Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevieeen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-07 22:05
-- EDIT --
Ik zie net dat dit ook in het topic Opslagmedia & I/O Controllers zou kunnen, alvast mijn excuses mocht ik de foute keuze gemaakt hebben ^^
--

Hoi tweakers,

Na een aantal dagen ploeteren ben ik ten einde raad en hoop ik dat er nog mogelijkheden zijn waar ik geen rekening mee gehouden heb.

Het zit zo:

De pc van mijn pa vertoonde de laatste tijd kuren waarbij de pc vanuit het niets (dus ook in idle toestand) volledig vast hing. Afgelopen week werd het nog erger, de pc kwam tijdens het opstarten niet verder dan het diagnostisch scherm waarbij de BIOS druk bezig zegt te zijn met het zoeken naar opslagmedia (en uren lang niets vindt).

Systeem:
Compaq sr5722nl
MOBO: Pegatron m2n78-la
CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+
RAM: 2x 1GB ddr2 pc6400
GPU: GeForce 9100
HDD: Western Digital SATA 320GB
PSU: Corsair 450W

Omdat ik in eerste instantie altijd hoop dat het probleem softwarematig is, heb ik geprobeerd om windows te herstellen (zonder succes) en later een clean install te doen (eveneens zonder succes). Waar ik uiteindelijk altijd tegenaan liep is dat er geen data naar de hdd geschreven kan worden (een chkdsk beloofde ook al niet veel goeds, na een tijdje geeft ie er namelijk de brui aan door vast te hangen).

Na veel wikken en wegen maar even snel een nieuwe HDD gehaald (Hitachi Deskstar 750GB SATA 300 7200rpm), in de hoop dat het hiermee opgelost zou zijn.

De eerste boot was hoopvol, de harde schijf werd direct herkend en de Windows 7 Pro x64 installatie startte gelijk op. Na de wizard te hebben doorlopen kreeg ik uiteindelijk (bij het uitpakken van de installatiegegevens) de volgende error code: 0x80070002, daarna kreeg ik de melding dat er geen driver voor de dvd-speler gevonden kon worden (leek me sterk daar ik dezelfde windows kopie al eens geïnstalleerd had zonder problemen).

De problemen die ik sindsdien heb zijn echter nog minder hoopvol:

De SATA apparaten (DVD en HDD) worden slechts 1 boot herkend, zet ik het systeem uit en start het vervolgens opnieuw op dan blijft het systeem hangen bij 'Searching for storage devices'.

Reset ik de CMOS van de BIOS, dan wordt de harde schijf herkend, maar slechts tijdens 1 boot.
Start ik daarna het systeem opnieuw op dan blijft deze wederom hangen bij 'Searching for storage devices'.
Na elke shutdown moet ik dus de CMOS resetten.

Mijn eerste ingeving was dat BIOS settings niet opgeslagen worden, of dat het batterijtje misschien leeg is, maar dit is niet het geval.

Ik heb bij god geen idee meer in welke richting ik moet zoeken..het ligt niet aan de harde schijf, niet aan de SATA kabels, en niet aan de boot priority settings van de BIOS..

Overigens heb ik ook nog een Windows XP Pro installatie geprobeerd, maar daar kreeg ik de volgende error bij: STOP: 0x0000007B (die staat voor INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE).

En de harde schijf formatteren via een Acronis true Image boot cd werkt ook niet, die geeft een can't write to sector xxx.xxx foutmelding.

Dit is overigens mijn eerste tweakers topic dus mocht ik iets vergeten zijn laat het vooral even weten :)

Heel erg bedankt alvast, groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
misschien kun je hier de smart mee uitlezen;
http://www.freedownloadma...isk_Sentinel_DOS_65568_p/

het kan zo zijn dat de schijf een DOA is natuurlijk, vandaar de smart readout. maar ook sata kabels kunnen stuk zijn of zelfs het mobo maar je moet ergens beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In het geval van opstartproblemen, is dit altijd wel handige guide om te volgen en dingen uit te sluiten:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik denk dat het moederbord de schuldige is, met als alternatief misschien de voeding (gaar/defect; alhoewel die 'budget'-corsairs best goed zijn).
Moederbord testen is wat lastig, maar je kunt beginnen met een Memtest, en zoveel mogelijk apparaten loskoppelen/uitzetten in BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
pc check heeft tools om het MOBO te testen. maar stressed niet tijdens testen. tevens is je MOBO gewoon een asus onder oem naam pegatron en.wikipedia.org/wiki/Asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kan je zien of je SATA in de BIOS is ingesteld op AHCI?

Zet em daar dan vanaf en stel het in als een enhanced IDE.

De reden is dat ik zelf een soort gelijk probleem als wat jij beschrijft heb meegemaakt waarbij er iets op de harddisk (SSD in mijn geval) corrupt was geraakt waardoor deze niet meer als device op AHCI werd herkent tijdens het booten.

Op regular IDE mode werkte de schijf wel. Om dit te fixen kon ik maar 1 ding doen en dat was onder DOS op starten en met een Hex Disk Editor de eerste paar sectoren wissen. Een low level wipe programma werkt daar ook voor (hoeft maar een paar minuten te draaien), mits je maar in alleen DOS bent opgestart en je controller niet op AHCI mode staat.

Daarna werd de disk op AHCI wel weer herkend maar uiteraard was tie toen wel leeg.

Met m'n nieuwe moederborden heb ik er geen last meer van gehad, dit kwam alleen voor op een ouder Core2Duo bord, een van de eerste generaties die AHCI ondersteuning had gekregen. Volgens mij valt jouw systeem daar ook wel onder.

Edit: ik lees dus net dat Pegatron zgn Asus zou zijn, mijn oude bord was ook een Asus, niet hetzelfde model ik had een C2D, geen AMD.

[ Voor 6% gewijzigd door InflatableMouse op 29-01-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevieeen
Heel erg bedankt voor jullie hulp, ik ga morgen het hele rijtje af om te kijken of ik daar wat wijzer van word, ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevieeen
Ik ben weer een stapje verder:

Aan de nieuwe HDD ligt het niet, ik heb een volledige checkdisk laten draaien (op een ander systeem) en heb de drive volledig geformatteerd en 4-voudig overschreven met acronis (zonder problemen).

Daarna heb ik een memtest laten draaien, ook dit was allemaal prima.

Daarna heb ik nog alle SATA modi geprobeerd die het MOBO ondersteunt (IDE, RAID, AHCI), maar dit maakt verder ook geen verschil.

Laat ik pc-doctor draaien dan krijg ik tijdens het checken van de drives de foutcode 'BIOHD-2', er kunnen geen drives gevonden worden.

Verder heb ik de drive uit mijn laptop (2,5" SATA die zeker weten werkt) aangesloten, maar ook hier geen geluk mee.

Als laatste heb ik geprobeerd Windows 7 te installeren mbv een boot/install partitie op de harde schijf zelf, maar deze wordt niet geboot dus ook hier geen geluk mee..

En als allerlaatste de SMART tests, bij de SMART status check krijg ik de melding:

"Hard disk failure is imminent. Please back up your hard disk and have it replaced!"

Wel even erbij vermelden dat dit de 2,5" schijf betreft die 100% zeker weten fatsoenlijk functioneert.

De SMART Short Self-Test blijft op 1% remaining hangen (momenteel al een half uur), mocht hier alsnog een resultaat uit komen dan post ik dit tzt.

Het enige dat ik hierna nog op mijn todo lijstje heb staan is het draaien van Hitachi's Drive Fitness test om eventuele problemen met de Hitachi schijf uit te sluiten...maar of het iets oplevert betwijfel ik.

Huidige situatie:
De drives worden wel herkend in de BIOS, maar als ik daarbuiten iets wil doen (zoals een check, een format, of het installeren van een os), dan laten ze het op een bepaald moment afzien. De ene keer tijdens het formatteren, de andere keer al voor het formatteren. Dat er geen consistentie in de symptomen zit maakt het voor mij alleen maar lastiger.

Mocht iemand een idee hebben wat het zou kunnen zijn (of een manier weten om de SATA controller zelf te testen), dan hoor ik het uiteraard graag.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ter aanvulling op mijn vorige reactie: een format op een andere pc wist niet de eerste sectoren van een disk. Wat je bedoelt met 4-voudig overschreven met Acronis weet ik ook niet precies, ik ken Acronis op zich wel alleen weet ik niet of dat dat zich beperkt tot volumes of partities oid. Tools in Windows vertrouw ik per definitie niet voor dit soort werkjes omdat ze namelijk door Windows layer van OS en drivers heen moeten.

Zoek een Bootable DOS CD en zet daar een DOS tool bij om een secure erase te kunnen doen (de Ultimate Boot CD is een voorbeeld). 4-maal is niet nodig, laat het een minuut of wat draaien, dat moet voldoende zijn, en zorg dat de drive op IDE mode in de BIOS staat. Je hoeft dat ook niet op een andere PC te doen, het zou gewoon meoten werken op de PC zelf.

Maar na je laatste bericht twijfel ik of het hier wel mee te maken heeft, klinkt eerder als een hardware probleem. Dingen gaan nou eenmaal een keer stuk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Een andere sata poort gebruiken indien je er meer vrij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevieeen
jan99999 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:17:
Een andere sata poort gebruiken indien je er meer vrij hebt.
Ik heb ze alle vier al geprobeerd met in totaal 5 verschillende kabels ;)

Wat betreft het bericht boven Jan:

Hier ben ik inderdaad van op de hoogte, met Acronis kun je een hard drive wipe uitvoeren die aan de norm voldoet van het Amerikaanse ministerie van Defensie (dat neem ik met een korrel zout natuurlijk), maar dit gebeurt pre-boot en alle sectoren worden volledig gewist..dat probleem kan ik helaas dus ook wegstrepen.

Momenteel denk ik zelf dat de SATA controller het begeven heeft (ik heb 4 SATA poorten allemaal op die ene controller).

Ik ga morgen nog proberen om de SATA controller uit te schakelen en gebruik te maken van de IDE aansluiting, werkt dit wel naar behoren dan weet ik gelijk zeker waar het euvel ligt.
Pagina: 1