• arietjuhh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-08-2024
Beste tweakers,

Ik zit sinds een aantal dagen met een nogal irritant probleem, mijn waterkoeling doet niet wat ik wil.
Ik schat dat ik mijn waterloop nu ongeveer een half jaar ongewijzigd heb. Sinds een aantal dagen is het dus zo dat hij niet meer goed functioneert, het water word niet meer rondgepompt en de pomp maakt een kolere herrie.
Ik heb dit wel al is vaker gehad maar na een tijdje werd dat wel al minder. Nu werd ik er dus een beetje gek van omdat mijn temperaturen boven de 50 graden uitkwam (normaal rond de 19) en dat in idle. Nu is het zo dat ik nogal vaak game en dus nogal wat verg van mijn pc, het vervelende is dat het nu dus niet kan omdat de temperaturen zo hoog oplopen.

misschien even handig als ik een schetsje maak van hoe de loop er uitziet nadat ik hem dus heb aangepast na de overlast, (ik ben geen al te beste tekenaar i know xD)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4HDBXA6W.jpg

- rood = rad
- geel = cpu-block
- groen = pomp
- blauw = reservoir
- oranje = slangen

de aanpassing die ik heb verricht is dat ik het reservoir zo dicht mogelijk bij de pomp heb geplaatst door middel van een slangetje van 3 cm. Ik dacht dat de druk van het water dan meehielp met het rondpompen van het water. Nadat ik de loop klaar had, was ik wel benieuwd naar het resultaat. Ik heb het water erin gegooid en gewacht tot de loop helemaal vol zat. Toen dit het geval was zag ik dat de flow niet erg hoog lag,
ik vond dit een beetje apart, want ik dacht dat het water nu juist beter aanzuigbaar was en dus dat er meer kracht achter zat. Dit was dus niet het geval. Tot mijn spijt moest ik er maar uit concluderen dat het niet veel beter ging worden. Ik zette mijn pc aan om te kijken wat de resultaten nou daadwerkelijk waren. In mijn bios zag ik dat de temperatuur van mijn cpu na een tijdje opliep tot 34+ graden, niet echt veel vooruit gang geboekt dus,

Nu een dag later nadat ik de loop heb verandert is het water rond de 27 graden. En is mij een groot raadsel waarom het zo achteruit is gegaan. Ik heb een Hydro l20 pomp in mijn bezit en ik weet dat deze jongen een beetje een budget pomp is. Nu dus mijn vraag: Kan de flow zo laag zijn door de lage opvoerhoogte van mijn pomp ? of heeft dit een andere oorzaak, als cpu-block gebruik ik de Aquacomputer kryos XT en als rad een airplex xt 360. Nu zou je dus verwachten dat ik niet veel te klagen heb ondanks de slechte pomp. Maar dit pakt dus heel anders uit. Ik wil weten waarom mijn waterkoeler niet gewoon lekker loopt met mooie temps en een mooie flow.

P.S ik zit te denken over een nieuwe pomp, namelijk een Laing DDC met acetal top.
Mijn vraag aan jullie, zou ik hiermee erop vooruit gaan ? of word het hierdoor niet heel veel beter.

Ik hoor graag de reacties,

Thx

(weet niet of dit de juiste locatie was en de juiste topic titel anders hoop ik dat het veranderd word)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:32
Het lijkt er op dat je pomp gewoon kapot is ?

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025
Voor maximale flow moet je reservoir het hoogste onderdeel zijn in je omloop. Door hem lager te plaatsen is de opvoerhoogte die je pomp moet overwinnen juist omhoog gegaan waardoor de flow lager is geworden.

Probeer je reservoir eens als hoogste element (maar niet veel hoger dan je rad) te plaatsen ?

Dan moet het gewoon weer prima werken.

[ Voor 10% gewijzigd door zero_cool89 op 30-01-2012 12:13 ]

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

bille

Don't call me Buff

Hou er ook rekening mee dat het enkele dagen kan duren voordat alle lucht naar je reservoir toe geperst is. Ondanks dat je de lucht niet ziet zit het toch in het water en dat kan ook herrie in je pomp veroorzaken en turbulentie in je reservoir. Ik schrok van mijn DDC pomp want die maakte een idioooooot hard geluid, maar na enkele dagen verdween dat.
Met zo'n eenvoudige loop zal de kracht van je pomp iig niet het probleem zijn tenzij je misschien een onzichtbare obstructies in je loop hebt zitten. Bijv; algen in een nauw gedeelte van de cpu koeler.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Als je niets gewijzigd hebt en je pomp begint opeens te ratelen en slecht te pompen is het waarschijnlijk dat ie kapot is, en anders dat er lucht in je pomp zit.

Heb je al gekeken of er ergens een klein lek in zit?

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Ik zou voordat je een nieuwe pomp aanschaft inderdaad eerst eens je CPU blok schoonmaken van binnen. Heb ik laatst ook gedaan en het verschil is dag en nacht.

Je reservoir hoeft volgens mij niet per se het hoogste punt te zijn, zo lang die maar boven de pomp zit. Ik heb op dit moment een vergelijkbare positionering van mijn loop en mijn flow is zeer goed nu. (pomp is een Laing D5)

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-11-2025
Wat faust zegt is idd een idee. Dit probleem heb ik ook gehad. Na checken bleek inderdaad dat mijn cpu block dicht zat waardoor de doorstroming gewoon geblocked werd.

Dus je cpu block van binnen schoonmaken....
Pagina: 1