Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Betreft een Gigabyte 790FX - GA-790FXTA-UD5 (rev. 1.0)

In het M.I.T. scherm heb ik een tweetal overzichten,
“Advenced clock calibration” en “CPU core control”.

Bij de eerste wordt voor alle 4 cores –2% aangegeven, bij de tweede heb ik alleen de keuze uit core 2 en 3.

Betekent dit dat slechts 2 van de 4 cores op dit moment draaien?
En waarom zie ik in lijst één 4 cores, en in de tweede slechts 2 cores?

Zou dit te maken kunnen hebben met de aansluiting? Heb op dit moment slechts een 4 polige stekker op de 8 polige aansluiting. (verloop heb ik besteld)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
verloopje zou niet uit moeten maken, want je krijgt daardoor niet meer stroom.
zonde van de euro's dus.

Maar wat zijn de overige dingen die aan je mobo hangen?
Als je 2 dikke gpu's hebt en een overclock op je cpu mag je wel met 8 pins prik gaan geven.

Dus graag meer info over je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CPU core control, wat zegt je boekje hierover? Met wat je aangeeft wat je ziet en de naam van de functie zou ik zeggen dat je blijkbaar een optie hebt om 2 cores uit te schakelen als je dat wilt. Waarom zou je anders core 2 en 3 zien, en niet 0 en 1?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Peterthepirate
Betreft een proefopstelling buiten de kast, er hangt niets aan, slechts een eenvoudige videokaart op MoBo.
Je krijgt idd niet meer stroom met een verloop, je gaat er dan wel vanuit dat het Mobo alles wegtrekt wat de voeding kan leveren.
@Hero of Time
Je conclusie is klasse.

Zit ik alleen nog met het probleem waarom ik m'n tweede reepje geheugen niet werkend krijg. Ze werken solo wel op slot 1.
Bij opstarten met de reepjes in slot 1&2, dan wel 3&4, krijg ik een lange beep, pauze, lange beep, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 20:18 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
Bij opstarten met de reepjes in slot 1&2, dan wel 3&4, krijg ik een lange beep, pauze, lange beep, etc.
Moet het niet slot 1 en 3 zijn? Meestal wel volgens mij.

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

novalite schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 20:48:
[...]

Moet het niet slot 1 en 3 zijn? Meestal wel volgens mij.
Dat is Intel. AMD moet opeenvolgend per 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
Als ik me niet vergis zitten de modules dan wel om en om en niet naast elkaar.
Bij mijn gigabyte mobo zitten de sloten namelijk in volgorde 4-2-3-1.
Zijn inderdaad gewoon slot 1-2 alleen zitten ze niet naast elkaar.

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De volgorde bij mijn moederbord is 1-2-3-4. (vanaf de processor) Sleuven 1&2 zijn blauw, de andere twee wit.
Gebruiksaanwijzing zegt heel duidelijk SS/DS 1&2 of 3&4

Opstarten met 1 reepje doet hij ook vanaf slot 3

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
CPU core control is voor als je een triple of dualcore hebt die je dan kunt unlocken naar een quadcore.

Je CPU werkt gewoon zoals het hoort en alle vier de core's zijn actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toettoetdaan schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:45:
CPU core control is voor als je een triple of dualcore hebt die je dan kunt unlocken naar een quadcore.
Daar is de "EC firmware selection" voor. Dan ga je van EC naar hybrid.

Ik krijg langzaam het idee, dat het MoBo niet 100% is. Zie ook mijn probleem in draadje
http://gathering.tweakers...message/37564691#37564691

Ik krijg hem namelijk wel geflashed van F2 naar F3j, maar dan start het MoBo niet meer goed op. Wel fan draaien, lampjes branden, monitor hoor ik aanslaan, maar geen beeld.
En F3j heb ik nodig om deze processor te unlocken.

Mijn enige hoop is dat het MoBo dit allemaal weigert vanwege die 4-pins voeding op de 8 pins aansluiting.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 22:20 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:52:
[...]

Daar is de "EC firmware selection" voor. Dan ga je van EC naar hybrid.

Ik krijg langzaam het idee, dat het MoBo niet 100% is. Zie ook mijn probleem in draadje
http://gathering.tweakers...message/37564691#37564691

Ik krijg hem namelijk wel geflashed van F2 naar F3j, maar dan start het MoBo niet meer goed op. Wel fan draaien, lampjes branden, monitor hoor ik aanslaan, maar geen beeld.
En F3j heb ik nodig om deze processor te unlocken.

Mijn enige hoop is dat het MoBo dit allemaal weigert vanwege die 4-pins voeding op de 8 pins aansluiting.
Oké dan heb ik mij vergist, toevallig is mijn PII940 overleden en heb ik een nieuwe PII960T besteld, die ook in een AM2+ bord gaat, dus dan kan ik kijken hoe die optie's bij mij staan.

EDIT:
Ik zie nu dat je een AM3 bord hebt, ik was even in de war door de 790 chipset.
In principe is alleen de DDR verzie verschillend dus het maakt niet heel veel uit, maar toch...

[ Voor 9% gewijzigd door Toettoetdaan op 29-01-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee wat in het post scherm moet staan voor deze processor?

Ik krijg nu het volgende te zien:
AMD Quad core processor
<CPUID 00100FA0>

Moet hier niet gewoon 960T staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Jawel, maar als de CPUID niet voorkomt in de NCPUCODE.BIN (een bios ondedeel) dan laat hij de CPU ID zien.

Niet persee een probleem, bij AMD werkt het meestal ook wel als het niet herkend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan begin ik nu te twijfelen of de BIOS update is geslaagd, want ook na de update (F2) krijg ik in het postscherm te zien
<CPUID 00100FA0>

terwijl F2 de 960T ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:16:
Dan begin ik nu te twijfelen of de BIOS update is geslaagd, want ook na de update (F2) krijg ik in het postscherm te zien
<CPUID 00100FA0>

terwijl F2 de 960T ondersteunt
Ik heb die BIOS even door een editor gegooit en het lijkt er op dat GB ervoor gekozen heeft om gewoon een universele CPU id in de BIOS te gooien. Dus geen tabel met meerdere ID's.

Ik heb ze dit al weleens bij een ander bord zien doen dus waarschijnlijk is het normaal dat hij hem niet bij naam kent. Als ik een wilde gok mag doen zal het wel met dat unlocken te maken hebben dat ze dat zo oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, OK, bedankt.

Ik heb gister ook nog wat dingen uitgezocht. Op een duits gigabyte forum wordt gesteld dat je niet kunt flashen met een BIOS, dat de CPU niet ondersteunt.
Gister nog op de floppydisk DOS gestart en met dos geflashed. Dit doet hij dus ook. Resultaat hetzelfde.

Op een aantal youtube filmpjes gezien, dat de naam van de processor wel wordt weergegeven.
Daarnaast de CPUID en de PatchID.
Wat dit laatste is, weet ik niet, die mis ik dus ook.

Kost waarschijnlijk wel wat tijd, maar ik zal het probleem eens aan gigabyte voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 07:44:
Hmm, OK, bedankt.

Ik heb gister ook nog wat dingen uitgezocht. Op een duits gigabyte forum wordt gesteld dat je niet kunt flashen met een BIOS, dat de CPU niet ondersteunt.
Gister nog op de floppydisk DOS gestart en met dos geflashed. Dit doet hij dus ook. Resultaat hetzelfde.

Op een aantal youtube filmpjes gezien, dat de naam van de processor wel wordt weergegeven.
Daarnaast de CPUID en de PatchID.
Wat dit laatste is, weet ik niet, die mis ik dus ook.

Kost waarschijnlijk wel wat tijd, maar ik zal het probleem eens aan gigabyte voorleggen.
Maar als je CPU niet ondersteunt word krijg je niet eens een POST, had ik ook met mijn gigabyte intel bordje waar ik een quadcore op drukte (had eerst een dual core). Moest met de oude CPU mijn bios updaten voordat het zooitje liep.

Halve ondersteuning waar jij het over hebt lijkt mij erg sterk, een moederbord/bios ondersteunt een cpu wel of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terrz schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:51:
[...]

Maar als je CPU niet ondersteunt word krijg je niet eens een POST, had ik ook met mijn gigabyte intel bordje waar ik een quadcore op drukte (had eerst een dual core). Moest met de oude CPU mijn bios updaten voordat het zooitje liep.

Halve ondersteuning waar jij het over hebt lijkt mij erg sterk, een moederbord/bios ondersteunt een cpu wel of niet.
Vertel mij maar, hoe het wel zit. Ik weet het ook niet, ik vertel wat ik waar neem.
Als je deze lijst bekijkt, dan wordt de 960T pas ondersteund vanaf F2.
http://www.gigabyte.co.nl...pport-popup.aspx?pid=3258

Ik denk, dat die lijst ook niet klopt, want inmiddels ben ik erin geslaagd om BIOS F3j er op te krijgen middels een flash met DOS, en nu geeft het scherm het type van de processor weer, en de CPUID en de PatchID.

Ik heb het vermoeden, omdat met F1 wel een aantal X4 processors worden ondersteund, dat er bij mij ook wat leven in zit met F1.

Overigens is mijn memory probleem nog niet opgelost. Steek ik het 2e reepje er bij, dan krijg ik 8 beeps, pauze, 1 beep, pauze, 1 beep etc.
Ook heb ik dan geen beeld meer, zodat ik met mijn dual bios weer naar F1 moet.
Pagina: 1