• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:40
Hoi.

Volgende vraag namens mijn nicht.

Ze heeft een DSLR en net een flitser van een vriend van me overgenomen (ik zat daar niet tussen, dus die discussie hoeft niet). In die Flitser zaten batterijen. Nu wil ze er andere batterijen indoen en dan werkt de flitser dus niet. Ze heeft oplaadbare geprobeerd, duracel niet oplaadbaar en meer van dat spul. Enkel met de batterijen die erin zaten werkt hij. Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk?
Ik heb ook al mijn eneloops meeggeven. Maakt nix uit, ding doet het niet.

Gaat om het volgende materiaal.

Sigma electronic flash
Ef-530 dg st
Eo-ettl2

Batterijen:
Gp 2100
Nimh aa hr6
210aahc 1.2v typical 2050mah

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
En die vriend heeft nooit wat gemerkt?

Als ze die GP batterijen er opnieuw in stopt dan werkt ie wel weer? (m.a.w. stopt ze de batterijen er niet verkeerd in?)

De ene oplaadbare AA batterij verschilt in principe niet van de andere AA batterij. Soms wil een batterij wel eens iets dikker zijn en wellicht dat je dan een slecht contact krijgt. Maar dan zou het met die eneloops goed moeten gaan.

• maartend
mjtdevries schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:35:
En die vriend heeft nooit wat gemerkt?

Als ze die GP batterijen er opnieuw in stopt dan werkt ie wel weer? (m.a.w. stopt ze de batterijen er niet verkeerd in?)

De ene oplaadbare AA batterij verschilt in principe niet van de andere AA batterij. Soms wil een batterij wel eens iets dikker zijn en wellicht dat je dan een slecht contact krijgt. Maar dan zou het met die eneloops goed moeten gaan.
Batterijen zijn er natuurlijk meerdere keren uitgeweest, anders kon ze geen andere batterijen proberen. Die vriend van me heeft nooit wat gemerkt, gebruikte altijd deze GP batterijen.

Dat is dus allemaal het maffe.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
maartend schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:38:
[...]

Batterijen zijn er natuurlijk meerdere keren uitgeweest, anders kon ze geen andere batterijen proberen. Die vriend van me heeft nooit wat gemerkt, gebruikte altijd deze GP batterijen.

Dat is dus allemaal het maffe.
dan koop je toch gp batterijen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
En als je 3gp en 1eneloop doet? Dan controleer je slecht contact. Als t wel werkt, maar niet met 2/3eneloops dan ligt t denk ik aan spanning vd batterijen.

Ctrl+k

• maartend
Sibylle schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 07:12:
En als je 3gp en 1eneloop doet? Dan controleer je slecht contact. Als t wel werkt, maar niet met 2/3eneloops dan ligt t denk ik aan spanning vd batterijen.
Verschillende kan worden geprobeerd.
Verklaar ajb dat het kan liggen aan de spanning van de batterijen? Duracel levert ong. 1.5V een oplaadbare 1.2

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Als die flitsers zijn gemaakt om goed te werken met oplaadbare batterijen van 1.2V.
Daar kan het echt niet aan liggen.

Er zatebn nu ook 1.2V batterijen in, en dan zouden die niet oplaadbare het toch zeker moeten doen.

Ik denk ook aan slecht contact, maar waarom het dan alleen bij die GPs goed gaat is een raadsel.
Ik zie overigens ook geen 100% garantie dat het nog steeds goed gaat als diezelfde GPs er terug in zitten.... wellicht is ie helemaal kapot.

Dat er meerdere batterijen in getest zijn, betekent niet automatisch dat die GPs er altijd weer terug in gezet zijn en dat ie flitser het dan steeds wel deed. Een bevestiging daarvan zou wel plezierig zijn. (zou het ook nog raadselachtiger maken)

• maartend
mjtdevries schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:06:
Dat er meerdere batterijen in getest zijn, betekent niet automatisch dat die GPs er altijd weer terug in gezet zijn en dat ie flitser het dan steeds wel deed. Een bevestiging daarvan zou wel plezierig zijn. (zou het ook nog raadselachtiger maken)
Oke, dan is het bij deze dus raadselachtiger. De GP's zijn er meerdere keren uitgeweest andere batterijen zijn er dan steeds ingedaan en weer uitgehaald. De GP's zitten er weer in en dan werkt hij weer. En zo blijft het maar doorgaan.

• justice strike
  • Laatst online: 18-01 09:17
maartend schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:19:
[...]

Oke, dan is het bij deze dus raadselachtiger. De GP's zijn er meerdere keren uitgeweest andere batterijen zijn er dan steeds ingedaan en weer uitgehaald. De GP's zitten er weer in en dan werkt hij weer. En zo blijft het maar doorgaan.
en als je nu andere gp batterijen gebruikt?

(met duracell bedoel je alkaline of oplaadbaar?)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Ik heb de voorloper van die flitser. Ik heb er normaal altijd hama's in zitten. Ik heb ook een set GP's gehad (ook 2100) maar die waren mij te snel leeg, vandaar....

Verklaring hiervoor? Totaal niet.

Ik heb wel eens 1 keer gehad dat de flitser niet werkte nadat ik er verse batterijen in had gezet, maar dat was er uit halen, een keertje schudden (geen rare geluiden) en de batterijen er weer in en werken maar... voor 3 keer... Toen dus de batterijen nog maar een keer opgeladen en daarna nooit meer problemen mee gehad.

Mijn tip zou zijn: heb je een andere flitser? Probeer daar de niet werkende batterijen eens in.

• maartend
Er zijn geen andere GP's beschikbaar. Dan zou ze moeten kopen. En dat is dus ook dan weer de gok.

Met Duracel bedoel ik Alkaline batterijen, sorry daarvoor, niet vermeld.

En de andere batterijen werken, heb nl. zelf mijn Eneloops meegegven die van mijn GPS zijn. Geloof me, die zijn vol.

Andere flister is misschien wel mogelijk en geeft ook mogelijkheden, maar ik ozu dan eerst eens moeten bedenken wat ik wil uitsluiten. De andere batterijen zijn allemaal vol. En het lijkt me ook sterk dat ze de GP's er wel goed in doet en al het andere niet.
Maar ik zal ze eens mee laten nemen naar mij en dan alles eens gaan doormeten.

Maar het blijft een maf verhaal.

[ Voor 39% gewijzigd door maartend op 31-01-2012 11:15 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik zou toch echt eens proberen om alle contactpunten goed schoon te maken, zowel op de flitser als de batterijen zelf. Eventueel met een wattenstaafje met alcohol of zo.
Dat wil bij mij nog wel eens het probleem zijn. Soms oxideert het een beetje en dan maken ze slecht contact. Beetje schoonwrijven helpt.
Als dat echt niet werkt weet ik het ook niet 8)7

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 23:20
heeft waarschijnlijk te maken met (de al eerdergenoemde) laadspanning. Flitsers vragen veel vermogen in korte tijd om weer snel beschikbaar te kunnen zijn. Oplaadbare batterijen hebben al een lagere (1,2V) spanning dan alkaline batterijen.
Dus ondanks dat er nog voldoende energie in zit, zijn ze snel niet meer in staat voldoende spanning te leveren.Je flitser zal de oplaadbare batterijen dus ook nooit volledig opgebruiken.

Zie ook het laatste stukje op http://www.dslr.nl/?cat=workshops&id=0001330

• maartend
PROnline schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:26:
heeft waarschijnlijk te maken met (de al eerdergenoemde) laadspanning. Flitsers vragen veel vermogen in korte tijd om weer snel beschikbaar te kunnen zijn. Oplaadbare batterijen hebben al een lagere (1,2V) spanning dan alkaline batterijen.
Dus ondanks dat er nog voldoende energie in zit, zijn ze snel niet meer in staat voldoende spanning te leveren.Je flitser zal de oplaadbare batterijen dus ook nooit volledig opgebruiken.
Leg mij dan even uit waarom hij het niet doet met nieuwe duracels (alkaline) of met volledig opgeladen eneloops die nog in erg goede staat zijn.

Ik zit me net wat anders te bedenken.

Kan het zijn dat GP's net wat langere uiteindes hebben, waardoor deze de lipje wat heeft ingedrukt, waardoor andere AA's het lipje niet meer kunnen aanraken?
Is maar een idee, maar zou wel alles verklaren en ook makkelijk door oomlief (ik dus) opgelost kunnen worden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen heel gek idee, er zit best wel wat variatie in AA batterijen, qua dikte en lengte. Heb daar zelf ook problemen mee gehad in een zaklamp, waar alle GP's met meer dan 1800mAh aan capaciteit gewoon te lang/dik bleken, waardoor de batterijhouder scheurde, of de gevulde houder niet meer in de schacht van de zaklamp paste.

Eneloops gaan wel gewoon goed in die zaklamp, dus kan best zijn dat die wat korter zijn dan de 2100mAh GP's. Met alkalines heb ik mijn GP AA's nooit vergeleken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• maartend
Orion84 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:52:
Geen heel gek idee, er zit best wel wat variatie in AA batterijen, qua dikte en lengte.
Ik ga het naar mijn nichtje FB'en.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let ff op dat ze het niet met een schuifmaat gaat nameten. Ik ken mensen met vrij beroerde ervaringen met de combinatie metalen schuifmaat en batterij (al was dat wel Li-Ion, maar batterijen kortsluiten is meestal niet echt goed voor de batterij).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• maartend
Orion84 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:04:
Let ff op dat ze het niet met een schuifmaat gaat nameten. Ik ken mensen met vrij beroerde ervaringen met de combinatie metalen schuifmaat en batterij (al was dat wel Li-Ion, maar batterijen kortsluiten is meestal niet echt goed voor de batterij).
LOL. Nee, ik wil echt dat ze enkel die eindlipjes opmeet of vergelijkt met een andere batterij.
Ach, ze heeft dreads, lijkt me ook wel eens leuk als deze overeind staan.

Oja, ik om er op terug als het dat is.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 31-01-2012 12:08 ]

Verwijderd

In dat geval zou ik het wel handig ben als je er bij bent en een foto maakt van het moment ;)
Pagina: 1