Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Ik ben voorzichtig naar een mediaspeler aan het kijken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Op dit moment heb ik wat ik noem een "HTPC" wat eigenlijk gewoon een kleine desktop is met Debian erop en een draadloos toetsenbord.

Nadeel daarvan is dat het veel tijd kost om op te starten (2-3 minuten), de batterijen van de draadloze muis altijd leeg zijn en het ook niet bepaald relaxed vanaf de bank te bedienen valt. En ondanks het kleine kastje (micro-atx lowprofile) is het toch een relatief groot apparaat natuurlijk. Het enige wat hij vaak hoeft te doen is UitzendingGemist of een video via netwerk afspelen. Vroeger had ik er meer plannen mee, maar in de praktijk is dit nu het enige wat ie doet. Daarom ook de overweging om hem te vervangen door een mediaspeler.

Van een mediaspeler zou ik het volgende verwachten:

• Snel opstarten (<20s)
• UitzendingGemist support, en de mogelijkheid om te updaten voor wanneer er dingen aan UG veranderen. Ik kan me voorstellen dat een UG-implementatie die nu werkt over 2 jaar niets meer doet.
• Video's via netwerk afspelen, liefst via een NFS-share. Als het ècht moet maak ik wel weer een sambashare, maar liever niet. :P
• Brede support voor mediaformaten.
• Na configuratie gebruiksvriendelijk. (liefst dat mijn oma hem dan ook zou kunnen bedienen als het zou moeten, bij wijze van spreken :P)
• Afstandsbediening, liever geen toetsenbord.

Wat leuk zou zijn, maar geen noodzaak:

• Alle 1080p meuk kunnen decoden, high profile etc.
• TV-kijken via tvheadend. Dit zou XBMC vereisen, maar weet niet of dit straks nog werkt omdat RTSP gedropped gaat worden uit tvheadend. (geen idee of dat nu nog een vereiste is om TV te kijken..)
• Wi-Fi, maar ethernet kan ook best.

En dan zo goedkoop mogelijk. :P Van wat ik heb gevonden schijnt een AppleTV met XBMC erop aantrekkelijk te zijn voor €109. Maar of dat met de meegeleverde AB dan ook werkt en alles kan bedienen, hoe lang het duurt om op te starten, of je nog handelingen moet verrichten om te starten (omdat je dan een jailbroken device hebt).. Geen idee. De 720p beperking boeit me overigens niet echt. :)

Ik heb ook niet echt een overzicht van wat er verder op de markt is. Ik zie wel veel apparaten, maar >€200 wou ik eigenlijk ook sowieso niet uitgeven. En ik kan in de pricewatch ook niet filteren op UitzendingGemist mogelijkheden.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullitkatcher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 23:21
Waarom niet een fusion boardje halen en daar een xbmc live install op doen?
Kast, hdd en voeding heb je al (mss ook het ram, als het ddr3 is).
Enige wat je daarnaast nog nodig hebt is een afstandsbediening.
Ben je voor iets meer dan 100 euro klaar en heb je alles wat je wilt, plus je kunt alles op 1080p afspelen.

Remote: pricewatch: Konig Mediacenter Afstandsbediening
Moederboardje(kiezen): http://tweakers.net/price...4fllo30CcFelP-4LqopE0pvQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
bullitkatcher schreef op maandag 30 januari 2012 @ 05:04:
Waarom niet een fusion boardje halen en daar een xbmc live install op doen?
Kast, hdd en voeding heb je al (mss ook het ram, als het ddr3 is).
Enige wat je daarnaast nog nodig hebt is een afstandsbediening.
Ben je voor iets meer dan 100 euro klaar en heb je alles wat je wilt, plus je kunt alles op 1080p afspelen.

Remote: pricewatch: Konig Mediacenter Afstandsbediening
Moederboardje(kiezen): http://tweakers.net/price...4fllo30CcFelP-4LqopE0pvQA
Kan idd, maar de vraag is dan wat de meerwaarde is vergeleken met wat er al staat. Het zal niet veel sneller opstarten, dezelfde relatief lompe kast blijft staan. En er moet wel wat RAM bij, want DDR3 zit er niet in.

Dus dan moet er eigenlijk ook een kastje bij:
pricewatch: LC-Power LC-1320mi
pricewatch: MS-Tech CI-50

Weer 3-4 tientjes verder. En dan vraag ik me af of ik wel blij zal worden van de cheapo voeding die daar waarschijnlijk bijzit. Omdat ik geen zin heb in kapotte hardware kom ik dan bij:

pricewatch: Chieftec BT-02B

Dus 5 tientjes.

Dan geheugen, twee tientjes. En nog een afstandsbediening erbij.

Ik hoopte eigenlijk een beetje dat zo langzamerhand de mediaplayers volwassen zouden zijn geworden en daar nu iets tussenzit. Vooral toen ik las dat Apple TV ook XBMC kan draaien, alleen heb je dan het jailbreakgedoe (en ik heb geen mac). Maar op dat moment had ik het idee dat er wellicht ook apparaten "out there" zijn, vergelijkbaar met Apple TV, die ook XBMC kunnen draaien, voor een vergelijkbaar bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 30-01-2012 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
[b]W3ird_N3rd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 02:55:En dan zo goedkoop mogelijk. :P Van wat ik heb gevonden schijnt een AppleTV met XBMC erop aantrekkelijk te zijn voor €109. Maar of dat met de meegeleverde AB dan ook werkt en alles kan bedienen, hoe lang het duurt om op te starten, of je nog handelingen moet verrichten om te starten (omdat je dan een jailbroken device hebt).. Geen idee. De 720p beperking boeit me overigens niet echt. :)
Die 720p is alleen ouput en verwerking. Hij vreet gewoon 1080p. That said, you're done. Want:
Goedkoop. Opstarttijd is nul (always-on), wel of geen JB maakt niks uit (ook niet als je hem uit zet, mits untethered JB). En mooi kant en klaar superklein kastje.

/edit
Oh, en dat jailbreaken stelt geen fluit voor. Enige waar je op moet letten is dat je niet steeds klakkeloos de laatste nieuwe iOS er op maar ff wacht tot die jailbreakable is. Proces zelf is appeltje eitje.

[ Voor 18% gewijzigd door UltraSub op 30-01-2012 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
UltraSub schreef op maandag 30 januari 2012 @ 05:30:
[...]

Die 720p is alleen ouput en verwerking. Hij vreet gewoon 1080p.
Weet ik. :) Maar daarom ook: boeit me niet zo dat er alleen 720p uitkomt. TV is toch een HD-ready, met een behoorlijke kijkafstand ook.
That said, you're done. Want:
Goedkoop. Opstarttijd is nul (always-on),
En als je de stekker eruit trekt? (alles bij de TV zit in een master-slave stekkerdoos, de mediaplayer mag daar van mij bij.. ik hou niet van sluipverbruik :P)
wel of geen JB maakt niks uit (ook niet als je hem uit zet, mits untethered JB). En mooi kant en klaar superklein kastje.
Ja het ziet er op zich leuk uit wat dat betreft, maar heb begrepen dat als je hem uitzet je wel bij het opstarten steeds XBMC moet starten.

Ik kan nog eens overwegen om hem always-on te houden, maar ik vind het ergens toch suf. Hij zal waarschijnlijk ~4 uur per week gebruikt worden ofzo terwijl hij 24/7 in het stopcontact zit.

En het is me ook nog niet duidelijk of de meegeleverde AB nu ook bruikbaar is om heel XBMC te besturen of dat je er dan een keyboard oid bij moet kopen.
UltraSub schreef op maandag 30 januari 2012 @ 05:30:
/edit
Oh, en dat jailbreaken stelt geen fluit voor. Enige waar je op moet letten is dat je niet steeds klakkeloos de laatste nieuwe iOS er op maar ff wacht tot die jailbreakable is. Proces zelf is appeltje eitje.
Maar dat kan alleen met een Mac of een hackintosh (al dan niet in een VM) toch? Dus niet echt appeltje eitje dan.

En ik zie niet helemaal in waarom ik ooit nog een nieuwe iOS erop zou moeten zetten wanneer er XBMC opstaat? Die winkel van Apple hoef ik toch niet. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Mentalist op 30-01-2012 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Eerlijk is eerlijk, ik heb er zelf (nog) geen. Heb 2x PCH C200.
Maar ik heb mijn research gedaan. Ik wil eigenlijk gewoon XBMC, en dan kom je al snel uit bij HTPC's of dingen als de ATV2. HTPC wil ik niet (meer) aan. Te duur en teveel gedonder. De ATV2 doet precies wat hij moet doen, voor een nette prijs, fanless en klein. Alleen heeft het ding geen 1080p out. En dat is voor mij helaas wel een showstopper.

Over je bedenkingen;
JB; neu, zijn ook altijd Windows tools voor. Collega van me heeft er laatst XBMC op gezet, dus jailbreak. En die heeft geen Macs of VM's ;)
Na boot XBMC starten. Yup. Maar omdat hij een JB heeft moet het mogelijk zijn middels een boorscript XBMC automatisch te starten. Kan me niet voorstellen dat dat niet zo is.
Stroomverbruik/standby. Mja. Omwille van de boottijd staat de C200 beneden ook altijd hot standby (alleen hdmi uit, scheelt 2W :P ). Die boven staat altijd helemaal uit. Erger me kapot aan de boottijd. Luxeprobleempje. Gebruikt maar een Watt of 8, toch?

Nog een voordeeltje, àls je een iDevice in huis hebt > Airplay! Doe ik nu via mijn Denon 1912 receiver, maar dat is toch wel verrekte handig zeg!
Pagina: 1