Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:12
Ik weet het, er is een wereld van verschil tussen een tablet of een e-reader. Ik zal echter voor het merendeel gaan lezen op een device. Daarnaast heb ik een Android phone(experia arc s) met 4inch scherm, eigenlijk zat om in de huiskamer ff op te googlen. Voor het zwaardere werk heb ik een fijne 15" laptop.
Een tablet lijkt me dan wat overdreven. Maar ik vraag me af of ik niet de android functionaliteit ga missen op een e-reader. Neem ik bijv de prs-t1 van SE, dan heeft die ook een browser en wifi om ff snel op nu.nl te kijken. Verder ben ik ook bang voor de afleiding op een tablet. Lezen met wifi aan, en elke binnenkomende tweet of mail leidt je af.
Met een tablet kan ik wel weer meer. Op vakantie hoeft alleen dat ding mee, en niet ook de laptop naast de e-reader. De e-reader is wel weer beter leesbaar in de zon, geeft meer boekgevoel en gaat lang mee op accu.

Lijstje van overwegingen:
Beste leeservaring: e-reader
Langste accuduur: e-reader
Lichtste device: e-reader
Goedkoopst: e-reader
Lezen in zon: e-reader
Lezen in donker: Tablet (bed)
Meeste soorten bestanden: Tablet
Toekomstbestendig: Tablet (dmv. apps kun je altijd het boekformaat aanpassen)
Multifunctioneel: Tablet
Internet + mail: Tablet
Aanpasbaar: Tablet

Shortlist
E-reader: Sony PRS-T1
Tablet: Asus transformer prime of Galaxy Tab

Keuzes, altijd lastig. Elke gedachte is welkom.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik ben een gadget-freak dus heb ze beide.

De e-reader (bebook 6") is super licht, e-paper leest gewoon lekkerder mits je omgevings licht hebt, en gaat zowat eeuwig mee op de accu. Hij zeurt ook nergens om qua file formaat. Geen vette vingers op m'n scherm bij het lezen, ook fijn. Nadeel: geen kleur voor plaatjes bij pdf's (handleidingen, magazines).

Een tablet werkt ook als e-reader, maar een 10" vind ik zelf veel te groot voor in bed (galaxy tab, asus transformer), ik gebruik dan ook veel liever mijn 7" acer a100 tab als e-reader. Nadelen: gaat wel lang mee maar veel minder lang dan e-reader (= nadeel als je veel onder bent), vingers op het scherm, koppijn als je te lang leest, slecht leesbaar met teveel licht. Soms is het lastig een e-reader app te vinden die het specifieke file formaat dat ik wil lezen aankan. En inderdaad, afleiding als er een mailtje ofzo binnen komt.

Een groter scherm lijkt me wel handig voor handleidingen, magazines, strips enzo. Maar die lees ik dan weer zelden.

In de praktijk gaat bij mij de e-reader mee op langere reizen maar gebruik ik verder meestal de acer omdat ik die meestal bij me heb (als agenda). De galaxy tab heb ik ook vaak bij me maar die wordt vooral gebruikt als "laptopje", dwz browsen en gamen.

Ik prefereer dus zelf een 6" of 7" scherm voor een e-reader en vind zelf dus een 10" e-reader helemaal niks, maar YMMV ;)

edit: let er bij tablets die je liggend/hangend wil gaan gebruiken goed op dat je het scherm kan locken in de orientatie die JIJ wil. Liggend of staand. De acer a100 tab heeft een mooi schuifje aan de zijkant die doet wat ik wil, namelijk het scherm locken in de portrait positie. Dit lukt me niet met de (software) lock op een asus transformer, die lockt alleen landscape :( En ik wil nou juist 1 (grote) bladzijde per pagina.

[ Voor 13% gewijzigd door dragon2 op 29-01-2012 11:51 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:11
In je lijstje van overwegingen kan ik bij "lezen in donker" ook de e-reader plaatsen met het Sony hoesje met lampje voor de PRS-T1. Er zijn natuurlijk ook alternatieven en het blijft persoonlijk, maar het ziet er hiermee ook meteen erg stijlvol uit.

Verder is het mogelijk de PRS-T1 te 'rooten' waarmee je al die twitter en e-mail ellende er ook op kan. Dit heb ik zelf alleen gedaan om meer formaten te kunnen openen en Dropbox te kunnen gebruiken. Dit maakt deze e-reader meteen ook een goede kandidaat voor "aanpasbaar", "multifunctioneel" en "toekomstbestendig".

• Ad-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-07 23:28

Ad-

Toekomstbestendig, en meeste soort bestanden, niet per se de tablet als het om lezen van boeken gaat.
Met Calibre (meuk: Calibre 0.8.37) kun je je boeken converteren immers.

Lange accuduur is voor mij belangrijk: b.v. op vakantie.

Andere overweging is gewicht. Klinkt misschien flauw, maar liggen/staan/hangen lezen met een reader van meer dan ongeveer 250 gram is een gedoe. Het risico lopend dubbelzinnig te klinken: het is ook wel fijn als (het gewicht zo klein is dat) met één hand lezen goed kan.
O... en op mijn reader zit het aan/uit knopje aan de onderkant (!) waardoor het ding wel-eens uitgaat als ik 'm op mijn borst zet als ik aan het lezen ben. 8)7

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.