Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:41
Sinds de komst van mijn Proliant n40 microserver hou ik mij bezig met ESXI. Ik heb geen IT achtergrond en/of opleiding en doe alles op basis van guides die ik op Internet heb gevonden. Heb dus geduld met mijn opmerkingen/ervaringen :).

Ik heb ESXI 5.0 geinstalleerd op een USB stick en heb een 80gb SATA HDD op een sata slot op mijn moederbord draaien voor de verschillende VM's. In de Proliant Microserver zitten daarnaast nog 4 slots, waarvan 1 gevuld met een 1tb drive.

Ik heb op dit moment een VM van Freenas draaien en een VM van Windows Server 2008. Uiteraard heb ik tijdens het aanmaken van de VM's HDD ruimte moete toewijzen dit komt dus op de 80gb Sata drive te staan. Ik zie alleen in beide VM's NIET de 1tb disk beschikbaar staan. Ik denk dat ik deze 1tb drive ergens moet toevoegen maar ik kom er niet helemaal uit hoe. Ik zie termen voorbij komen van isci, lun en rdm en ik weet niet hoe nu verder. Eigenlijk wil ik dus in de VM's zelf data kunnen oproepen of opslaan op die 1tb schijf.
Bijvoorbeeld SABNZBD draaien in de Windows Server 2008 en de data opslaan op de 1tb drive die dan "beheerd" wordt door de Freenas VM.

ehhhh..HOI

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40
Dan hangt die 1 TB waarschijnlijk aan een controller die niet standaard herkend wordt door ESXi? kijk eens op de ESXi HCL whitelist en de HCL van VMWare zelf of de controller wel ondersteund wordt?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• krizzziz
StevenK schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:48:
Dan hangt die 1 TB waarschijnlijk aan een controller die niet standaard herkend wordt door ESXi? kijk eens op de ESXi HCL whitelist en de HCL van VMWare zelf of de controller wel ondersteund wordt?
De voorganger van de N40 de N36 (link) staat in ESXI lijst en de controller van de n36 is identiek aan de n40......

ehhhh..HOI

Verwijderd

Ik weet niet of StevenK in de juiste richting aan het zoeken is. Ik heb namelijk het vermoeden dat je harde schijf wel herkend wordt, maar dat je ze gewoon nog moet toevoegen aan de VM's.

De belangrijkste vraag is dus eerst: word je harde schijf herkend in ESXI? Kan je een datastore aanmaken op de 1TB schijf? Die moet dus hier tussen komen te staan.

• krizzziz
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 02:06:
Ik weet niet of StevenK in de juiste richting aan het zoeken is. Ik heb namelijk het vermoeden dat je harde schijf wel herkend wordt, maar dat je ze gewoon nog moet toevoegen aan de VM's.

De belangrijkste vraag is dus eerst: word je harde schijf herkend in ESXI? Kan je een datastore aanmaken op de 1TB schijf? Die moet dus hier tussen komen te staan.
yep! No problem. Ik heb de schijf reeds als een datastore er tussen staan. Alleen dan moet ik deze datastore dus koppelen met de VM?

Ik heb wel gezien dat als ik een HDD wil toevoegen aan een VM ik moet aangeven hoeveel % ik wil gebruiken van deze datastore. Ik heb dan steeds het vermoeden gehad dat ik de HDD niet goed goed gebruik in esxi.

Ik lees ook steeds meer over RDM, en het "lijkt" dat dit de oplossing van het probleem is. Het aanbieden van de fysieke HDD aan een VM door er een RDM/VDMK van te maken. Het is mij alleen via ssh nog niet helemaal gelukt.

ehhhh..HOI

• nl1klb
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03 12:32

nl1klb

May the Moo be with You

Als je een HDD wilt toevoegen aan een VM doe je dit door een HDD aan te maken in een VM en die dan op de datastore op te slaan.

Jouw HDD staat als datastore aangegeven dus hij staat dan goed in ESXi.

En moeite steken in het fysiek doorgeven van een HDD zie ik niet als nuttig. Het bovenstaande uitvoeren is makkelijker en levert hetzelfde op.
PS: een virtuele HD is een *.vmdk file. Aangezien je je HDD (dit is een fysiek metalen ding met ronddraaiende platen) niet in een VMDK file kan stoppen zou ik hier geen energie instoppen ;)

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.techworld.com/cmsdata/products/1490/vmware1.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door nl1klb op 30-01-2012 10:32 ]

Stats!
Disce Ut Semper Victurus, Vive Ut Cras Moriturus

• krizzziz
nl1klb schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:29:
Als je een HDD wilt toevoegen aan een VM doe je dit door een HDD aan te maken in een VM en die dan op de datastore op te slaan.

Jouw HDD staat als datastore aangegeven dus hij staat dan goed in ESXi.

En moeite steken in het fysiek doorgeven van een HDD zie ik niet als nuttig. Het bovenstaande uitvoeren is makkelijker en levert hetzelfde op.
PS: een virtuele HD is een *.vmdk file. Aangezien je je HDD (dit is een fysiek metalen ding met ronddraaiende platen) niet in een VMDK file kan stoppen zou ik hier geen energie instoppen ;)

[afbeelding]
OK, duidelijk.

Ik zal dus in mijn WS2008 VM een (virtuele) HDD toevoegen die ik vervolgens 100% opsla op mijn 1tb HDD.

Echter was dit niet mijn originele plan. Ik heb een FREENAS VM aangemaakt en ik wil dat deze controle heeft over de 1tb schijf (en eventuele additionele schijven in de toekomst) en dat ik in de WS2008 VM over deze schijf kan beschikken.

Je maakt dus in 1 of meerdere VM's gebruik van de schijven die hangen aan een Freenas VM. Is dit te realiseren?

ehhhh..HOI

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32
Wat je ook doet, die 1TB ruimte kan je maar aan één VM toewijzen. Slimste is dus om die aan de FREENAS VM toe te wijzen en vanuit FreeNas die 1TB beschikbaar te maken voor andere servers.

Dan kan je voor de FREENAS VM een VMDK aanmaken op de 1TB disk en die zo toevoegen, of je kan een raw device mapping aanmaken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• krizzziz
asing schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:36:
Wat je ook doet, die 1TB ruimte kan je maar aan één VM toewijzen. Slimste is dus om die aan de FREENAS VM toe te wijzen en vanuit FreeNas die 1TB beschikbaar te maken voor andere servers.

Dan kan je voor de FREENAS VM een VMDK aanmaken op de 1TB disk en die zo toevoegen, of je kan een raw device mapping aanmaken.
Dat laatste klinkt precies zoals ik het wil. Hoe doe ik dit? Wat zijn de stappen zoals ik deze moet volgen? Ik kom op de eerste 2 stappen zoals hieronder beschreven. Hoop dat ik de juiste richting opga.

1. Datastore aanmaken van de 1TB schijf (reeds gedaan)
2. Virtuele schijf toevoegen (100% van de 1Tb Datastore) aan de Freenas VM?

ehhhh..HOI

• asing
Correct, je moet in de settings van de VM een nieuwe disk aanmaken op de 1TB datastore.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• krizzziz
asing schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:55:
Correct, je moet in de settings van de VM een nieuwe disk aanmaken op de 1TB datastore.
Thanks! Vanavond dus even doen. Hoe maak ik dan deze virtuele schijf (of datastore?) zichtbaar in een andere VM? Sorry voor deze n00b vragen hoor :)

ehhhh..HOI

• asing
Dat kan denk ik via SMB/Samba of iSCSI. Dat regel je weer in FreeNAS.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40
krizzziz schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:08:
[...]

Thanks! Vanavond dus even doen. Hoe maak ik dan deze virtuele schijf (of datastore?) zichtbaar in een andere VM? Sorry voor deze n00b vragen hoor :)
Wanneer je een disk aanmaakt, krijg je de vraag op welke datastore deze disk aangemaakt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

StevenK schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:48:
Het kan maar goed zijn dat bij de instellingen van de VM geen extra HDD is gedefineerd, dat moet namelijk wel bij ESXi.

• krizzziz
OK, mijn 1tb schijf kunnen toevoegen in Freenas! Als test heb ik vervolgens de SMB aangeslingerd en op mijn windows laptop een bestand naar de schijf verplaatst. Wat is dat traag!!!!
Zit nu wel heel erg te twijfelen of ik wel met virtualiseren door wil gaan of gewoon WHS2011 op de OS schijf moet zetten. Dan zijn de transfer rates een stuk sneller gok ik!

ehhhh..HOI

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

asing schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:36:
Let even op dat het middels een truc wel mogelijk is om een local disk als RDM aan te bieden, maar het is zeker niet supported.
krizzziz schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:26:
OK, mijn 1tb schijf kunnen toevoegen in Freenas! Als test heb ik vervolgens de SMB aangeslingerd en op mijn windows laptop een bestand naar de schijf verplaatst. Wat is dat traag!!!!
Probeer even te achterhalen wat er traag is. Hoe snel is de netwerkverbinding tussen laptop en ESX host?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1