SSD Installeren

Pagina: 1
Acties:

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17
Hallo,

Mijn pc begon aardig traag te worden. Waarschijnlijk door een virus
Ik dacht van als ik toch windows opnieuw moet installeren dan doe ik het wel op een ssd.
Deze ssd heb ik gekocht: OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB
Als ik op het forum zoek dan kom ik een hoop informatie tegen die niet relevant is, zoals info over raid controllers.
Ik vroeg me dus af of iemand een link heeft naar een guide waar staat uitgelegd hoe ik mijn ssd het beste kan installeren. (En hoe ik TRIM goed kan instellen)

Mijn systeem:
pricewatch: Asus Sabertooth 990FX
pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
pricewatch: G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL
pricewatch: Palit Radeon HD 4850 Sonic Special Edition

Kan ik windows gewoon installeren als ik mijn ssd zo aansluit. Of moet ik de huidige hdd formatteren en de ssd installeren met een usb'tje met windows?

Ik heb begrepen dat de sandforce controllers waardeloos waren en vaak kapot gingen. Hoe zit dat met de controller van deze ssd? (SSD-controller Indilinx IDX110M01-LC Martini (Barefoot V2))

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 22% gewijzigd door Heilige Kaas op 28-01-2012 20:17 ]

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Gewoon in je BIOS AHCI instellen voor je SSD en deze op SATA3 aansluiten met de juiste kabel voor dit type poort. TRIM staat voor zover ik weet altijd aan dus hier hoef je niks voor te doen.

SSD hoef je niet te formateren en Windows kan je zowel met USB als DVD/CD installeren, geen verschil met een HDD dus. Ik zou je normale HDD(s) wel loskoppelen voor de zekerheid en deze later gewoon formatteren als je Windows eenmaal op de SSD staat.

Mijn ervaring is tijdens de installatie ook waardeloos geweest met de SF controller, SSD was niet meer zichtbaar in de BIOS etc. maar hij draait nu als een zonnetje en nooit meer problemen gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door YaYo86 op 28-01-2012 20:20 ]

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
McDigital

Edit
Gewoon gaan met die banaan.
Als je klaar bent met installeren de tips op volgen via de link die ik heb gestuurd en daarna!
Mijn documenten en program files verplaatsen naar een andere harde schijf, mocht je die hebben.
De reden hiervoor is, omdat je maar 30GB heb.

Suc6

[ Voor 72% gewijzigd door uroy op 28-01-2012 20:25 ]

talkin' is cheap, people follow like sheep

• Heilige Kaas
Handige guide. Bedankt.
Zit het nu even rustig door te lezen.
Drivers voor de SSD
Een speciale driver heb je niet nodig voor je SSD.
Windows 7 installeert standaard de Microsoft AHCI driver.
Daarna kan je die dan updaten naar de laatste Intel Rapid Storage Technology driver
Dat geeft nog betere prestaties en trim...
Geld dit ook voor mijn ssd? Ik heb een amd systeem. Is deze driver voldoende of zijn er drivers van ocz?

Kan ik ook gewoon mijn ssd hierbij prikken, dan windows installeren vanuit deze windows waar ik nu op werk? Of moet ik het per sé via usb/dvd doen?
14. Volgorde van SATA aansluiten

Voor een SSD is de aansluiting belangrijk, enkel als er nog een tweede dataschijf is.
En die is er gewoonlijk altijd bij een SSD,
omdat een SSD tegenwoordig klein is en de grote van honderden GB's te duur zijn..
Dan is het beste de C schijf, de SSD dan op de eerste SATA poort van het moederbord te steken
en de daaropvolgende Sata poort vrij te laten.
Dus niet je data Sataschijf op nr 2 aansluiten.
Dit heeft natuurlijk enkel effect bij het booten, dus bij de opstart van je PC.
In Windows zelf heeft die volgorde, geen enkel belang meer.
En is ook enkel belangrijk bij een Intel chipset... Maar dat zijn ze bijna allemaal.
Ik laat gewoon de tweede satapoort vrij, je hebt er toch genoeg he.

Pasop, dat is niet noodzakelijk...
Dat zijn gewoon een paar seconden dat je sneller opstart, daarna merk je geen snelheidswint meer.
[/quote]

Dit is dus niet noodzakelijk voor mijn amd systeem?

[ Voor 134% gewijzigd door Heilige Kaas op 28-01-2012 20:40 ]

• Heilige Kaas
Excuses voor deze bump. :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

soms maakt windows nog een extra partitie aan van 100MB. Verder geen punt waar die staat, kwa performance, maar wel irritant dat je windows niet meer opstart als je de harde schijf waar die 100MB partitie op staat uit het systeem wordt gehaald. (die partitie van 100MB staat niet per definitie op de SSD, als je windows daarop installeert en er zijn nog andere schijven in het systeem).

Gewoon even alle schijven lostrekken, behoudens de SSD. Windows installeren en daarna weer terugplaatsen. Kun je ook geen foutjes maken met formatteren.

Satapoort volgorde is niet van toepassing. In de bios kun je aangeven vanaf welke schijf je wil booten. Installeer je windows met enkel een SSD in je systeem, dan is daar dus niets aan de hand en boot je gewoon van SSD.

Er zijn geen drivers van OCZ. Wel firmware. Eventueel checken of je de laatste (stabiele) draait en waar nodig flashen. Zie OCZ website voor de tools die je nodig hebt.

Je hebt geen intel chipset. Check de website van Asus voor chipset drivers. Gewoon installeren nadat je windows 7 geinstalleerd hebt.

edit: nieuwe windows installeer je dus altijd vanaf de dvd of usb stick. Als je toch een USB stick maakt, installeert windows wel een stuk sneller :)

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 28-01-2012 21:17 ]

-_-

• Heilige Kaas
Oke, bedankt voor de tip. Ik houd echter alle schijven in mijn systeem dus maakt het niet uit waar die partitie terecht komt. Ik heb alvast al mijn Asus drivers gedownload. Als alles geïnstalleerd is check ik de firmware ff.
Ik weet wel genoeg denk ik zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Heilige Kaas op 28-01-2012 21:52 ]

Verwijderd

Heilige Kaas schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 20:16:
Ik heb begrepen dat de sandforce controllers waardeloos waren en vaak kapot gingen. Hoe zit dat met de controller van deze ssd? (SSD-controller Indilinx IDX110M01-LC Martini (Barefoot V2))
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227738
Je hebt een SSD gekocht die nog vaker kapot gaat dan die sandforce troep... :X

Verder gewoon de standaard drivers gebruiken. RST heeft vooral zin vanwege bepaalde power saving punten. Die deze SSD helemaal niet ondersteunt. Voor de rest is de moeite van het installeren het niet waard eigenlijk...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Overigens is 30GB wel erg krap, je zult het volgende dus eigenlijk moeten gaan doen:

* pagefile uit (af te raden) of op een andere disk
* hibernate uit (in een elevated command prompt: "powercfg -h off")
* Enviromental variabelen zoals %TEMP% op de HDD
* Libraries op de HDD
* Zeker weten dat indexing op de SSD écht uit is, net zoals superfetch en bootfetch (hoewel Windows dat zou moeten detecteren tijdens de install op een AHCI-enabled SSD/BIOS combo, komt het voor dat het vergeten wordt).
* Zo veel mogelijk slipstreamen in je install-medium (SP1 e.d.)
* System Recovery beperken of uit zetten

Er is genoeg te doen om een SSD te laten werken, maar de beperkte grootte (ik zal dit alleen voor kiosk/servertjes inzetten) maakt het niet comfortabel. Nou is de uitval nog steeds lager dan de helft, maar Darkstone heeft een punt: om ze zo betrouwbaar als Intel SSD's o.i.d. te noemen zal ik nou ook weer niet doen.

Heel eerlijk? Dit soort advies geef ik zelden, maar ik hoop dat je het op afstand gekocht hebt. De bedenktijd met grond op "impulsaankoop" geeft je de kans om deze SSD nog in te ruilen. Ik zal het besterven op zo'n SSD, Windows moet je in feite dus veel aan gaan tweaken, en je kunt niet comfortabel óók nog dingen gaan installeren EN af en toe een download even op de SSD parkeren. Zat programma's die nog hardcoded "C:" pakken, zelfs al verander je de environmental variables. In de naam van alles wat heilig en goed is, ruil die SSD in, ga wat extra werken, en koop een Samsung, Intel of zelfs maar een IETS grotere SSD! Deze SSD is goed voor een paar dingen:

* DB-Cache
* High-IOPS storage voor nop en volatile data
* Andere dingen die seek-time afhankelijk zijn, los van het OS staan, en bij voorkeur niet kritiek zijn.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:41:
[...]

Verder gewoon de standaard drivers gebruiken. RST heeft vooral zin vanwege bepaalde power saving punten. Die deze SSD helemaal niet ondersteunt. Voor de rest is de moeite van het installeren het niet waard eigenlijk...
En al zou het de moeite waard zijn, dan kan 'ie het niet eens installeren, omdat RST alleen voor Intel-systemen is...

Verwijderd

Umbrah schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:52:
Er is genoeg te doen om een SSD te laten werken, maar de beperkte grootte (ik zal dit alleen voor kiosk/servertjes inzetten) maakt het niet comfortabel. Nou is de uitval nog steeds lager dan de helft, maar Darkstone heeft een punt: om ze zo betrouwbaar als Intel SSD's o.i.d. te noemen zal ik nou ook weer niet doen.
Volgens OCZ himself is de RMA rate van vertex 2's (die gemiddeld ~20% 1-ster reviews halen op newegg) 10%. Dit ding haalt dus 50% 1-ster reviews....

Dit even ter indicatie. Een intel drive heeft volgens intel een RMA rate < 1.5%, en minder dan 2% 1-ster reviews op newegg (met > 300 reviews).

Houd er rekening mee dat dat RMA rate is, niet failure rate. Een SSD kan ook terugkeren naar de fabrikant omdat de consument de kleur niet mooi vond of hij toch een andere wou.
Iva_Bigone schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:58:
[...]

En al zou het de moeite waard zijn, dan kan 'ie het niet eens installeren, omdat RST alleen voor Intel-systemen is...
ahh :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 22:59 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

@Darkstone: True, maar je moet niet té negatief zijn, maar persoonlijk zal ik het risico niet willen nemen. Een SSD is doorgaans je "systeem" drive, en je wilt een comfortabel systeem. Deze 30GB SSD is eigenlijk meer een cache-speeltje. Windows' Readyboost-tooltje maar dan iets groter. De grootte en de moeite om het weer opnieuw te installeren zouden voor mij reden zijn om koop op afstand te ontbinden. Er is een reden overigens dat ik een Intel 320 in m'n XPS15 heb, en geen OCZ (heb een VertexII-80 die redelijk stabiel draait in m'n main-PC, maar ik weet gewoon dat dat net zoiets is als nu nog steeds een werkende originele-release XBox360 hebben en nog géén RROD hebben gehad: elke dag is wéér Russisch roulette).

Verwijderd

Zo negatief ben ik nu ook weer niet. Ik noemde gewoon de feiten op. De conclusie is zo obivous dat het voor mij niet eens meer nodig is om mijn mening te geven.

Dat waren trouwens annual failure rates. Ofwel kans op falen (lees: RMA-en) per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 23:11 ]

• Pulpje1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-11-2025

Pulpje1974

Gaming is a fulltime job.

Dan mag de vraag hier weg :)

@Darkstone: Moet ik deze vraag daar zetten dat hier een slotje op kan?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2012 12:59 ]

Intel core i7-6700k, Asus Z170 pro gaming, Crosair vengeance lpx 8GB. Asus Geforce GTX 960

Verwijderd

Liever hier: Het grote SSD topic ~ Deel 9 ;)

Dit hele topic eigenlijk.. Maargoed.

Ik laat het topic nog wel even open omdat het niet heel handig is om hem nu nog op slot te gooien, vind ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2012 13:00 ]

• Heilige Kaas
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:41:
[...]

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227738
Je hebt een SSD gekocht die nog vaker kapot gaat dan die sandforce troep... :X
Oh das niet handig.
Ach jaah, hopen dan maar...

edit:
Alles doorgelezen, het is misschien inderdaad beter om de ssd terug te sturen. Zo een hoge failure rate vind ik toch echt iets te veel van het goede.

Bedankt voor alle hulp

edit2:
Welke ssd raden jullie mij dan aan?

[ Voor 26% gewijzigd door Heilige Kaas op 29-01-2012 18:55 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

zie het grote SSD topic. Maar de crucial M4's zijn prima en de samsung 830 serie doet het ook niet slecht als je niet al te veel euros uit wil geven.

-_-

• Heilige Kaas
Oké bedankt.
Van mij mag hij op slot.
Pagina: 1