Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc ziet externe hardeschijf als 'Unknown Device'

Pagina: 1
Acties:

• Lisanne2402
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-11 14:54
Beste Tweakers,

Zomaar opeens (zo lijkt het althans) ziet mijn pc één van mijn drie externe hardeschijven niet meer. Ik krijg een foutcode 43 binnen 'apparaatbeheer'. Wat ik al heb gedaan: de 'unknown device' softwaire verwijderd, apparaat ontkoppeld, boel weer herstart. Systeemherstel (ik had wel een windowsupdate ervoor geinstalleerd geloof ik) maar hij kon geen herstelpunt vinden. Bij het heropstarten van de pc geeft hij rechtsonder in beeld een pop-up dat "de bijbehorende software niet is geinstalleerd/mislukt". Zoeken op een foutcode 43 had ook geen succes; alle tips zijn loskoppelen, softwaire bij apparaatbeheer verwijderen en weer opstarten. Dat doet het dus niet. Ook heb ik een of andere microsoft fixit tool gebruikt waarbij hij wonderbaarlijk, hoera, een unknown device' vond, maar verder gebeurde er niks. Ook direct op andere usb-hubs enz aansluiten hielp ook niet. Op een gegeven moment was er zoveel usb-poort software verwijderd dat ook alle andere apparatuur het niet meer deed, uiteindelijk draait dat weer (2 andere schrijven plus toetsenbord, printer e.d.), maar nog steeds de desbetreffende schijf niet. Het kabeltje doet het wel, de schrijf maakt geluid als je hem aanhecht en de waarschuwing 'Het usb-apparaat wordt niet herkent" verschijnt als je hem inplugt. Wat ook gek is dat er een tweede hardeschijf van hetzelfde merk (maxtor) het wel gewoon doet.

Iemand enig idee? Ik hoop het, dit is al een aardig lange en nare zoektocht aan het worden!

Thanks.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59
Heb je een andere PC waar je hem aan kan hangen?
Lijkt er namelijk op dat je HDD is overleden.

TheS4ndm4n#1919

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:58
http://www.hdtune.com/
http://hddscan.com/
Om te checken of ie nog werkt.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

De schijf wordt niet als schijf herkent ;)

als je geluk hebt is alleen de SATA<>USB controller stuk(moet het wel een normale schijf zijn). En werkt de schijf weer indien je hem in de PC hangt of in een andere externe behuizing.

Wat is het merk/type van de externe hardeschijf?

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 29-01-2012 16:18 ]

• Lisanne2402
Ha iedereen,

Zojuist nog twee windows updates geinstalleerd en opeens zag hij ook mijn andere Maxtor niet meer, na een 3e automatische update weer wel. Helaas de 3e schijf nog steeds niet. Het is een Maxtor 1000gb PN:9NZ2D8-500 / SN:2HBAGRWD . Het punt is; hij draait dus wel, het lampje brandt, het ding maakt geluid en is warm. Maar; de pc herkent 'm niet als hardeschijf. Met die 2 proggies hierboven heb ik dus geen succes, want de hele schijf staat niet eens in het rijtje waar ik uit kan kiezen. Het is een Maxtor basic desktop schijf, ofzo.

Ik heb 'm net aan een andere pc gehangen en daar doet hij het gewoon! (god dank) Nu nog op mijn eigen pc. Iemand nog een idee???

Verwijderd

Ik weet niet wat je uninstalled maar het vlgende zou moeten weken:

Disconnect eerst alle andere usb hardrives die geen probleem hebben.
Laat het probleem apparaat aan staan en ga naar apparaatbeheer.
Daar klap je de USB lijst open en zoekt naar de usbdrive die het probleem heeft
Je moet kijken onder "Universal Serial Bus Controllers"
(waarschijnlijk genoemd USB apparaat voor massaopslag)
rechtsklik op het item em klik uninstall
reboot de computer en het zal de juiste driver installeren
zo zou het moeten werken

Note
gebruik altijd safelyremove om usb drives te disconnecten om problemen te voorkomen

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:25

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

1. Rechter muisknop op "Deze computer" of "My computer"
2. "Beheren" of "Manage"
3. "Schijfbeheer" of "Disk management"
4. Controleer of daar de hardeschijven wel tussen staan.
5. Meld je bevinden terug

p.s.
Meer informatie omtrent systeem, OS en overige configuratie kan helpen..

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Lisanne2402
Beste Tweakers,

Zoals ik laatst al meldde, was op miraculeuze wijze opeens mijn schijf weer werkzaam. Sindsdien blijven er echter problemen bestaan. Twee dagen later, was dezelfde schijf opeens weer 'verdwenen'. Soms doen ze het allemaal niet, zijn ze allemaal uit beeld (bij DezeComputer), doet soms ook mijn printer en draadloze muis (andere USB-apparaten) het niet meer. Opnieuw opstarten verhelpt het probleem tijdelijk, maar nog steeds is die ene hardeschijf niet te vinden.

@BadPunk:
http://a2.sphotos.ak.fbcd...8_3392337_756923167_n.jpg
Dit is wat ik zie. Ik weet niet wat het bovenstaande is (dat zonder naam).... Maar er moet naast "Lisanne 500GB" ook nog een schijf komen van "Lisanne 1000GB" (naast die HD1000)....

Mijn pc doet sowieso de laatste tijd raar. Hij blijft steeds de hardeschijven eruit gooien, dan weer verbinden, dan weer eruit gooien, dan weer verbinden... Echt irritant. Zeker met het geluid aan, want dan hoor je steeds 'tud-duh' 'tuh-du'... enz.

:(

• Lisanne2402
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:12:
Ik weet niet wat je uninstalled maar het vlgende zou moeten weken:
@Funkyfy; de stappen die jij beschrijft heb ik al gedaan, dat was wat ik bedoelde met 'uninstallen'.... :(

http://a2.sphotos.ak.fbcd...8_3392342_680279657_n.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Lisanne2402 op 06-02-2012 12:51 ]

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 19:07
Lisanne, het lijkt er op dat je te veel apparaten hebt aangesloten op 1 USB bus. Die allemaal stroom trekken, Wat je zou kunnen proberen is met 1 apparaat minder te werken op die USB bus, of een USB hub met externe voeding aan te schaffen en daar wat op aan te sluiten.

Wowhead profiel

• Lisanne2402
DrFlash schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:51:
Lisanne, het lijkt er op dat je te veel apparaten hebt aangesloten op 1 USB bus. Die allemaal stroom trekken, Wat je zou kunnen proberen is met 1 apparaat minder te werken op die USB bus, of een USB hub met externe voeding aan te schaffen en daar wat op aan te sluiten.
Dat is een heel goed idee. Ik heb namelijk na de laatste keer (dat mijn schijf opeens het wel weer deed), wel mijn twee usb-hubs opgesplitst. Ik had eerst (ja, hoe fout) een usb-hub IN een usb-hub (waarvan de eerste wel op netstroom draaide). Dit ging altijd goed. Maar zomaar opeens doet de boel het niet meer. Nu heb ik laatst dus die twee usb-hubs wel opgesplitst... maar nu zie ik dat de drie hardeschijven hangen aan de hub zonder netstroom en mijn printer en muis op de hub met netstroom. Ik zal de boel eens omdraaien. Dan rapporteer ik terug!

• Lisanne2402
Beste Tweakers.
Als ik mijn pc opstart(te), krijg ik altijd dit te zien (nadat ik de schijf had ge-uninstalled).
http://a4.sphotos.ak.fbcd...8_3392439_642193083_n.jpg

http://a1.sphotos.ak.fbcd...8_3392440_517533239_n.jpg

Vervolgens krijg ik weer de melding 'schijf unknown' binnen apparaatbeheer.

Wat ik nu net heb geprobeerd, is de usb-hub met daarin de zware apparaten (hub aan stroom) in twee usb-poorten geprobeerd. Werkte niet (aldus: de ene schijf was niet zichtbaar in deze computer, wel als 'unknown device' bij apparaatbeheer). Ik de schijf opnieuw ge-uninstalled, pc gereboot, enz. Andere poorten geprobeerd, geen succes. Uiteindelijk heb ik de schijf direct in de pc gedaan (zonder hubs). Nu krijg ik na het uninstalleren niet eens meer die melding dat er een fout was met het installeren van het apparaat, geen melding meer niks, maar binnen apparaatbeheer wel dat unknown device.
Als ik de kabel verwijder geeft de pc wel een melding van het verwijderen.

Schiet niet op zo. :(
Ideeën?

Ik werk trouwens op een Asus laptop, Win7 (versie 6.1 servicepack 1), office (office is niet origineel).
http://a8.sphotos.ak.fbcd...8_3392540_798516950_n.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Lisanne2402 op 06-02-2012 13:58 ]

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-11 22:04
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik had een Western Digital Elements, en nadat ik de behuizing vervangen had voor een nieuwe behuizing met eSata en USB aansluiting, werkt de schijf weer met beide aansluitingen. Bij mij was kennelijk dus gewoon de USB aansluiting van de Western Digital behuizing versleten. Misschien dat dit voor jou ook een oplossing is, de behuizing vervangen? Voor 2 tientjes heb ik alweer 1,5 jaar plezier van een schijf die ik eigenlijk opgegeven had!

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Verwijderd

De schijf werkt prima op een andere pc dus aansluiting defect lijkt me niet voor de hand liggend.
Pagina: 1