Verwijderd

Topicstarter
stel je hebt kamers A en B, met een (dunne) wand er tussen.

stel, als in kamer A een geluid van 90 decibel klinkt, hoor je dat in kamer B met 30 decibel.
(als nu in kamer B een geluid van 90 decibel klinkt neem ik aan dat je dat in kamer A ook met 30 decibel hoort)

maar stel nu dat kamer A en B een andere grootte hebben, of de wand a-symmetrisch is (er zitten aan A's kant bijv. tegeljes op). kan het dan ook zijn dat geluid de ene kant op minder hard doorkomt dan de andere kant op? of is dit beide kanten op altijd hetzelfde?

just curious :)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Het hangt er puur vanaf uit welk materiaal je wand gemaakt is, je hebt materialen die graag geluid absorberen zoals bvb textiel, maar je hebt ook materiaal dat graag weerkaatst bvb tegels of beton. Normaal zal je nooit langs beide kanten een veel geluid horen omdat je altijd een overgang hebt. Het geluid neemt ook af naarmate je verder weg bent van de bron, dit komt door de sferische verplaatsing in de ruimte van je geluidsgolven dus in een grotere ruimte kan je verder gaan zitten van de bron.

vb: wand textiel<-> tegels

kamer A zend geluid uit vb 90 dB kamer B hoort misschien 30 dB absorptie van het textiel + weerkaatsing van de tegels.
Kamer B zend 90 dB uit, doordat het geluid eerst zal weerkaatsen op de tegels zat er nog minder geluid door de wand raken dus kamer A zal er niet veel van merken.

ik hoop dat dit antwoord het een beetje kan verduidelijk ?

[ Voor 6% gewijzigd door pm1 op 28-01-2012 20:14 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
maar zou het geluid dan ook niet moeten weerkaatsen tegen de achterkant van de tegels, waardoor het toch even hard doorkomt? of werkt dat zo niet :)

zovan, van de zijkant gezien

wand: textiel - gips - tegels

A -> B
90 -> textiel -> 70 -> gips -> 60 -> tegels -> 30

A <- B
30 <- textiel -< 50 <- gips <- 60 <- tegels <- 90

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 20:38 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

hmmm ik heb even wat opzoekingswerk gedaan (ik ben geen expert hoor ;) ) en heb gevonden dat voor isolatieberekeningen transmisiecoëfficiënten gebruikt worden wat jouw theorie dus bevestigt. ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
In praktische zin maakt het weinig uit (-60dB is een miljoen keer zwakker) maar het is theoretisch mogelijk dat de transmissie niet symmetrisch is. Daarvoor moet de wand wel anisotroop en asymmetrisch zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mijn intuïtie zegt dat de overgang van materiaal naar materiaal ook uitmaakt. Inflexibele materialen resoneren denk ik beter wanneer ze in direct contact staan met een resonerend materiaal dan wanneer ze hun trillingen krijgen van de lucht. Hierdoor zal geluid dat eerst contact maakt met dit materiaal sterker gedempt worden dan geluid dat als laatst contact maakt met dit materiaal.

Ik heb helaas geen enkel idee hoe ik dit op zou moeten zoeken, anders had ik dat wel gedaan voor je. Iemand een idee?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• MSalters
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "resonerend" materiaal, maar het maakt niet uit. De effecten die jij beschrijft zijn symmetrisch. Geluid is een mechanische golf, en het maakt niets uit of de lucht beweegt ten opzichte van de muur of de muur ten opzichte van de lucht. Daarom is de demping bij inkoppeling en uitkoppeling gelijk.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-12 09:47
Het maakt niet uit, als je het geluid meet dat de muur raakt.
Maar een betegelde kamer reflecteerd geluid erg goed (dwz, het gereflecteerde deel wordt niet verstrooid). Daardoor kaatst het geluid door de hele kamer heen. Hierdoor kan er resonatie ontstaan waardoor het geluid veel harder wordt dan in een andere kamer.
Daarom moet je die eierdoos-matjes voor geluidsisolatie ook met de puntige kant naar de geluidsbron monteren.

TheS4ndm4n#1919

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mijn idee was dat sommige materialen (kurk, rubber, etc) vrij goed isoleren als je het tegen de muur plakt, omdat de zachtheid van het materiaal de geluidsgolven dempt zodat minder de muur bereikt.
Maar wanneer er vanaf de andere kant van de muur een geluid de muur direct in beweging kan zetten, dan beweegt de (solide) muur met gemak de gehele plaat kurk of rubber mee. Omdat er weinig tegenkracht is, heeft de zachtheid van het materiaal geen invloed. Hierdoor gaat geluid makkelijk van die kant door het materiaal heen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties :)

het zou leuk zijn om het eens gewoon te testen, maar ik heb er helaas niet de apparatuur voor. misschien heeft iemand die wel, en teveel tijd om handen om het eens te proberen in de praktijk ;)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wil ik ook nog wel even iets "in de groep" gooien: gaat de reductie van het geluid altijd linear? Oftewel: is de geluidsreductie voor bijvoorbeeld textiel op een geluid van 90 db evengroot als de geluidsreductie op een geluid van 60 db?

Ik ben ook geen expert hoor, maar ik kan me voorstellen dat het geluidsreducerende effect op bijvoorbeeld 90 db groter is dan op 60 db, waardoor het eerder genoemde voorbeeld er zo uit zou kunnen zien:
A -> B
90 -> textiel -> 70 -> gips -> 60 -> tegels -> 30

A <- B
40 <- textiel -< 50 <- gips <- 60 <- tegels <- 90

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:09
Als er sprake is van een golf zoals licht of geluid, zijn er 3 factoren die altijd samen 1 zijn:
- Reflectie: Geluid kaatst terug zoals bij een tegel muur.
- Absorbtie: Geluid dat in de muur geabsorbeerd wordt en omgezet in warmte.
- Transmissie: het geluid dat overblijft voor de buren.

De 'demping' is het omgekeerde van de transmissie.

Deze factoren zijn meestal ook nog frequentie afhankelijk. Een dempingsfactor geldt dus eigenlijk alleen bij een bepaalde frequentie.

Geluid kan weerkaatsen op de overgang van lucht naar muur, maar andersom, dus van muur naar lucht weerkaatst het net zo goed. Het maakt dus niet uit in welke richting het geluid gaat.

Vergelijk het met getint spiegelend glas. Het spiegelend laagje spiegelt net zoveel naar beide kanten, maar aan de ene kant zit donker glas. Veel mensen denken dat dit het licht maar naar 1 kant doorlaat, maar dat is niet zo. Aan de ene kant spiegelt het (hoge reflectie) en aan de andere kant is het donker (lage reflectie), maar (absorbtie+reflectie) is aan beide kanten hetzelfde en de transmissie dus ook.

Ik ken een verhaal van een juffrouw die spiegelfolie op het raam van de badkamer had geplakt, maar als het buiten donker was (dus geen storende spiegeling) en binnen het licht aan... nouja je begrijpt het wel ;)

• MSalters
link0007 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 00:27:
Mijn idee was dat sommige materialen (kurk, rubber, etc) vrij goed isoleren als je het tegen de muur plakt, omdat de zachtheid van het materiaal de geluidsgolven dempt zodat minder de muur bereikt.
Maar wanneer er vanaf de andere kant van de muur een geluid de muur direct in beweging kan zetten, dan beweegt de (solide) muur met gemak de gehele plaat kurk of rubber mee. Omdat er weinig tegenkracht is, heeft de zachtheid van het materiaal geen invloed. Hierdoor gaat geluid makkelijk van die kant door het materiaal heen.
Klopt bijna helemaal. Het geluid gaat inderdaad op het laatst redelijk makkelijk door het kurk heen. Maar de allerlaatste stap, van het kurk naar de lucht gaat slecht. Juist omdat kurk zo zacht is, kan het slecht geluid overdragen aan de lucht.

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 01:39:
het zou leuk zijn om het eens gewoon te testen, maar ik heb er helaas niet de apparatuur voor. misschien heeft iemand die wel, en teveel tijd om handen om het eens te proberen in de praktijk ;)
Ik heb wel de beschikking over een geluidsdrukmeter maar of ie zo nauwkeurig is.... :-)
Voor het meten tussen de 100-120dB voldoet ie prima (we moeten grenswaarden halen) maar hij schommelt nogal veel tijdens het meten.
Pagina: 1