Videokaart vs Moederbord

Pagina: 1
Acties:

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:43
Beste,

Een aantal jaar geleden heb ik een videokaart gekocht.
Dit was een pricewatch: Point of View GeForce 9600 GT
Nu heb ik afgelopen jaar een moederbord gekocht : pricewatch: Asus M4A88TD-V EVO/USB3
Nu was mijn vraag heeft deze videokaart eigenlijk wel nut.
Hij heeft namelijk veel moeite met het afspelen van HD content.
Nu is mijn vraag: is de GPU van het moederbord sneller dan de boven genoemde videokaart?

Mijn overige inventaris van mijn PC: inventaris: Mijn PC (mocht dit nog invloed hebben op de specs)

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
heb je de drivers erop gezet?
kan je downloaden van de nvidia site ;)

• ReTechNL
pummetje schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:21:
heb je de drivers erop gezet?
kan je downloaden van de nvidia site ;)
Ja uiteraard. Maar het gaat mij om het feit of de geintegreerde GPU chipset van het moeder beter/sneller is dan de NVIDIA GeForce 9600GT

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Het moederbord heeft volgens mij de HD 4250 onboard. de 9600 GT zou toch echt sneller moeten zijn.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57
Google lijkt te bevestigen dat de 9600 GT sneller is, de 9500 GT zou zelfs sneller zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• ReTechNL
xh3adshotx schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:41:
Het moederbord heeft volgens mij de HD 4250 onboard. de 9600 GT zou toch echt sneller moeten zijn.
NitroX infinity schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:43:
Google lijkt te bevestigen dat de 9600 GT sneller is, de 9500 GT zou zelfs sneller zijn.
Zou het nut hebben deze kaart te vervangen voor iets nieuwers/stillers?
Ik ben zelf namelijk een grote film/serie fan en veel 1080p films zijn egt een probleem met deze kaart.
Tevens heb ik ook een 32" HD Ready TV van Philips er via HDMI aan hangen en een 22" Samsung T220 via DVI. Het afspelen van HD beeld gaat gepaard met veel haperingen in het beeld. nu vroeg ik me af, is het verstandig te kijken voor iets nieuwers?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Een 9600GT niét genoeg voor HD? :S

Nou breekt m'n klomp. Die kaart is niet goed genoeg meer voor de nieuwste games maar films zou toch wel moeten gaan. Ik zal het maar zo zeggen: geen onboard op deze planeet (zelfs niet de meest recente AMD APU's) gaan niet in de buurt komen van die kaart.

[ Voor 31% gewijzigd door Jejking op 28-01-2012 19:24 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57
Je zou voor stilte kunnen kijken naar bijvoorbeeld deze kaart; V&A aangeboden: HD6570 1GB Silent te koop.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Je moet zorgen dat je Hardware Acceleratie aan zet in je mediaspeler als je HD content wilt kijken. Dat kan jouw kaart makkelijk draaien.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
ReTechNL schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:18:
[...]

[...]

Zou het nut hebben deze kaart te vervangen voor iets nieuwers/stillers?
Ik ben zelf namelijk een grote film/serie fan en veel 1080p films zijn egt een probleem met deze kaart.
Tevens heb ik ook een 32" HD Ready TV van Philips er via HDMI aan hangen en een 22" Samsung T220 via DVI. Het afspelen van HD beeld gaat gepaard met veel haperingen in het beeld. nu vroeg ik me af, is het verstandig te kijken voor iets nieuwers?
Zoals gezegd door Jejking zou je gewoon een HD film moeten kunnen kijken met die kaart.

Misschien een domme vraag, maar heb je niet per ongeluk de connector van je beeldscherm in de aansluiting van de on-board videokaart gedaan? (Geen idee of dit mogelijk is door ATI/Nvidia...)

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zoals hierboven gezegd is het heel waarschijnlijk dat de hardwareaccelleratie niet ingeschakeld/geconfigureerd is. Dat kan je zien door naar het processorgebruik te kijken tijdens het afspelen van een HD-film. Met HA zou je cpu-belasting niet meer dan 10-20% moeten zijn.

Verwijderd

Hoeveel Watt kan je PSU aan? Als deze te laag is dan kan hij het wel doen, maar kan hij niet alle kracht eruit trekken. Volgens http://www.nvidia.com/object/product_geforce_9600gt_us.html moet je voor de 96 watt een 400 watt PSU hebben en voor de 59 watt een 300 watt PSU

• ReTechNL
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 23:51:
Hoeveel Watt kan je PSU aan? Als deze te laag is dan kan hij het wel doen, maar kan hij niet alle kracht eruit trekken. Volgens http://www.nvidia.com/object/product_geforce_9600gt_us.html moet je voor de 96 watt een 400 watt PSU hebben en voor de 59 watt een 300 watt PSU
Ik heb er een 520 Watt Cooler Master Real power voeding in zitten

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
NVIDIA's voedingsadvies valt altijd buitensporig hoog uit. Ze gaan daar uit van de beroerdste situatie (bijvoorbeeld een Sweex PSU met een hele lading andere hardware er aan). Een 9600GT moet met 2 vingers in de neus Full HD kunnen afspelen, heb een mobiele 9100M G in m'n HTPC zitten en dat gaat ook prima.

De drivers heb je zo te lezen al in orde dus dan ligt het waarschijnlijk aan de codecs (of temperaturen maar dan zou je bij games etc ook merken). Open eens de Windows task manager en kijk bij de processes tab hoeveel procent van je CPU de mediaspeler in beslag neemt.

Weet niet wat je op het moment gebruikt maar PotPlayer of Media Player Classic/CCCP doen het hier erg goed.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• ReTechNL
Xthemes.us schreef op zondag 29 januari 2012 @ 00:30:
NVIDIA's voedingsadvies valt altijd buitensporig hoog uit. Ze gaan daar uit van de beroerdste situatie (bijvoorbeeld een Sweex PSU met een hele lading andere hardware er aan). Een 9600GT moet met 2 vingers in de neus Full HD kunnen afspelen, heb een mobiele 9100M G in m'n HTPC zitten en dat gaat ook prima.

De drivers heb je zo te lezen al in orde dus dan ligt het waarschijnlijk aan de codecs (of temperaturen maar dan zou je bij games etc ook merken). Open eens de Windows task manager en kijk bij de processes tab hoeveel procent van je CPU de mediaspeler in beslag neemt.

Weet niet wat je op het moment gebruikt maar PotPlayer of Media Player Classic/CCCP doen het hier erg goed.
Ik maak veel gebruik van VLC Media player.
http://i41.tinypic.com/106k36q.png
Op dit moment speelt hij alles normaal af. maar soms lagt hij gewoon tijdens het afspelen.
En nee dat sabnzbd proces uit de afbeelding is alleen nu. Normaliter is deze niet zo buitensporig hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door ReTechNL op 29-01-2012 00:44 ]

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
Dan wordt het moeilijk te verklaren, je speelt het niet toevallig af vanaf een netwerk share via wifi ofzo?

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• ReTechNL
Xthemes.us schreef op zondag 29 januari 2012 @ 00:47:
Dan wordt het moeilijk te verklaren, je speelt het niet toevallig af vanaf een netwerk share via wifi ofzo?
Nee. NAS moet ik nog aanschaffen als de prijzen wat gaan droppen van de HDD's
En het is egt incidenteel. Als het weer eens gebeurd zal ik er op gaan letten wat de cpu doet.
Maar zou het moederbord alleen ook gewoon HD content vlekkeloos kunnen afspelen? wordt namelijk een beetje gek van die FAN die staat te loeien van de 9600GT

[ Voor 29% gewijzigd door ReTechNL op 29-01-2012 00:56 ]

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:58

HaTe

haat niet

Misschien ligt het toch wel aan VLC. Heb je al een andere speler geprobeerd?

Ik raad aan om MPC-HC te gebruiken met LAV filters, welke juist met Nvidia kaarten goed werken met hardware acceleratie. Sterker nog, ze waren speciaal voor Nvidia kaarten gemaakt, maar sinds een recente versie wordt ook DXVA2 ondersteund.

Als je SAF installeert, installeert hij deze filters ook inclusief MPC-HC al goed geconfigureerd. Beter kan niet :)
http://hobring.esero.net/saf/binary/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• ReTechNL
HaTe schreef op zondag 29 januari 2012 @ 01:03:
Misschien ligt het toch wel aan VLC. Heb je al een andere speler geprobeerd?

Ik raad aan om MPC-HC te gebruiken met LAV filters, welke juist met Nvidia kaarten goed werken met hardware acceleratie. Sterker nog, ze waren speciaal voor Nvidia kaarten gemaakt, maar sinds een recente versie wordt ook DXVA2 ondersteund.

Als je SAF installeert, installeert hij deze filters ook inclusief MPC-HC al goed geconfigureerd. Beter kan niet :)
http://hobring.esero.net/saf/binary/
Dit heb ik geprobeerd, alleen is hier het zelfde probleem. dat het beeld blijft hangen. en krijg groene vlekken in het beeld bij het afspelen van content

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 15:03
is je kabel naar de monitor/tv wel goed? Ik kreeg ook rare groenen strepen en vlekken bij een goedkope kabel die toch niet zo goed bleek te zijn.

Verder is de 9600GT eigenlijk een veredelde 8-serie kaart, gezien de leeftijd van de kaart kan deze misschien aan het overlijden zijn. 8- en 9-serie kaarten staan bekend om hun korte levensduur.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
We weten eigenlijk nog niet eens zeker of zijn video's wel met hardware acceleration afgespeeld worden...

Download eens GraphEdit: http://www.digital-digest...d.php?sid=82&ssid=0&did=1

Open het programma en druk op Ctrl + R en open een video om te te testen. Maak een screenshot van het venster en post dat hier.

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Waarom niet XBMC installeren en dan in de video settings DXVA aanzetten?
Dan loopt ie als een speer. Echt want dit soort stutters zit echt in gebrek van video DXVA acceleratie.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 23:51:
sorry 8)7

Met een te lage voeding ga je last krijgen van vage vastlopers ED.
Niet met een zich zelf terugklokkend systeem !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• HaTe

HaTe

haat niet

Sefyu schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:57:
We weten eigenlijk nog niet eens zeker of zijn video's wel met hardware acceleration afgespeeld worden...

Open het programma en druk op Ctrl + R en open een video om te te testen. Maak een screenshot van het venster en post dat hier.
Als het klopt dat hij SAF had geïnstalleerd, dan doet hij dat dus wel. Ook staat er als het goed is dan bij MPC-HC linksonder " [DXVA] "

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Verwijderd

Ik zou gaan voor de GPU op het moederbord en wel om de volgende reden:

nVidia 9600GT: Maakt gebruik van PureVideo VP2 set A.

Dit omvat niet set B, C en D:
Introduced complete acceleration for MPEG-1, MPEG-2, VC-1/WMV9 and H.264.
Note that all Feature Set B hardware cannot decode H.264 for the following widths: 769-784, 849-864, 929-944, 1009-1024, 1793-1808, 1873-1888, 1953-1968, 2033-2048 pixels.

Introduced complete acceleration for MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 Part 2 (a.k.a MPEG-4 ASP), VC-1/WMV9 and H.264.
Introduced Global motion compensation and Data Partitioning are not supported for MPEG-4 Part 2.

Introduced 4K resolution / QFHD video decoding at up to 3840 x 2160 pixels, including MVC (Multiview Video Coding H.264 decoding support for Blu-ray 3D and other Full HD 3D at 1080p, and HD audio (Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio) bitstreaming / passthrough support.
Set A omvat wel:
Introduced complete acceleration for H.264
Introduced partial acceleration for MPEG-1, MPEG-2, VC-1/WMV9
bron: Wikipedia: Nvidia PureVideo

AMD 880G: Deze maakt gebruik van de HD 4250 chipset met UVD 2.
The UVD 2 features full bitstream decoding of H.264/MPEG-4 AVC, VC-1, as well as MPEG2 video streams, and in addition it also supports dual video stream decoding and Picture-in-Picture mode. This makes UVD2 full BD-Live compliant.
bron: Wikipedia: Unified Video Decoder
Wikipedia: AMD 800 chipset series

VLC GPU decoding aanbevelingen:
For nVidia GPU, you are required to use a GPU supporting PureVideo in its 2nd generation (VP2 or newer), which means that you need a GeForce 8, GeForce 9 (advised), GeForce 200 or newer.

We recommend strongly VP3 or VP4 GPU.

To be sure, check your GPU against this table on wikipedia and check if you are VP2 or newer.

ATI

For ATI GPUs, you NEED Catalyst 10.7, that is just out.

Then, you are required to use a GPU supporting Unified Video Decoder.

We believe you need a GPU supporting UVD2, like HD4xxx, 5xxx or 3200. One might have success with UVD+ GPU, like some HD 3xxx, but this isn't tested.
bron: http://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding

Dit doet mij concluderen dat je het beste gebruik kunt maken van de onboard chipset van de AMD omdat deze beschikt over betere hardware acceleratie :). Alleen als je natuurlijk ook games speelt dan zul je moeten zoeken naar een andere oplossing, de onboard chipset is daar absoluut niet opgewassen tegen de 9600GT.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 21:25 ]

• ReTechNL
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:05:
Ik zou gaan voor de GPU op het moederbord en wel om de volgende reden:

nVidia 9600GT: Maakt gebruik van PureVideo VP2 set A.

Dit omvat niet set B, C en D:

[...]

Set A omvat wel:

[...]

bron: Wikipedia: Nvidia PureVideo

AMD 880G: Deze maakt gebruik van de HD 4250 chipset met UVD 2.

[...]

bron: Wikipedia: Unified Video Decoder
Wikipedia: AMD 800 chipset series

VLC GPU decoding aanbevelingen:

[...]

bron: http://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding

Dit doet mij concluderen dat je het beste gebruik kunt maken van de onboard chipset van de AMD omdat deze beschikt over betere hardware acceleratie :). Alleen als je natuurlijk ook games speelt dan zul je moeten zoeken naar een andere oplossing, de onboard chipset is daar absoluut niet opgewassen tegen de 9600GT.
Dankje, ik ga binnenkort de onboard GPU proberen. Ik zit tevens te denken een andere videokaart te kopen welke wel alles aankan. Het liefst een AMD ATI kaart welke passief gekoeld is. Dit vanwege het feit dat mijn huidige videokaart (9600GT) het zelfde geluid produceert als een helikopter.
HaTe schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:43:
[...]

Als het klopt dat hij SAF had geïnstalleerd, dan doet hij dat dus wel. Ook staat er als het goed is dan bij MPC-HC linksonder " [DXVA] "
Ik zal hier op letten als ik vanaaf gaat testen.
Sefyu schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:57:

Ik zal dit gelijk vanaaf testen een een screen maken.
Solstice schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:06:
Waarom niet XBMC installeren en dan in de video settings DXVA aanzetten?
Dan loopt ie als een speer. Echt want dit soort stutters zit echt in gebrek van video DXVA acceleratie.
Met XBMC heb ik DXVA aanstaan maar nog niet expliciet getest.

[ Voor 28% gewijzigd door ReTechNL op 31-01-2012 10:34 ]

• HaTe

HaTe

haat niet

Nou bedenk ik mij net dat die LAV filters alleen voor ATi kaarten gebruik maken van DXVA en voor Nvidia een andere hardware decodering gebruiken..

Hier zijn de laatste LAV filters te downloaden: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=156191

Nu stelt SAF het normaal allemaal goed in, maar dat is in mijn geval met een ATi kaart.. Dus.. euh succes!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:24

Nox

Noxiuz

AFAIK gebruikt VLC niet optimaal de hardware acceleratie van de GPU, eigen codecs e.d. beter gebruik je K-lite codec pack (of een andere aanbevolen, deze gebruik ik altijd) icm MPC.

Dan nog je videokaart, die komt uit de tijd dat er geen dedicated hardware acceleratie was. Ik geloof dat dit bij de HD2900 series pas aan bod kwam, dedicated VC-1 ondersteuning met CPU-loads onder de 10% e.d.

Nu met de 3xxx en 4xxx series is dit een stuk beter geregeld en kan iedere kaart dit aan. (de naam Radeon HD zegt dit ook al). De HD4xxx moet dit gewoon kunnen. 3D is niet veel soeps maar de instructieset voor x264, VC-1 etc. doet wonderen :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:09

auto660

1991 240 GL Brick

Check de temperaturen eens van je systeem, misschien klokt het systeem terug omdat het te heet wordt en wordt het dus sloom.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• ReTechNL
Ik heb de NVIDIA kaart er uit gehaald en de onboard geprobeerd. Dit zijn de resultaten van de onboard kaart.

Speedfan
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qz9PZ.png

MPC-HC
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dMPDbl.jpg

VLC
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gEXBzl.jpg

XBMC
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ePzRsl.jpg

Alle tests zijn uitgevoerd met de volgende file:
code:
1
2
3
4
big_buck_bunny_1080p_h264.mov
CRC32: 342AB687
MD5: C23AB2FF12023C684F46FCC02C57B585
SHA-1: 1EE2E4D3D9BB074B072DF7D0C74CE24B22FD2CF5

Ik heb tot nu toe nog geen last gehad van lag tijdens het afspelen van deze bovenstaande h264 film op de ondboard kaart. Dit was wel het geval met de 9600GT.
Tevens is me PC ineens verdomt stil zo zonder die grafische kaart.
Ben der tevens achter gekomen dat als ik 2 monitoren wil dat ik dan alleen kan kiezen tussen VGA + DVI of VGA + HDMI.
Het moederbord kan blijkbaar geen 2 digitale kanalen tegelijk gebruiken.

Edit: Ik hoor nu wel een vervelende piep toon constant. Dit werd eerst overstemd door de fans maar nu ik deze heb vervangen en de videokaart heb verwijderd hoor ik het. ik ga vanaaf/morgen dan maar ff piep toon jacht.

[ Voor 25% gewijzigd door ReTechNL op 01-02-2012 15:12 ]

Pagina: 1