Omdat ik benieuwd was naar het energie gebruik van een aantal apparaten in mijn huis, heb ik een Voltcraft energiemeter bij Conrad besteld, een Voltcraft energy-logger 4000 Na de nodige huis-tuin en keuken apparatuur te hebben nagemeten, waren natuurlijk de desktops aan de beurt. Deze staat per dag de nodige uurtjes aan, en als tweaker ben je natuurlijk wel benieuwd wat het energieverbuik daarwerkelijk is. Ik heb de systeemkasten exclusief randapparatuur aangesloten (behalve natuurlijk muis & toetsenbord).
In de linkerhoek.. *trommelgeroffel* een redelijk recente pc met oa:
Verbuik AMD 2600+ idle: ongeveer 130 Watt
Uh.. ok. Nouja, dit zal wel te verwachten zijn geweest gezien moderne energie besparende maatregelen. Laten we eens kijken wat ze onder volle belasting gebruiken!
Verbruik Core i5 load: ongeveer 190 Watt
Verbuik AMD 2600+ load: ongeveer 155 Watt
De Core i5 met de HD4850 in crossfire gaat wel meer gebruiken, maar eigenlijk vind ik het verschil nog geen eens zo groot. Ik had soieso verwacht dat het idle verbruik van de oude computer wel lager zou liggen.
Wellicht dat deze bevindingen iemand helpen
Ik ben in ieder geval aan het nadenken om bijvoorbeeld een Intel Atom bordje te kopen.
In de linkerhoek.. *trommelgeroffel* een redelijk recente pc met oa:
- Intel Core i5
- fans
- twee harde schijven
- twee videokaarten (HD4850)
- Bequiet 530 Watt voeding
- AMD athlon 2600+
- één harde schijf
- één Ati Radeon 9700 videokaart
- no-name 300Watt voeding
Verbuik AMD 2600+ idle: ongeveer 130 Watt
Uh.. ok. Nouja, dit zal wel te verwachten zijn geweest gezien moderne energie besparende maatregelen. Laten we eens kijken wat ze onder volle belasting gebruiken!
Verbruik Core i5 load: ongeveer 190 Watt
Verbuik AMD 2600+ load: ongeveer 155 Watt
De Core i5 met de HD4850 in crossfire gaat wel meer gebruiken, maar eigenlijk vind ik het verschil nog geen eens zo groot. Ik had soieso verwacht dat het idle verbruik van de oude computer wel lager zou liggen.
Wellicht dat deze bevindingen iemand helpen