windows 7 pro 64 boot niet na toevoegen 2e disk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 23:05
Beste tweakers,

Ik kom er niet uit. Misschien kan iemand mij op weg helpen. Ik heb mijn pc wat geupgrade.
Nieuwe processor (i7 2600k) nieuw mobo (azus p8z68-vpro gen 3), nieuw geheugen en een samsung 830 SSD.

Eerst had ik op mijn oude harddrive ook windows 7 pro 64 bits. Uiteraard heb ik deze nu op de SSD geinstalleerd. Wat mij vanaf het begin opviel was dat de windows intallatie niet doorstart als beide schijven aangesloten zijn. Hij blijft hangen op "starting windows". Als ik alleen mijn SSD aansluit dan werkt het als een trein.

Ik dacht eerst dat de oude windows installatie op de oude maxtor 160 gb schijf in de weg zat. maar het probleem blijft ook nadat ik de maxtor geformatteerd heb.

Dus hij boot nu mooi vanaf de Samung SSD, maar de pc blijft hangen bij "starting windows"

Ik kan maar één ding verzinnen. Iets met bios settings? Alvast bedankt voor jullie ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Probeer eerst windows te starten en dan de maxtor aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Dat is toch nooit vestandig? Ivm je voeding etc?! Ik had toch altijd gedacht dat je dat soort trucken nooit moet uithalenmet een pc die aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Kijk in je bios, kan je hotswap aanzetten. btw ik heb dat altijd geen problemen ermee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Als ik als windows gestart is die sata kabel erin duw dan wordt hij niet gevonden door windows.
Bij rebootenstart hij niet door. Dat biedt dus helaas geen oplossing. Iemand een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 12:14

j3r

nadat je de sata kabel er in hebt gedaan via apparaatbeheer laten zoeken naar nieuwe apparaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
uiteraard heb ik dat ook gedaan. Geen nieuwe apparaten gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3r

j3r

Gooi er is een Hiren`s boot disk in en test je 2e schijf is door. klinkt als een brakke schijf?

EDIT:
tweedde harddisk word wel herkend in het BIOS?

[ Voor 23% gewijzigd door j3r op 29-01-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Met die schijf is niets mis. Ik heb hem pas geformatteerd. Hij heeft altijd prima gewerkt, wordt netjes herkend door de bios en daarbij:
Als ik mijn OS op de SSD heb staan, waarom zou die niet gewoon booten dan ? Daar kan een tweede slechte schijf toch niet voor zorgen?

Ik begrijp er niets meer van. Er zitten geen jumpers op die schijf. Zou het misschien nog kunnen zijn dat jumpersettings roet in het eten gooien? (master/slave)

Dat is natuurlijk een domme opmerking. Een sata schijf is altijd de enige schijf op de kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door vandenhende op 29-01-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

THX

Beide schijven hebben waarschijnlijk Active partities. Dan wordt ook op die schijf naar een bootmanager gezocht.
Alleen de SSD moet nu een Active partitie hebben, anders krijg je vreemde dingen.

Optie is dus om inderdaad te booten vanaf SSD en later de SATA kabel in de Maxtor te doen.
Vervolgens in Disk Management (niet in Device Manager) even een Rescan disk te doen.
Met Diskpart kun je dan uiteindelijk de partitie deactiveren,

Ik kan wel effe met Teamviewer meekijken. Let me know.

(Heb een Engelse Windows, sorry...) :+

[ Voor 46% gewijzigd door THX op 29-01-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
THX schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:09:
Optie is dus om inderdaad te booten vanaf SSD en later de SATA kabel in de Maxtor te doen.
Vervolgens in Disk Management (niet in Device Manager) even een Rescan disk te doen.
Met Diskpart kun je dan uiteindelijk de partitie deactiveren,

Ik kan wel effe met Teamviewer meekijken. Let me know.

(Heb een Engelse Windows, sorry...) :+
Bedankt voor je idee. Ik ga straks als ik thuiskom van werk meteen proberen. Voordat ik van mijn hardware kan genieten moet ik die schijf wel aan de praat hebben. Met alleen een 64gb ssd kom je niet ver. :o

Ik had inderdaad in device manager zoeken naar gewijzigde apparaten gedaan. In de tussentijd had ik wel al eens geprobeerd om een andere sata aansluiting op mij mobo te proberen. Niet dat ik daar een theorie voor had, maar proberen kan geen kwaad. Zonder het gewenste resultaat uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
met mijn ssd heb ik ook iets dergelijks gehad.
bijna was het het volgende.
herkend je BIOS de SSD als echte schijf en niet als flashgeheugen(zoals een bootable USB stick). als dit het geval is blijft de startup nog wel eens hangen.
wat je kan proberen is na het aanzetten van de pc op f8 drukken, en in je bootmenu de ssd kiezen, vervolgens kijken of hij dan wel helemaal opstart

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zoals al eerder gemeld, je active partition staat niet goed. FF aanpassen met een disc tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Staat op de oude schijf niet nog een jumper op master? Kan misschien zijn dat hij daardoor in de war raakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200504/hddinstall_jump.jpg

/edit
@loeberce. Chips, over heen gelezen. :F

[ Voor 11% gewijzigd door LnC op 30-01-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:25
TS gaf zelf al aan dat het een SATA schijf is zonder master/slave jumpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 14:40
staat de sata in je bios nog op IDE of op AHCI
volgens mij zorgde AHCI ervoor dat je hardeschijfen kan aankoppelen wanneer windows draait
Wikipedia: Advanced Host Controller Interface
hou er wel rekening mee als het nog op IDE staat en je verandert het in AHCI dat je windows niet meer boot
oplossing hiervoor is via regedit ( wanneer het nog op IDE staat)
naar deze sleutel te gaan
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\services\msahci
en dan de "start" value naar 0 zetten
dan sluit je af en ga je je bios in en zou windows moeten starten in AHCI modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga vanavond als ik thuis ben even checken.

Ik heb de ssd geinstalleerd toen in de bios mijn controller nog op AHCI stond. Maar om te proberen heb ik hem ook een keer op IDE gezet naderhand. Ik wilde hem weer terug op AHCI gaan zetten, maar misschien verstandig om die registeraanpassing eerst door te voeren dan. (als dat nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Om gek van te worden...

Wat heb ik in de tussentijd allemaal gedaan:

- PC opnieuw opgestart met voeding kabel van de maxtor schijf erin, zonder SATA kabel. Als windows opgestart is de sata kabel erin gedaan. Ik zie de schijf wel bij schijfstations in apparaatbeheer. Er zijn in apparaatbeheer op het tabblad volumes, geen volumes gedefinieerd. Als ik kijk bij schijfbeheer (in computerbeheer dan zie ik de schijf helemaal niet terug. (ook niet als ik op vernieuwen of "schijven opnieuw controleren" klik.)
Als ik probeer het apparaat van mijn systeem te verwijderen dan loopt de interface vast. (getest met de controller op AHCI en ook op IDE stand)

- harddisk nogmaals in een usb behuizing geschoven, opnieuw geformatteerd NTFS. Eerst alle partities verwijderd en 1 logische partitie op de schijf gemaakt. Volledig geformatteerd. (niet snel).Als extene usb schijf functioneert hij prima. Daarna terug in mijn pc. Kom ik weer niet verder dan "windows starten" vanaf de windows vanaf mijn SSD.
Helaas heb ik geen andere schijf over waarmee ik eens zou kunnen proberen...

Iemand een idee nog? |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:26
Loop de volgende stappen even na:

stop de HDD erin, datakabeltje eraan en voedingkabeltje, zodat hij het eigenlijk zou moeten doen
- Kijk in de BIOS en zet de boot vanaf deze schijf uit (of helemaal onderaan de sequence)
- pak een Linux Live CD/USB en verwijder alle partities die misschien nog aanwezig zijn op de schijf. LET OP: alle data gaat verloren! Doe dit met GParted.
- Maar van de schijf één grote logische NTFS partitie. Wederom met GParted.

Ik heb namelijk het idee dat hij van die partitie wilt booten, maar dankzij het niet aanwezig zijn van bootable files hij in een oneindige loop blijft draaien. Of in ieder geval de hele schijf afloopt naar een dergelijk bestand.

Let us know. :)

[ Voor 22% gewijzigd door naarden 4ever op 30-01-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
Naarden 4 ever. Bedankt voor je reactie. zojuist heb ik met LILI usb creator en de image van de GPARTED site een bootable usb stick gemaakt. In gparted heb ik de partities weggegooid en geformatteerd als NTFS.
Fluitje van een cent, alleen het probleem is niet verholpen.

PC start gewoon niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

Tsjah Maxtor :+

En als ge een andere hdd eraan hangt.

Btw check ook:
- klopt de naamgeving in de bios:
dus Samsung 830 blabla
en Maxtor blabla

- Vervolgens check dat de instellingen van het moederbord niet op RAID staan ingesteld maar AHCI zoals al eerder vermeld.
- Hoeveel Sata controllers heeft je moederbord ? waarschijnlijk zijn dit er 2: Probeer is de SSD alleen aan de Sata3 poort /controller te hangen en de Maxtor aan de andere controller
- enable die andere controller?
- hang hem niet aan de rode poort wat voor e-sata bedoeld is ? (meestal rood not sure)
- Haal de active boot partitie / bootloader (100MB dacht ik met win7) weg op de Maxtor HDD.
- Hang de Maxtor HDD is een andere pc? -> werkt hij dan wel?
- Probeer een andere HDD :P en steek de Maxtor in de fik >:) *

*De laatste stap alleen doen ervanuit gaande dat je een backup hebt van je data O-)

NB:
BLAUW De aller 2 bovenste poorten zijn Sata3 (dus 6Gbit) en dit is een MARVELL controller
---[daaronder - de intel pro nogwat -controller ]----
GREY De bovenste 2 poorten zijn Sata 3 ( dus 6Gbit - daar wil je je ssd aan hangen 1 van die 2 poorten)
Blue De onderste 4 poorten zijn Sata2 (dus 3Gbit - daar wil je je maxtor aan hangen)

De marvel controller staat dit bij :
The SATA6G_E1/E2 (navy blue) connectors are for data drives only.
ATAPI device is not supported.
You must install Windows® XP Service Pack 3 or later versions before using Serial ATA hard disk

---> oftewel geen CD/dvd drive aangooie lijkt mij dan
In het bios kijk dit na:
Advanced -> Sata mode AHCI
Smart status (ook wel handig ) enabled
verder slinger gewoon overal hot plug aan.

Zei ik al hang hem niet aan de JMicron sata controller die voor e-Sata is ? :P

[ Voor 39% gewijzigd door 3DDude op 31-01-2012 00:27 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
3DDude schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 00:02:

NB:
BLAUW De aller 2 bovenste poorten zijn Sata3 (dus 6Gbit) en dit is een MARVELL controller
---[daaronder - de intel pro nogwat -controller ]----
GREY De bovenste 2 poorten zijn Sata 3 ( dus 6Gbit - daar wil je je ssd aan hangen 1 van die 2 poorten)
Blue De onderste 4 poorten zijn Sata2 (dus 3Gbit - daar wil je je maxtor aan hangen)
Ik heb alle controllers al geprobeerd, Momenteel staat de Marvell controller volledig uit. In mijn bios wordt de drive netjes herkend. Met de linux live usb met GParted werd ook alles netjes herkend.

Ik kan maar twee dingen bedenken:
- drive is toch kapot (het lijkt mij heel onwaarschijnlijk, maar ik zou graag eens met een andere disk proberen nu. Kan die drive wel kapot zijn als ik hem in een behuizing prima als harddrive kan gebruiken / 2 x geformatteerd onder linux en windows ?)
- of mijn splinternieuwe moederbord vertoont kuren

Toch? Of zie ik nog wat over het hoofd.

Of zou het nog zin hebben om windows opnieuw te installeren op de SSD als de maxtor drive al aangesloten is?

[ Voor 4% gewijzigd door vandenhende op 31-01-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-10 13:28

skoozie

SCSI

als hij in Linux en BIOS goed herkent wordt zou je kunnen proberen Windows nogmaals te installeren.
het is een vreemd geval, maar het proberen waard

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je loopt teveel te klooien waardoor oorzaken onduidelijk worden en troubleshooten onnodig moeilijk.
Begin van scratch met alleen de ssd. Zet bios op AHCI en ga Windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3r

j3r

die tweedde schijf al doorgetest? ik weet dat het onlogisch lijkt maar ik ben ook wel is zo lang aan het klungelen geweest en het bleek uiteindelijk aan de tweede harddisk te liggen of voeding oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
j3r schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:07:
die tweedde schijf al doorgetest? ik weet dat het onlogisch lijkt maar ik ben ook wel is zo lang aan het klungelen geweest en het bleek uiteindelijk aan de tweede harddisk te liggen of voeding oid.
Wat bedoel je precies met doorgetest? Ik heb hem zoals gezegd verschillende malen geformatteerd.

Zou mijn voeding de bottleneck kunnen zijn? (Enermax 430 watt). systeem is i7 2600k, géén losse videokaart, cdrw, 1x SSD, 1x HDD (de maxtor), 4 ddr3 dimms (16gb), niet overclockt) 430w lijkt me ruim voldoende toch?

Opnieuw installeren van windows lukt me ook niet met de maxtor hdd aangesloten. Hij boot wel van de cd, maar loopt daarna niet door naar de installatiewizard. Copying files lukt nog, maar daarna het volgende venster niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik zal zeggen haal een andere schijf en probeer daarmee. Bij v&a staan genoeg koopjes voor schijven met kleine capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j3r

j3r

Formatteren is niet door testen. Met testen bedoel ik: een programma die de sectoren test zoals bijvoorbeeld Maxtor Powermax of SeaTools van seagate. Dit programma staat op Hirens Boot disk (evenals vele andere nuttige tools) maar is volgens mij ook los te downloaden en op een bootable cd / usb te branden/zetten.

Het wattage van je voeding zal het ook niet zijn alleen het is niet zo dat een voeding niks doet als die stuk is. Hiermee bedoel ik: een voeding kan verkeerde (te hoge of te lage) voltages doorgeven maar je pc boot nog wel gewoon. Dit ben ik in werk regelmatig tegen gekomen.

hoe ik het aan zou pakken:
1. checken of de SSD op sata port 1 aangesloten is.
2. start de computer zo kaal mogelijk op. sluit alleen het broodnodige aan:
1x Ram
0x optical (dvd drives)
0x cardreader
maar uiteraard wel met je SSD en je Maxtor schijf
3. hirensboot disk downloaden en Harddisk doortesten.
als deze goed bevonden word:
4. voeding doormeten.

[ Voor 10% gewijzigd door j3r op 01-02-2012 21:31 ]

Pagina: 1