Algehele Upgrade MBP vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Topicstarter
Ik heb mijn MBP sinds de "nieuwe" stijl alu body is gekomen, dus al paar jaartjes.
Veel problemen mee gehad maar doet het nu opzich prima.

Toch merk ik dat ik wel wat snelheid mis, en zit te denken aan een upgrade.
Ik werk als grafisch ontwerper, en als ik veel tegelijk doe, trekt die het niet echt meer.
Specs zijn: Intel Core 2 Duo, 2.4 GHz, 4 gig geheugen.

Ik zit te denken aan 3 dingen:
-Nieuwe accu
Accu gaat nu slechts nog 1,5 uur mee als die vol is opgeladen, dus niet echt optimaal.

-SSD
Omdat deze redelijk prijzig zijn, 128 gig SSD zal het denk ik worden.
Maar het liefst 256, maar dit is gewoon te veel voor mijn budget.

-Extra Ram.
Upgrade naar 8 gig denk ik aan, opzich niet heel duur.

Zoiezo wordt mijn MBP soms echt loeiheet, zo heet dat je je er bijna aan kan verbranden.

Nu heb ik hier een paar vragen over, in het kort:
Prijs kwaliteit, welke kan ik het beste kopen?
Ik zie er verschillende staan, maar kan iemand mij misschien een tip geven voor alle 3 beste prijs/kwaliteit.
Ik vind zoiezo de originele accu's behoorlijk duur, misschien iemand ervaring met een knock off die net zo goed is (of bijna net zo goed) Ik heb de SSD thread doorgelezen, maar omdat ik mijn MBP een complete upgrade wil geven, en er genoeg mensen hier daar veel ervaringen mee hebben, dacht ik dat ik misschien wel wat tips voor deze 3 zaken kan krijgen.
Zit financieel wel enigzins krap, dus prijs/kwaliteit is wel belangrijk.

Mocht iemand advies hebben, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarom wil je een SSD van 256GB? Heb je dusdanig veel data waarbij het noodzakelijk is dat je er heel snel bij kan? Als je met een krap budget werkt kan je misschien beter een SSD van 64GB kopen en in je DVD drive plaatsen mbv een houdertje. Op die manier heb je een snelle disk om van te booten en een grote disk voor je data.

offtopic:
"Zoiezo"
Wat moet dat betekenen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
fsfikke schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:46:
Waarom wil je een SSD van 256GB? Heb je dusdanig veel data waarbij het noodzakelijk is dat je er heel snel bij kan? Als je met een krap budget werkt kan je misschien beter een SSD van 64GB kopen en in je DVD drive plaatsen mbv een houdertje. Op die manier heb je een snelle disk om van te booten en een grote disk voor je data.

offtopic:
"Zoiezo"
Wat moet dat betekenen?
Njeu, ik neem een SSD van 128 gig, maar als ik geld zat had nam ik een grotere.
Je voorstel is ook een goede, maar dat gaat hem niet worden denk ik.
Ik heb dusdanig veel programma's dat ik met 64 gb gewoon te kort ga komen. En ook het idee dat ik snel met grote bestanden moet werken, betekend dat ik mijn psd's en raws ook vanaf de ssd wil gebruiken.
Dan is 64 gig te weinig.

Opzich kan mijn dvd drive wel weg, ding heeft al 2 jaar geen dvd meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Ik heb ook het 2008 (2.53 GHz) model. Ik werk zelf ook vaak met grafische programma's van Adobe. Ik heb er 8gig ram ingezet, dit kost slechts 30 á 40 euro. Ik ben ook van plan om binnenkort een upgrade te doen naar een SSD.

Over het ram geheugen: Je merkt het verschil wel, maar verwacht geen wonderen. Het renderen van beeldmateriaal gaat wel een stuk sneller!

Zoals ik al zei; ik heb nog geen SSD. Vrienden van mij op school hebben wél een SSD en dit verschil merk je echt heel goed.

In het grafische segment zul je vooral veel hebben aan een goede grafische kaart & ram geheugen. De SSD is eigenlijk alleen voor het snelle opstarten & laden van programma's. Wanneer je programma eenmaal loopt, heb je er vaak niet veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
^^Jup, thanks voor je post, was ik ook al van de op de hoogte.

Ik hoop dat alles bij elkaar gewoon een weer wat snellere laptop oplevert.
Het gaat mij eigenlijk om een tip voor welke 128 gig SSD ik moet nemen voor beste prijs/kwaliteit en eventueel of iemand ergens een goedkope nieuwe accu weet. Want je hebt veel cheap accu's, en meningen zijn erover verdeelt. Dus ben daarom opzoek naar tips. Maar goed om je bevestiging te lezen dat die 8 gig toch een kleine boost geeft, is ook niet de grootste investering:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:03

Zygivt

Evenaren en overtreffen

-Nieuwe accu
Accu gaat nu slechts nog 1,5 uur mee als die vol is opgeladen, dus niet echt optimaal.

-SSD

-Extra Ram.

Dit bij elkaar is al gauw 400 euro gok ik? (bij 256 gig ssd nog meer)

--
Is dan verkopen en een MBA/MBP aanschaffen met een MediaMarkt actie geen beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Apple producten (iig de macbook e.d.) doen niet mee aan Media Markt acties. Je kan het beste een vriend van de universiteit ofzo een macbook laten bestellen. Met een studentenpas krijg je 4 tot soms zelfs 12% korting op een mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
Voor zover ik weet deden alleen dingen als een iPad niet mee. In het Show je Apple Computer Topic zijn er namelijk wel mensen met een MacBook Air gekocht bij de MediaMarkt tijdens actie.

Met een inschrijving van een universiteit krijg je meestal 12%, een hogeschool meestal 8%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MacBooks doen wel mee aan de MediaMarkt actie.

En maar aantal universiteiten krijgt 12%. Maar goed als jij geen student bent is dat dus niet voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Mocht je iemand kennen die bij Media Markt en of Apple Store werkt, dan is dat natuurlijk nog voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 16:18
Zygivt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:22:
-Nieuwe accu

-SSD

-Extra Ram.

Dit bij elkaar is al gauw 400 euro gok ik? (bij 256 gig ssd nog meer)

--
Is dan verkopen en een MBA/MBP aanschaffen met een MediaMarkt actie geen beter idee?
Mijns inziens het beste advies tot nu toe. Je (de TS) gaat nu veel geld investeren in iets wat al redelijk verouderd is. Over 1 a 2 jaar voldoet de proc + mobo ook niet meer en en zit je weer met hetzelfde probleem. (core2duo is inmiddels ook wel beland in de mid-life crisis 8) )

Ik zou de book te koop zetten en de opbrengst combineren met het geld wat je voor de upgrade wilde uitgeven. Ik weet bijna zeker dat je dan een bedrag hebt waarmee je een mooie vervanger kan kopen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 31-01-2012 12:26 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ChojinZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:25:
[...]

Mijns inziens het beste advies tot nu toe. Je (de TS) gaat nu veel geld investeren in iets wat al redelijk verouderd is. Over 1 a 2 jaar voldoet de proc + mobo ook niet meer en en zit je weer met hetzelfde probleem. (core2duo is inmiddels ook wel beland in de mid-life crisis 8) )

Ik zou de book te koop zetten en de opbrengst combineren met het geld wat je voor de upgrade wilde uitgeven. Ik weet bijna zeker dat je dan een bedrag hebt waarmee je een mooie vervanger kan kopen. ;)
Ik dacht precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 20:32
ThePupD schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:05:
^^Jup, thanks voor je post, was ik ook al van de op de hoogte.

Ik hoop dat alles bij elkaar gewoon een weer wat snellere laptop oplevert.
Het gaat mij eigenlijk om een tip voor welke 128 gig SSD ik moet nemen voor beste prijs/kwaliteit en eventueel of iemand ergens een goedkope nieuwe accu weet. Want je hebt veel cheap accu's, en meningen zijn erover verdeelt. Dus ben daarom opzoek naar tips. Maar goed om je bevestiging te lezen dat die 8 gig toch een kleine boost geeft, is ook niet de grootste investering:)
Wat wil je eigenlijk nog weten? Ram die geheugen erin, en als die toch open ligt haal je gelijk even de stofzuiger over je koelelementen. Voor ssd's in je mac is een apart topic geopend binnen appletalk.

Een beetje raar: je wilt graag een 128gb ssd aangezien je veel met 64bits programma's en grote bestanden werkt. Prima, maar waar ga je die 'grote' bestanden opslaan dan. Ik mag toch hopen niet op een usb-schijf? Daarom wordt ook die opti-bay aangeraden. Kan je je bestanden nog enigszins vlot aanspreken.

edit;
Maar inderdaad, wat bovenstaande ook al aangeven. Ik zou die stap naar een ssd bewaren voor een nieuwe laptop. Dan zijn ze waarschijnlijk ook groter voor minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Tijn89 op 31-01-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Tijn89 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:39:
[...]
en als die toch open ligt haal je gelijk even de stofzuiger over je koelelementen.
Zou ik toch niet aan durven. Is dit de manier om je koelelementen / fans schoon te maken?
Ik zat er laatst aan te denken om het schoon te maken, maar ik wist niet zo goed hoe.
Jullie doen het dus (voorzichtig) met een stofzuiger? Nog andere tips om het te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 20:32
Scirocco schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Zou ik toch niet aan durven. Is dit de manier om je koelelementen / fans schoon te maken?
Ik zat er laatst aan te denken om het schoon te maken, maar ik wist niet zo goed hoe.
Jullie doen het dus (voorzichtig) met een stofzuiger? Nog andere tips om het te doen?
Ik zet dan gewoon de stofzuiger erop. Direct op de fans en dergelijke, tot nu toe is er nooit iets verkeerd gegaan bij mij. Kan mij daar ook niet zo goed iets bij voorstellen. Die fans zijn gemaakt om met luchtstromen om te gaan en rondjes te draaien. Alle elektra zit vast gesoldeerd en zal dus niet zomaar los vliegen, plus die connectoren zitten ook verdomd goed vast en hebben vaak ook nog een extra vergrendeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ChojinZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:25:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Voor ruim 200 euro is de TS klaar met de upgrade. Geen 400 euro. Als je daarmee het aanschaffen van een nieuw exemplaar (meer dan) een jaar kunt uitstellen dan scheelt je dat gewoon een hoop geld. Je schrijft namelijk makkelijk 300 euro per jaar af op een macbook, dus alles lager dan dat wat je investeert om de levensduur een jaar te verlengen is gunstig.

Volgens mij is het upgraden wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Dat kan. Maar in deze discussie is er dan ook geen goed of fout. Wij dragen mogelijkheden aan, de TS moet zelf de keuze maken. ;)
Hann1BaL schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:53:
[...]

Voor ruim 200 euro is de TS klaar met de upgrade. Geen 400 euro.
Waar haal jij 400 euro vandaan? Ik heb dat nooit genoemd... :>
Overigens vind ik 200 euro ook erg rooskleurig geschetst. Mem + SSD is nog wel te doen, maar de accu zal het budget van 200 euro doen overstijgen.
Hann1BaL schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:53:
[...]

Je schrijft namelijk makkelijk 300 euro per jaar af op een macbook, dus alles lager dan dat wat je investeert om de levensduur een jaar te verlengen is gunstig.

Volgens mij is het upgraden wel een goed idee.
Klopt, maar op een gegeven ogenblik is een product afgeschreven en stop je met investeren. De genoemde Core2Duo loopt al op zijn eind en daar zou ik persoonlijk geen 2 a 300 euro meer insteken.

Maargoed, zoals ik al zei, ieder zijn mening. De TS zal zelf moeten beoordelen wat voor hem het beste is.

@ TS: Wanneer is de MBP gekocht?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
Ik heb de MBP gekocht op de eerste dag van de alu release... uit mijn hoofd oktober 2008.

Ik moet wel zeggen, hetgeen wat mij wel enigzins tegenhoudt geld uit te geven is het feit dat ik ontzettend veel problemen met de laptop gehad heb. Werkt nu prima, maar iemand noemde geld uitgeven aan een enigzins verouderde laptop, en dat is ook wel waar. Daarnaast geld uitgeven aan een laptop die al 8 keer is gerepareerd, vind ik ook niet ideaal. En verkopen, dat kan maar denk niet dat ik er heel veel voor terug krijg (er zal flink wat geld bij moeten als ik een veel snellere MBP wil gaan aanschaffen)

Ik kan het ook nog prima aankijken, is een prima laptop, maar nou niet echt de allersnelste meer (logisch ook bij een 3 jaar oude laptop, helaas heb ik m veel minder lang in gebruik dan dat maar dat terzijde)

Oftewel, het is voor mij ook lastig om een beslissing te maken. Dat extra ram geheugen erin zijn de kosten niet, maar de rest misschien nu niet heel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Tijn89 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:49:
[...]

Ik zet dan gewoon de stofzuiger erop. Direct op de fans en dergelijke, tot nu toe is er nooit iets verkeerd gegaan bij mij. Kan mij daar ook niet zo goed iets bij voorstellen. Die fans zijn gemaakt om met luchtstromen om te gaan en rondjes te draaien. Alle elektra zit vast gesoldeerd en zal dus niet zomaar los vliegen, plus die connectoren zitten ook verdomd goed vast en hebben vaak ook nog een extra vergrendeling.
Moet je wel zeker zijn dat je fans niet mee draaien. Je kan namelijk op deze manier de spoel van je fans stuk maken ^,^

Voor de rest kan het idd weinig kwaad.

Perslucht icm met een de stofzuiger erboven zou de beste oplossing moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
ThePupD schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:00:
Ik heb de MBP gekocht op de eerste dag van de alu release... uit mijn hoofd oktober 2008.

Ik moet wel zeggen, hetgeen wat mij wel enigzins tegenhoudt geld uit te geven is het feit dat ik ontzettend veel problemen met de laptop gehad heb. Werkt nu prima, maar iemand noemde geld uitgeven aan een enigzins verouderde laptop, en dat is ook wel waar. Daarnaast geld uitgeven aan een laptop die al 8 keer is gerepareerd, vind ik ook niet ideaal. En verkopen, dat kan maar denk niet dat ik er heel veel voor terug krijg (er zal flink wat geld bij moeten als ik een veel snellere MBP wil gaan aanschaffen)

Ik kan het ook nog prima aankijken, is een prima laptop, maar nou niet echt de allersnelste meer (logisch ook bij een 3 jaar oude laptop, helaas heb ik m veel minder lang in gebruik dan dat maar dat terzijde)

Oftewel, het is voor mij ook lastig om een beslissing te maken. Dat extra ram geheugen erin zijn de kosten niet, maar de rest misschien nu niet heel verstandig.
Ik zou idd voor de mem upgrade gaan en de rest van het budget sparen voor de nieuwe macbook. ;)

Overigens is een goedkopere windows based laptop ook een nog een keuze. Maar die discussie kunnen we hier beter niet voeren. :+

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 31-01-2012 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
ChojinZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:28:
[...]

Ik zou idd voor de mem upgrade gaan en de rest van het budget sparen voor de nieuwe macbook. ;)

Overigens is een goedkopere windows based laptop ook een nog een keuze. Maar die discussie kunnen we hier beter niet voeren. :+
haha no thanks. Heb al windows laptop die ik nooit gebruik, plus als grafisch ontwerper niet echt handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Waarom zou dat minder handig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

filenox schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:01:
Waarom zou dat minder handig zijn?
Ik hoop dat je iig inziet dat het niet handig is om (voor de zoveelste keer) die discussie te gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
fsfikke schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:08:
[...]

Ik hoop dat je iig inziet dat het niet handig is om (voor de zoveelste keer) die discussie te gaan voeren.
Das mijn fout. Ik had er nooit over moeten beginnen.... 8)7 ;)

Pagina: 1