[SEO] Friendly URI's: hoe omgaan met query string parameters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Topicstarter
Hallo

Ik ben bezig met een method om friendly url's te genereren in mijn webapplicatie, dit voor search engine optimalisatie (SEO)

De vraag hierbij is de volgende:
Wat is de 'common practice' voor query string parameters?
Als je aan het 'ideaalbeeld' van friendly url's wil voldoen, ga je bvb hetvolgende proberen:

http://mijndomein.be/blog/id/3/mijn-artikel

Nu komt het: als je om een of andere reden een extra parameter bovenop de id nodig hebt, laat ons zeggen 'tag', ga je dan hetvolgende doen:

http://mijndomein.be/blog...egekkekikker/mijn-artikel

of

http://mijndomein.be/blog...el?tag=plonsdegekkekikker

?

Het lijkt me dat in het eerste geval, de indexer zal denken dat het twee verschillende pagina's zijn, in tegenstelling tot het tweede geval.

Enige raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:41
SideSwow,

Even een misverstand meteen de wereld uit helpen:
Voor google zijn indien de inhoud verschilt en de tag ook als link te bereiken is vanuit een link op 1 van de pagina's wel 2 verschillende pagina's.
Het is echter voor indexatie beter als de URL op een logische manier is opgebouwd, eigenlijk in eenheden van laag naar hoog (zoiets als wat je ook in breadcrumbs zou zetten, maar dan als url.

Stel even dat je vanaf je index naar een pagina met artikelen gaat, dan een pagina met artikelen voor in het zwembad en dan als onderwerp "plons de kikker", je zou dan in je url zoiets zetten:

mijnsite.be/artikelen/zwembad/plonsdegekkekikker/
Ga je naar /zwembad/ (tot voor plonsdegekkekikker) is het logisch als dat verwijst naar een pagina met zwembad artikelen algemeen. Begrijp je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Topicstarter
jbdeiman schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:30:
SideSwow,

Even een misverstand meteen de wereld uit helpen:
Voor google zijn indien de inhoud verschilt en de tag ook als link te bereiken is vanuit een link op 1 van de pagina's wel 2 verschillende pagina's.
Het is echter voor indexatie beter als de URL op een logische manier is opgebouwd, eigenlijk in eenheden van laag naar hoog (zoiets als wat je ook in breadcrumbs zou zetten, maar dan als url.

Stel even dat je vanaf je index naar een pagina met artikelen gaat, dan een pagina met artikelen voor in het zwembad en dan als onderwerp "plons de kikker", je zou dan in je url zoiets zetten:

Ga je naar /zwembad/ (tot voor plonsdegekkekikker) is het logisch als dat verwijst naar een pagina met zwembad artikelen algemeen. Begrijp je?

Impliceert deze werkwijze niet dat je voor elke pagina een soort "mapping" gaat maken? De pagina/het systeem moet toch weten dat de tweede parameter de categorie is...

Dat willen we vermijden, de applicatie is te groot.

Het systeem kan wel standaard overweg met /key/value parameters in de URL.
Uiteindelijk had ik graag wat meer info verkregen m.b.t. mijn originele vraag. :)

*edit: wat je zegt is dat /key/value of /value/value/value met een mapping altijd beter is ?

[ Voor 3% gewijzigd door SideShow op 29-01-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Je kan toch verschillende mappings maken en die in een bepaalde volgorde zetten en dan proberen van mapping 1 tot de laatste en de eerste die voldoet gebruiken?
dus "/artikelen/zwembad/plonsdekikker" matcht alleen op de op een na laatste mapping:
/categorie/artikel/
/categorie/artikel/tag/'tag'
/categorie/categorie/artikel
/categorie/subcategorie/

en "/artikelen/zwembad" matcht op de laatste (tenzij zwembad een artikel is dan al op de eerste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:41
Caelorum schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:30:
Je kan toch verschillende mappings maken en die in een bepaalde volgorde zetten en dan proberen van mapping 1 tot de laatste en de eerste die voldoet gebruiken?
dus "/artikelen/zwembad/plonsdekikker" matcht alleen op de op een na laatste mapping:
/categorie/artikel/
/categorie/artikel/tag/'tag'
/categorie/categorie/artikel
/categorie/subcategorie/

en "/artikelen/zwembad" matcht op de laatste (tenzij zwembad een artikel is dan al op de eerste)
Dit is inderdaad ook een optie. Waarom ik de Mapping zei, is omdat als het goed is op elke "subpagina" terug komt wat de parent was.

artikelen suggereert dat je in de "winkel" zit, "zwembad" en "plonsdekikker" geven aan dat je alleen zwembad artikelen met als onderwerp plons de kikker toont. Zoekt iemand bijvoorbeeld op zwembandjes oid, dan zal ook je "categoriepagina" naar voren gaan komen, met zwemartikelen, omdat daarop ook zwembandjes te vinden zijn.
Qua URL is dat logischer en er is meer (preciezere) informatie uit de URL te halen. MAW, de URL is zo omschreven dat je er bijna geen pagina onder hoeft te hangen om te laten zien waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zoektip : Canonical url. Zodat indexer ziet dat het geen dubbele url is...Maar enkel een extra verwijzing naar de pagina die je aangeeft met je canonical url...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb je titel even wat duidelijker gemaakt. Wil je daar volgende keer aan denken? Dank u

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1