Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:16
Dag allen,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van Apple/MAC/OSX. Ben nu een jaar een MacBook Pro gebruiker en dit bevalt me zeer. Echter doe ik alleen 'basic' dingen zoals internet, muziek/films en het Office-pakket. Dus ben niet echt ervaren met moeilijke zaken, en ik vroeg mij dus af hoe makkelijk het is om Lion over Snow Leopard te installeren.

Dingen voor school MOET ik behouden, evenals muziek, films en programma's!
Ik maak sowieso van te voren een back-up met behulp van Time Machine.

Als ik Lion koop in de App Store en deze laat installeren, wijzen deze stappen zich dan vanzelf, of moet ik nog speciale handelingen verrichten?
Verwijderd 'ie dan ook Snow Leopard?

Ik heb net even gezocht en daar kwamen zaken ter sprake dat een clean install beter zou moeten zijn en dus geen resten achterlaat. Wat hier van waar is weet ik ook niet precies..
Ook moet je dan Lion downloaden uit de App Store en dan de .dmg weer op een USB-stick zetten en vanaf daar booten. Hoe dat werkt weet ik ook (nog) niet precies.

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op een van deze vragen :)

Alvast vriendelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De clean install is sowieso beter, als je die optie hebt. Dat betekent natuurlijk wel dat je (afhankelijk van de backupmogelijkheden die OS X voor zijn eigen instellingen biedt) zelf nog wat opnieuw zal moeten instellen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
ik zou gewoon een back-up maken en eerst een upgrade vanuit de app store proberen. gaat meestal gewoon prima. kan je altijd nog een usb stick maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Precies. TS geeft aan niet zich nog niet te hebben ingelezen in het fenomeen Clean Install.

Ook kan ik uit ervaring vertellen dat het niet echt veel uitmaakt. Heb beide uitgevoerd. Wat betreft : achterblijvende restjes zijn deze echt minimaal tot minuscuul. Het OS wordt namelijk overgeschreven, en niet geupgrade zoals vele denken. Sterker nog na de Lion installatie over SL was mijn HDD volume zelfs toegenomen.

Concluderend, mocht je geen zin hebben in toestanden en dergelijke ga gewoon voor de install via de App Store.

Het Clean Install gebeuren is eigenlijk meer iets wat er bij de meeste van ons nog in het achterhoofd draait van het Windows tijdperk, waar het wel ten zeerste is aan te bevelen. Toepasselijk op nieuwe laptops e.d die volstaan met bloatware van de fabrikant.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 29-01-2012 14:49 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik heb zelf de install via de app store gedaan, het duurt even maar dan kan je daarna gewoon Lion gebruiken zonder dataverlies oid.

Dat je een backup moet maken van je documenten is duidelijk. maar die hoor je sowieso al te hebben.

Snow leopard wordt niet verwijderd, het wordt er overheen gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Inderdaad, gewoon dat doen wat Apple wil dat je doet, dat werkt meestal het beste :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:16
Oke, ik weet voldoende. Bedankt!

Ga er morgen maar Lion op gooien dan :)
Pagina: 1