• XyberBorg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05-2025
Hallo iedereen,

De laatste tijd komt het vaker voor dat de fan van mijn laptop behoorlijk hard begint te draaien en daarmee een flink aantal dB's produceert. Een bezoekje aan taakbeheer leert mij dat dan vaak een programma draait met 13% CPU. Nu geeft speedfan aan dat het altijd "core" nr. 7 is die behoorlijk hard werkt. Logisch, want 100% : 8 is afgerond 13%. Heb ik hier te maken met een hardwarematige error of is dit een bekend probleem met een mogelijke oplossing?

De betreffende process killen werkt altijd meteen, fan speed dropt dan ook vrij snel weer.

Specs:
- CPU: Intel i7 Q940
- 8 Gb DDR3 geheugen.

Graag jullie reactie.
bvd, Xander

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is dan dan niet toevallig altijd single-threaded software?

Verwijderd

Kun je eens proberen het proces op een andere core te starten en te houden met affinity?

• XyberBorg
Ares408 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:00:
Is dan dan niet toevallig altijd single-threaded software?
Hoe kom ik daar achter?
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:00:
Kun je eens proberen het proces op een andere core te starten en te houden met affinity?
Probleem is dat het altijd een random proces is, valt niet te voorspellen wanneer de fout zich voor doet. Zelfs al zou ik alle processen met een andere core starten, hoe doe ik dat?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En welk programma betreft het dan? Ook niet onbelangrijk om te vermelden. Misschien is dat proces wel gewoon gecrashed ...

https://discord.com/invite/tweakers

• XyberBorg
redfoxert schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:03:
En welk programma betreft het dan? Ook niet onbelangrijk om te vermelden. Misschien is dat proces wel gewoon gecrashed ...
Random, soms uTorrent, dan weer Vaio Care of Chrome.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
XyberBorg schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:03:

Probleem is dat het altijd een random proces is, valt niet te voorspellen wanneer de fout zich voor doet. Zelfs al zou ik alle processen met een andere core starten, hoe doe ik dat?
Zo gauw als de fout zich voordoet, CTRL-ALT-DEL > Taakbeheer > Processen.
Dan 'Processen van alle gebruikers' aan klikken en kijken welk proces actiefst is, dan rechtsklikken erop en 'Affiniteit instellen'.

Maaruh, je titel is nogal misleidend, de Q940 is toch een quadcore? Met HT "lijken" het er 8 ;)
Je kunt met MSCONFIG trouwens instellen hoeveel processors je wilt gebruiken onder tabblab "Computer opstarten" en dan Geavanceerde opties.
Misschien is het wat makkelijker om het probleem te traceren als je dat lager zet.
Pagina: 1