Bestaat er zoiets als een (Amiga) RGB -> Component kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 22:00
Mijn LCD TV, een 40" Samsung LCD type LE40A436T1D heeft meerdere aansluitmogelijkheden voor m'n net kersverse Amiga 1200.

De TV heeft:
- SCART ingangen
- VGA ingang
- HDMI ingangen
- Composite ingangen (3 tulpingangen, 1x video 2x audio)
- Component ingang (5 tulpingangen)
- PC in (geen idee waar dat voor is, aansluiting lijkt op 3,5" jackplug)

Nu heb ik hier een kabel, een RBG+Audio naar SCART. De Scart heeft 20 pinnen. Helaas krijg ik geen beeld als ik deze kabel van de A1200 naar de TV aansluit.

Sluit ik daarentegen een composite kabel aan, 3 tulpen (1x video + 2x audio) op de composite (side) ingang van de tv, dan heb ik wel beeld. Echter de kwaliteit is niet echt jovel.

Verder heeft de TV nog een VGA, HDMI, Component en een PC In ingangen.

Wat is de beste (en het liefst goedkoopste) oplossing voor zo best mogelijk beeld?

Is component ook geen goede oplossing? RGB en Component zijn toch aan enigszins aan elkaar verwant? Als zo'n kabel al bestaat want Google geeft weinig soelaas. :/

Mijn YouTube Channel

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

RGB en component lijken misschien een beetje op elkaar, omdat er voor de 3 verschillende kleuren een aparte kabel wordt gebruikt, maar ze zijn niet aan elkaar verwant. Een kabel om van RGB --> component te gaan zul je dus niet vinden, dan zul je gebruik moeten maken van convertors. Dat zou echter nergens op slaan, want je TV kan al RGB aan.

Voor zover ik weet, heeft een AMIGA geen VGA-uitgangen, dus als je beste beeld wil hebben zou ik gewoon gebruik maken van RGB. Ik begrijp dat je dat hebt geprobeerd, maar dat dat niet werkt.

Scart ondersteunt niet standaard RGB (het kan wel), dus kan zijn dat je TV het RGB-signaal niet op elke ingang pakt (dat had ik vroegah met mijn Sony-tv, die ondersteunde alleen RGB op 1 scart-ingang). Wellicht kun je dus nog je andere scart-ingangen proberen? Anders eens uitvogelen of je TV überhaupt wel RGB over scart ondersteunt. Als dat niet zo is, zul je naar alternatieven moeten zoeken en dan weet ik niet wat beste is.

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 17:27
De beste (maar allerminst goedkope à €150) oplossing is een scandoubler zoals de Indivision AGA Mk2 A1200/4000T of één van deze modelletjes.

[ Voor 35% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 29-01-2012 05:29 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Maar dat is toch gewoon een de-interlacer? Wat is daar de ingang van? Gewoon de RGB van de A1200? In dat geval kun je het net zo goed rechtstreeks op je TV aansluiten, omdat die ook gewoon een uitstekende de-interlacer aan boord heeft.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Oscar Mopperkont schreef op zondag 29 januari 2012 @ 04:49:
Scart ondersteunt niet standaard RGB (het kan wel), dus kan zijn dat je TV het RGB-signaal niet op elke ingang pakt (dat had ik vroegah met mijn Sony-tv, die ondersteunde alleen RGB op 1 scart-ingang). Wellicht kun je dus nog je andere scart-ingangen proberen? Anders eens uitvogelen of je TV überhaupt wel RGB over scart ondersteunt. Als dat niet zo is, zul je naar alternatieven moeten zoeken en dan weet ik niet wat beste is.
Met Oscar Mopperkont, probeer een andere scart aansluiting. Werkt dat niet, check of je tv RGB over scart ondersteunt. Zo ja, check jouw kabel (mogelijk is deze verkeerdom, RGB uit ipv RGB in).
Snowwie schreef op zondag 29 januari 2012 @ 03:20:
- VGA ingang
- PC in (geen idee waar dat voor is, aansluiting lijkt op 3,5" jackplug)
Die 2 horen bij elkaar. Die ene voor het beeld, de andere voor het geluid.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB