeven, meestal is het gewoon zichtbaar dat een voeding stuk is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic