Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxos
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 12:56
Beste Tweakers,

Ik heb nu een aantal maanden een nieuwe pc:
- Intel i7-2600k met Scythe Mugen rev B
- Corsair Vengeance 16gb lp
- Corsair HX750w voeding
- 2x Sapphire HD 6950 DiRT3 (2gb)
- ASRock Z68 Extreme 4 Gen 3
- Crucial M4 128gb
Windows 7 home premium 64bit

Na wat opstartproblemen doet alles het prima, ik moet echter wel gebruik maken van D3DOverrider voor vsync. Lekker aan het gamen. Tot gisteravond. Ik had al een tijd terug Crysis geïnstalleerd en nog niet uitgespeeld. Dit spelen verliep vrijwel zonder problemen, tot het laatste level, hier crashte Crysis een aantal maal en moest ik het progamma via de taskmngr afsluiten. Ik kwam toen gewoon op het bureaublad terecht en kon Crysis zonder problemen weer opstarten en uiteindelijk ook uitspelen. Vandaag zet ik de computer aan en krijg het volgende beeld: http://youtu.be/30hvkejgQS8 (dit is STALKER - Call of Pripyat, opgenomen toen ik m net in elkaar had gezet, maar is hetzelfde effect)
Dit probleem deed zich ook voor toen ik de pc net in elkaar had gezet. Na een hoop herinstalleren van drivers, kaarten eruit en erin, omdraaien, zelfs twee nieuwe kaarten gekregen via RMA omdat ze bij Azerty ook niet wisten wat het was, is het me toentertijd gelukt om een (naar mijn idee) stabiel systeem te krijgen. Vraag me niet hoe: dit was eerder puur geluk dan dat ik wist wat de oplossing was.

Tot gisteravond dus. Ik zit nu werkelijk met mijn handen in het haar, wat al behoorlijk uitgedund is door het verwoed trekken daaraan. Ik heb geprobeerd nieuwe drivers (CCC 12.1 dd 25-01-2012 met alle Application Profiles) te installeren (na de oude eerst helemaal verwijdert te hebben) en de kaarten eruit en erin te stoppen. Dit mocht echter niet baten. Ik heb inmiddels via FurMark wel wat uitgevonden: bij een benchmark test op 720p krijg ik volle score (rond de 5800), alleen bij een burn-in test op 1900x1200 (resolutie van mijn scherm) komt die leuke "tearing/artifact" weer tevoorschijn.

Ik hoop ontzettend dat jullie mij hiermee wat op weg kunnen helpen. Het systeem heeft me namelijk naar mijn idee goud geld gekost en ik wil er dan ook fatsoenlijk mee kunnen gamen (waar het uiteindelijk voor bedoeld is).

HELP!

Groeten,
Oscar.

Edit 29-01 23:43: Ik kon eerder vanavond zien in de Catalyst Control Center dat de CrossFire niet meer ingeschakeld was. Hier kreeg ik ook de foutmelding bij dat de CrossFire Bridge niet naar behoren was bevestigd. Nu heb ik de bridge weer goed vastgedrukt en geeft CCC aan dat CrossFire weer naar behoren werkt. Van de extreme tearing is nog steeds sprake.

[ Voor 7% gewijzigd door Proxos op 29-01-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
Je zegt dat het problemen voorkomen bij belasting. Aangezien de kaarten in crossfire draaien (en er tussen de kaarten niet zo heel veel ruimte zit), hoe is het met de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxos
Opzich prima. Als ik de kaarten in furmark de sporen geef, worden ze wel warm maar treden er geen fouten op. De fans komen ook normaal op snelheid. Zou het misshien ook aan de voeding kunnen liggen? Wil je precieze temperaturen weten?

Als ik trouwens een applicatie opstart vanuit een idle systeem dan krijg ik alsnog de vervoming in het beeld. De kaarten zijn dan op idle temperatuur. Het probleem treed dus niet alleen op onder hoge belasting/warmte.

[ Voor 32% gewijzigd door Proxos op 30-01-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
Je voeding lijkt me prima voor dit systeem.

Wat doet dat D3DOverrider precies? Die forceert dat er meer frames naar je monitor worden gestuurd dan v-sync toelaat?

Dat zou het probleem verklaren. Naar mijn weten krijg je geheid tearing als je kaart geforceerd (bijvoorbeeld) 80FPS naar je monitor stuurt terwijl je monitor maar 60Hz is.

Als ik dit verkeerd heb mag iemand mij verbeteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
@Terrz

Ik denk inderdaad dat je daar veel fouten mee krijgt.. waarom meer FPS willen, terwijl de TS al in crossfire draaid (A)

@ TS

Ik zie niks over terug dat het om een standaard versie gaat. Heb je toevallig een andere bios er opgezet ?

Dingen die mij even binnen schieten:

1. Probeer eens 1 videokaart in de zetten in plaats van 2. Test dit goed uit
2. zoals @terzz zei, zet die D3DOverrider uit !!
3. Probeer eens benchmarken te draaien
4. Je kan proberen (als er een bios switch op zit) om beide kaarten te flashen
5. Is je MB firmware up-to-date ?
6. Memtest86 draaien (dit zou ik doen om te kijken of andere onderdelen het probleem kunnen veroorzaken, niet geschoten is altijd mis ;)
7. Probeer eens Win7 Ultimate (het moet eigelijk niet uitmaken welke versie, maar toch )
8. Probeer ook eens Prime95 te draaien
9. Kijk eens of je toevallig een videokaart van iemand anders mag lenen, zo kun je kijken of het aan je Videokaart ligt of misschien aan je MB (PCI Express slots)

10. Dat waren ze ;)

Ik hoop dat het je lukt.. Ik zie dat je wel veel dingen geprobeert hebt, maar lees niet terug wat ;)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxos
Bedankt voor de reacties allemaal.

D3DOverrider forceert vsync. Als ik dit niet aanzet zit er een tear in het scherm. Er is mee te spelen, maar het valt mij wel op (niet zo erg als ik in het filmpje laat zien). Zodra ik D3DOverrider aanzet, heb ik eigenlijk perfect beeld en dit heeft eigenlijk nooit direct voor problemen gezorgd...

@Soundstorm2010: er zit helaas geen BIOS-switch op dit type kaart.

Nu het mooiste van het verhaal: Ik zet net de pc aan en ik denk, laat ik weer eens Crossfire aanzetten (uitgezet ivm zie het filmpje). CF weer aangezet en even een spel gestart en FurMark gedraaid op een 720p benchmark. Guess what: geen problemen. Alles is zoals het hoort. Nu maar hopen dat dit zo blijft.

Ik. Snap. Er. Niets. Meer. Van.
Pagina: 1