Max verbindingen router

Pagina: 1
Acties:

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-02 15:24
Ik heb deze vraag in 2 andere topics gesteld, maar eentje is gesloten en op die andere is nooit gereageerd, dus ik moet nu maar speciaal een nieuwe aanmaken.

Op het draadloze netwerk van mijn ouders kunnen van de één op andere dag niet meer dan één apparaat tegelijk.

Er ligt kabel-internet met apart modem en een WRT54G router. Voorheen met ADSL ook al dit probleem. Dus het probleem zit niet in de provider/ type modem.

- De WRT54G is al eens naar zijn fabriekinstellingen gezet.
- IP modem zit op 192.168.1.1, router zit op 2.1
- DHCP Server enabled, maximum users 155
- Channel 6
- WPA TKIP security

Na reset router werkt alles weer prima, maar na een paar dagen kan het zo maar zijn dat er weer slechts één draadloos apparaat verbonden kan worden. Draadloze apparaten die er op moeten en soms dus ook kunnen zijn: twee tablets, twee smartphones, één pc, één laptop.

Nogmaals 50% van de tijd werkt het prima, 50% van de tijd moet je even resetten, en dan loopt het ook weer... dát is dus het vreemde. Iemand ideeën? Thuis nemen ze het voor lief, maar ik vind het niet de bedoeling, dus het moet opgelost kunnen worden, punt ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Staat er toevallig een alternatieve firmware op? DDWRT oid? zo nee: probeer dat eens :)

En check de wifisettings eens. Kun je nog wel in de router als er geen nieuwe laptops connecten? Wordt er veel gedownload met torrents e.d.? Werkt het bedraad nog wel?

-_-

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zowiezo een firmware update mits beschikbaar kan wel een handig zijn :)

http://homesupport.cisco....eless/lbc/WRT54G/download

anders openwrt of ddwrt oid

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 28-01-2012 21:25 ]

Iperf

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

ik zou gelijk gaan voor DDWRT of soortgelijk. (mits je router dat kan, wel even checken vantevoren :)).

-_-

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
M2M schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:46:
ik zou gelijk gaan voor DDWRT of soortgelijk. (mits je router dat kan, wel even checken vantevoren :)).
Kan prima op de WRT54G v1-4.

v5 en hoger zijn ondingen, en kan ook geen DD-WRT op (of heel beperkt/moeilijk geloof ik)

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 28-01-2012 21:49 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:49
Als we het dan toch over Firmwares hebben kan ik je Tomato aanraden. Veel stabieler en vooral minder bloated dan DD-WRT.

Gebruik het al jaren. Eerst op mijn WRT54GL, nu op mijn E2000.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Barns schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:06:
Is je modem ook een router?
- WPA TKIP security
Verander dat eens naar WPA(2) met AES encryptie.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Barns schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:06:

- DHCP Server enabled, maximum users 155
- Channel 6
- WPA TKIP security
Waarom zit modem en router allebei op een private range? Dan lijkt het me dat er dubbel NAT gedaan wordt, met vage problemen vandien. Wellicht ondersteunt het modem bridge modus en hoef je maar 1 router erachter te hangen en dus 1 range te gebruiken?

Op welk apparaat draait de DHCP server? Op 1 of op allebei (<= geeft problemen)

Verder idd, WPA2+AES encryptie voor maximale veiligheid mits al je wifi apparaten dat ook aankunnen

En de W54G is al wel een oudje, met of zonder alternatieve firmware erop (kijk idd goed naar de versie van de WRT54G) Voor een paar tientjes heb je een veel snellere WIFI router met 300N.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
akimosan schreef op maandag 30 januari 2012 @ 00:26:
[...]

Waarom zit modem en router allebei op een private range?
Bedoel je daarmee de vraag waarom modem en router op verschillende reeksen zitten? Dat is vrij gewoon, moet geen enkel bezwaar zijn. Heb het zelf ook en het werkt vlekkeloos. (zie edit).

Als ik het goed begrijp is het euvel het regelmaig moeten resetten. Een niet helemaal correcte instelling van de leasetime kan daar soms de oorzaak van zijn. Ik heb ook een Linksys-router en daar heb ik die leasetime op 0 staan, hetgeen 24 uur betekent en tevens dat hij sowieso tijdig ververst. Meer dan eens van anderen gehoord dat dit laatste bij een andere instelwaarde lang niet altijd het geval is.

Samenvattend, kijk eens even naar die leasetime.

Edit:
Doet er verder weinig toe, maar dit is vaak het gevolg van de standaardinstelling van beide. Bij de modem is het "ingebakken" bij de router kun je het desgewenst veranderen. Alleen is er doorgaans geen aanleiding om dit te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 31-01-2012 12:30 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat het niet veranderd kan worden betwijfel ik. Bij veel providers is het mogelijk om het modem in bridge modus te zetten of laten zetten.

Wat de aanleiding betreft: dubbel NAT kan je veel hoofdpijn bezorgen bij het onderhouden van de configuratie en met name portforwards. Ook zullen uPNP aware applicaties slechts poorten openen op de eerste router en niet de 2e.
Tevens wordt het gebruik van bijvoorbeeld VPN verbindingen bemoeilijkt bij gebruik van dubbel NAT

Google: double NAT

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat kan in sommige gevallen. Veel modems echter zijn door de provider ingesteld, de klant/abonnee kan hierna daar niets aan veranderen. Voor de klant is dat geblokkeerd zijn hiervan dan hetzelfde als "vast ingebakken" Een ander verhaal is natuurlijk als de modem een combinatie is met een router. Dan kan er uiteraard vanalles worden ingesteld. Maar van die combinatie is nog lang niet overal sprake.
Maar zoals ik het zei, het maakt niet uit voor het door TS beschreven probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 31-01-2012 15:18 ]

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-02 15:24
Oké ik ben ff weg geweest, maar zie al behoorlijk wat handige tips. Bedankt daarvoor. Even in het algemeen een reply:

@fish: laatste firmware staat er op
@Nivk: ik ga WPA(2) met AES encryptie er weer op zetten als ik weer bij m'n ouders ben; en modem is puur modem, geen router.
@ akimosan: verschillende ranges moet geen probleem zijn, heb het juist zo gezet om ze eerst allebei op dezelfde range zaten en dacht dat daar de problemen van kwamen. En DHCP draait alleen op de router.

@Techneut, ik denk dat die lease-time wel een interessant punt is. Ik ken het principe, maar had er (vreemd genoeg) nog niet aan gedacht.

Bedankt allemaal voor jullie relevante input! Ik ga die lease-time nog proberen te wijzigen en anders komt er voor inderdaad een paar tientjes een nieuwe router. Thanks!
Pagina: 1