Voor de duidelijkheid: het probleem is nu opgelost. Het was geen vraag maar in mijn geval de oplossing voor "nummer onbekend" op de iPhone 4S.
Het probleem trad op twee toestellen op. Eentje met een micro-sim kaart van T-Mobile en eentje met een geknipte sim kaart van KPN. In beide gevallen had het niets te maken met de sim kaart zelf maar een configuratie probleem op de iPhone 4S zelf.
Op beide toestellen was het eigen nummer onbekend (via Settings, Phone, My Number)). En op beide is het probleem opgelost door de mij genoemde fix. Dit komt neer op het uitzetten van iMessage en FaceTime via Instellingen en hierna opnieuw activeren van iMessage en FaceTime via de Apple ID. Hierna worden naast de e-mail adressen ook het dan bekende eigen telefoonnummer geregistreerd bij iMessage en FaceTime op de servers van Apple. Dit betekent dat je iMessage en FaceTime dan ook kunt gebruiken op het telefoonummer. Als het telefoonnummer onbekend is bij iMessage en FaceTime dan zullen de berichten via SMS worden verstuurd (tenzij je kies voor een e-mail adres dan wel is geregistreerd bij iMessage en FaceTime).
Beide zijn bij de eerste installatie op dezelfde manier geconfigureerd. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het direct aanzetten van iMessage en FaceTime op het moment van eerste gebruik. Volgens mij kun je beter iMessage en FaceTime op een later tijdstip aanzetten.
Datum/tijd staat op beide toestellen op automatisch overigens...
👉🏻 Blog 👈🏻