Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo iedereen :D
Ik ben nu al een aantal jaar bezig met het tweaken van mn pc.
Altijd alles een beetje op studenten budget gedaan, maargoed, toch wel leuk setje nu.
De CPU die nu in mn pc zit, is een AMD Phenom II X4 955 Black Edition.
Het probleem is echter, hij wil maar niet goed koelen.
Ik begon met de standaard koeler, maar dit was echt niks.
Toen overgestapt op een Cooler Master Hyper Z600, die hield m nét onder de 62 graden, als beide 120mm fans op 100% stonden (veull lawaai).
Toen ben ik overgestapt op waterkoeling. Ik kocht een 2e hands set, een Thermaltake bigwater 745.
Met deze set werd de processor maximaal 54 graden.
Nu heb ik deze set gemixed met een XSPC X2O 450 setje.
Hier ook het waterblock van gebruikt, de Delta V3.
Maar nog steeds is de maximale temp zo'n 51 graden.

Ik was van plan te overclocken, maar online zie ik mensen met waterkoeling die temps halen van 25 graden.
Natuurlijk is mijn set redelijk waaiboom, maar toch vind ik 51 graden best veel.
Het water in de loop wordt zon 30 graden maximaal.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Of is dit gewoon normaal. Ik heb al een aantal keer opnieuw het koelblok aangebracht ivm contact oppervlakte, maar dit maakte niks uit

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 12:15

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

ik heb een 965. met voledige watercooling er op + 360 rad. mijn cpu haalt stress de 54graden met een overclock van 4.3ghz en 1.4v

dus je temps zijn goed

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 12:14
CPU/koelblok al gelapt ? Welke pasta heb je ertussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik heb er pasta van Coolermaster tussen zitten, daarvoor een pasta van Zalman.
Maakte niet heel veel verschil. Maar nee, ik heb mn cpu en koeler nog niet gelapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:07
Ik vind je temps hoog, zeker als je nu nog niet hebt overgeclocked. CPU zal zeker niet stuk gaan met deze temps maar ik haal met een overclock van 3,9 ghz i.c.m. een Scythe Mugen 2 48 graden als max...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:25

Fordox

00101010

ik zit zo je montage methodes te betwijfelen.
gebruik je goede pasta? gebruik je de pasta goed? monteer je je koeler wel correct kruislings?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Controleer eerst alles wat hierboven gezegd is. Mocht je temp nog hoog zijn kijk dan naar de flow van je water. Hoge flow betekend minder afgifte van warmte van je processor.

Of je radiator koelt niet goed genoeg door bijvoorbeeld alleen een push- of pull-opstelling zonder shroud o.i.d.

Er zijn zoals je ziet nog genoeg variabelen om je temperatuur te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

25 graden load temp is niet realistisch. Dat lukt alleen als de kamertemperatuur 0-10 graden is. Met mijn Phenom II X2 haal ik 37 grd bij LinX, helemaal to the max OC (4.4 ghz @ 1.576v), met een high end loop. Met een X4 kun je op stock settings met een goeie loop wel onderin de 40 verwachten lijkt me.

Dat is dan ook precies waar de schoen wringt. Je verliest een paar graatjes tov een top CPU blok, je pomp is niet super sterk en goeie flow helpt ook om betere temps te halen. De XSPC RS120 is wel een goeie radiator, waar je prima je CPU mee koel kan houden, maar wil je nog een paar graadjes van je temps afhalen? Zet er een 240 rad in.

Koelpasta? Zalman en CM staan niet bekend om hun superpasta's. Kijk eens naar Prolimatech PK-1, ThermalRight Chillfactor 3 of Noctua NT-H1. Alle drie high-end koelpasta die je ook nog wat winst kunnen geven.

Overigens kun je met je huidige temps wel prima gaan OC'en, pas zodra je tijdens stressen over de 60-65c gaat zou ik me écht zorgen gaan maken over de koeling ;).

Offtopic: Ja, ik zei 'to the max OC' :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
Deze week komt mijn 955 ook binnen.

Zal dan gelijk kijken wat voor temps ik haal (waterkoeling met 240 rad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-08 23:26
Misschien licht het een de fans die je gebruikt?

Ik heb zelf namelijk ook een 955 Black edition, en een Corsair H60 koeler.
Momenteel overclock naar 4,0 Ghz op 1.45v

Met de stock fan die er bij geleverd werd, werd het zo 60+ graden. en toen draaide ik hem nog op 3.5Ghz op 1.4v.

De fan nu vervangen voor 2 x Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM ( Push-Pull )
En de temperatuur is nu echt geweldig ( en nog eens lekker stil )

Heb nog geen temperaturen boven de 50 graden gezien, en als ik de fans op 1200 RPM draai ( dan hoor je ze bijna niet meer ) dan word de boel niet warmer dan 53 graden.
Dit heb ik tevens getest door prima95 zo'n 2 a 3 uur te draaien met een kamer temperatuur van 19 graden.
Dus is het misschien een optie om de fans te vervangen door betere??

ps. ik doe het ook met een studenten budget, dus ik kan me goed inleven in jou situatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
Ik heb mijn 955 binnen en uitvoerig getest. Niet overgeclocked.

Koeling is een waterkoel set met 240 rad intern en alleen CPU koeling.
Temperatuur kamer was 19 graden.

Processor kwam niet hoger dan 37 graden.

Dus die 50+ klopt niet echt nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Ik heb ook een 955 nu, air cooled met een Cooler Master Hyper 212 Plus en hij zit nu op 41 graden (de koeler draait op 740 RPM dus bijna onhoorbaar) dus er is iets mis met je CPU lijkt het wel of je hebt de koeler verkeerd gemonteerd (de CPU draait op stock hier)
Pagina: 1