Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte introductie...

Ik en een groep vrienden maken regelmatig (short)films en andere (multi)media projecten. Dit hebben we altijd allemaal uit eigen zak betaald. Tot zover geen probleem.
Nu gaan we binnenkort met de productie beginnen van een wat groter project en hierbij zijn we afhankelijk van sponsoring. Deze sponsoring ontvangen we grotendeels van bedrijven. In ruil voor deze sponsoring bieden we de bedrijven hun naam in de aftiteling en een logo op de poster en website. Het gaat onder de streep om een paar duizend euro.
Het aan sponsors komen lukt tot nu toe redelijk, maar waar we nu tegen aan lopen is het feit dat deze bedrijven graag een factuur hiervan ontvangen.
Hoe gaat dit te werk? We zitten niet bij de Kvk en hebben dus ook geen btw-nummer. Mag ik zomaar een factuur uitschrijven? Of hoe kan ik dit slim aanpakken? Onszelf registreren bij de KVK lijkt ons niet slim omdat we dit soort projecten niet vaak doen en daarnaast allemaal op stage gaan over een half jaar. (En we onszelf dus weer moeten uitschrijven. (Lees: Administratie)

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11 17:49
Je kan als particulier een soort van "koopovereenkomst" maken waarvoor jij dus een soort van reclame kan verkopen aan het bedrijf. Misschien is dit iets? Is het misschien niet handig om met de financiële afdeling van het bedrijf/de bedrijven in kwestie contact op te nemen en iets overleggen ? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bloemstukje op 28-01-2012 19:12 ]

gewoon nee.

Verwijderd

Topicstarter
SanderPS3 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:12:
Je kan als particulier een soort van "koopovereenkomst" maken waarvoor jij dus een soort van reclame kan verkopen aan het bedrijf. Misschien is dit iets?
Hoe zie je die koopovereenkomst voor je?
Is het misschien niet handig om met de financiële afdeling van het bedrijf/de bedrijven in kwestie contact op te nemen en iets overleggen ? :)
Dat ga ik maandag doen, maar het is nu weekend en wil een beetje de opties inventariseren.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:17
Ik denk dat het voldoende is als jij een soort van kwitantie geeft. Daarmee kan het bedrijf verantwoorden dat ze het geld hebben verstrekt, ze kunnen er alleen geen BTW uit verrekenen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Je mag gewoon een factuur uitschrijven, zolang je het maar volgens de regels doet. Je mag dus niet claimen dat je een bedrijf bent, of dat je BTW afdraagt. Gezien het feit dat je't met een groep vrienden doet is het waarschijnlijk verstandig om een vereniging te beginnen. Dat hoef je nergens te melden; het is voldoende om af te spreken wie welke bestuurstaken heeft. Daarna kun een bestuurslid de factuur namens de vereniging uitschrijven.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein