[Debian Squeeze] Mail sturen vanaf de CLI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb op de server een webcamapplicatie draaien die, wanneer er beweging gedetecteerd wordt, opnames begint weg te schrijven naar een NAS. Nu heb ik in de config van Motion (de webcam applicatie die ik gebruik) de optie om een commando of script aan te roepen bij het starten van een opname.

Ik wil dat hij dan een automatische mail stuurt naar mijn hotmailadres met de melding dat er dus beweging is gedetecteerd!

Los hiervan wil ik sowieso een script schrijven dat mij wekelijks bepaalde logs toestuurt en/of statusinfo over de server.

Hiertoe heb ik eerst geprobeerd sendmail te installeren (dit verwijderde automatisch Exim4) maar daar kreeg ik zo'n enorme lijst met errors en problemen dat het begin letterlijk zoek was, dus die lag er gauw weer af, en ik heb Exim4 teruggezet.

Daarna heb ik met behulp van een guide op internet Exim4 zo kunnen configureren dat ik vanaf de CLI met het commando "mail <emailadres>" een mailtje kan sturen, gebruikmakend van de gmail SMTP servers. Ik krijg dan een prompt die vraagt om subject, body en met een losse "." <enter> krijg je EOT en is de mail verstuurd.

Prima, maar het moet allemaal in 1 regel kunnen, zodat ik dit in een script of in de config van motion op kan nemen. Als ik echter poog een mail te sturen met het commando "mail -s onderwerp -a /etc/fstab mail@mail.com (om maar even een kleine attachment mee te sturen) dan blijft de server erg lang hangen tot ik uit verveling maar ctrl-c geef. Maw, het lukt niet.

Hoe kan ik dit toch voor elkaar krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
echo iets | mail adre@es

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
f*ck, dat was veel simpeler dan waar ik het zat te zoeken :P.

Kan ik ook attachments toevoegen op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
HTT-Thalan schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:01:
[...]

f*ck, dat was veel simpeler dan waar ik het zat te zoeken :P.

Kan ik ook attachments toevoegen op die manier?
echo iets | mail -a file adr@es :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, thread closed dan maar? Ik heb de syntax voor het toevoegen van een subject line zelf al geraden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Voor attachements kan je gebruik maken van uuencode samen met mail/mailx, genoeg over die combo online te vinden.
Pagina: 1