Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afca123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024

afca123

PSN Blasterus15

Topicstarter
Heey,

Ik heb een poosje geleden een Logitech x530 5,1 speakerset gekocht. Mooi geluid etc.
Maar nu wordt het toch wel irritant dat je uit maar 2 boxen geluid eruit krijgt. Terwijl je 5 speakerboxen hebt.
Zou ik op een goedkope manier. 5,1 geluid uit mijn boxen kunnen krijgen?
Zoja hoe?
Mijn laptop is een K53S
http://www.bol.com/nl/p/c...errer=ADVNLGSH00201300099

Maar dit vindt ik wel erg duur voor zon kastje. Heeft iemand misschien een goedkopere optie?

[ Voor 25% gewijzigd door afca123 op 28-01-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Tweakers heeft een pricewatch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zeg, ik weet niet wat je er zelf van vindt, maar misschien hè, héél misschien zóu het nuttig kunnen zijn om eens te vermelden wat voor laptop je hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ga voor het gemak er maar van uit dat je een Dell XPS15 hebt, en Ubuntu Linux draait.

Dit werkt inderdaad niet standaard onder Ubuntu Linux, er is echter een hoop over te vinden, en alternatief is er SP/DIF en HDMI.

Onder Windows 7 wordt het wel ondersteund, doe gewoon de drie audio-kabeltjes in de drie audio-uit-en-ingangen van je laptop. Mits je de Realtek driver hebt geïnstalleerd (staat gewoon op de Dell Site, hoewel hij ook wel bij Realtek te downloaden valt) zal er vanzelf een herkenningsevent plaatsvinden waardoor de speaker-configuratie gekozen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afca123

afca123

PSN Blasterus15

Topicstarter
Osiris schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 17:30:
Zeg, ik weet niet wat je er zelf van vindt, maar misschien hè, héél misschien zóu het nuttig kunnen zijn om eens te vermelden wat voor laptop je hebt...
Ik heb een Asus k53S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Wil je echt 5.1 geluid uit je laptop of is alleen geluid over alle speakers genoeg? Als je echt 5.1 wilt dan ontkom je er niet aan om met een externe geluidskaart te gaan werken. Als je gewoon uit elke speaker geluid wilt (meerkanaals stereo) kan je ook wat splitters gebruiken. Niet de meest mooie oplossing, maar wel goedkoop. Zou namelijk zelf geen grote bedragen uit gaan geven aan een 5.1 setje van net vijf tientjes.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 28-01-2012 19:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Asus.nl:
Chipset Intel® HM65 Express Chipset
Intel.com:
Integrated audio support enables premium digital surround sound and delivers advanced features such as multiple audio streams and jack re-tasking.
Kortom, ik zie het probleem niet waarom je niet gewoon je 5.1-setje op je laptop aan kunt sluiten?
FeaR schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:35:
Als je echt 5.1 wilt dan ontkom je er niet aan om met een externe geluidskaart te gaan werken.
Hoezo? :?

Er zitten drie stereo 3,5-mm-jacks aan z'n Logitech-set. Er zitten drie stereo 3,5mm-gaten in z'n laptop die hij als 't goed is m.b.v. Intel's software kan gebruiken als 6-kanaals line-out.

Dus hoezo moet 'ie dan een externe geluidskaart hebben?

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 28-01-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Omdat je met 3 stereo jacks geen DTS of DD gaat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aghanim schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:45:
Omdat je met 3 stereo jacks geen DTS of DD gaat krijgen?
En hoezo boeit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee, maar dat ga je met die speakerset ook niet krijgen hoor. Wie voor een duppie op de eerste rij zit, krijgt waar hij voor betaald :D.

Osiris heeft het juist, en dat riep ik net ook al: jack-retasking zal dus moeten werken, alleen het is afhankelijk van:

* Je driver
* Je OS instelling.

Een paar hints (van mijn laptop, maar zal niet veel anders zijn voor de zijne):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VjslAnFjLXHFIYErnsySCB0Q/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jhPbtlWIN0Uny2UPzTu7zItq/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GI34UWAJShpsP8Xtl2w0G6sm/thumb.png
(allen klikbaar)

Daar moet je het maar mee redden. Ik had geen zin screenies te maken met wel alle drie m'n jacks aangesloten, ik heb liever de ingebouwde stereospeakers van m'n laptop dan een slechte 5.1 set :D

[ Voor 45% gewijzigd door Umbrah op 28-01-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Niet, maar voor zover ik in kan schatten bedoelt FeaR DD of DTS wanneer hij 'echt 5.1' zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aghanim schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:58:
[...]

Niet, maar voor zover ik in kan schatten bedoelt FeaR DD of DTS wanneer hij 'echt 5.1' zegt.
Sinds wanneer is een lossy format zoals DD of DTS "echt 5.1" terwijl 5.1 slechts iets zegt over de speaker-configuratie? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Met "echt 5.1" bedoelde ik 5.1 in aparte kanalen. Dus front left, front right, center en dergelijke apart aangestuurd. Dus niet zoals meerkanaals stereo wat gewoon een spiegeling van 2.0 is. Maar een externe geluidskaart is inderdaad niet nodig als de laptop gewoon over 3 x 3,5mm jack beschikt en je in kan stellen wat welke jack moet doen. Had niet gekeken wat de Asus precies in zich had qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 20:17:
[...]

Sinds wanneer is een lossy format zoals DD of DTS "echt 5.1" terwijl 5.1 slechts iets zegt over de speaker-configuratie? :?
Omdat die formaten ook 'echt' 5.1 geluid sturen over de 6 verschillende speakers in de setup, wat iets anders is dan bijvoorbeeld een stereo audio stream over 6 speakers sturen. Maar dat had je zelf ook vast al wel begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aghanim schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 20:20:
[...]

Omdat die formaten ook 'echt' 5.1 geluid sturen over de 6 verschillende speakers in de setup, wat iets anders is dan bijvoorbeeld een stereo audio stream over 6 speakers sturen. Maar dat had je zelf ook vast al wel begrepen :)
Daar zijn DD en DTS heus niet de enige in hoor. FLAC ondersteunt tot 8 kanalen bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
Ik dacht dat sommige software ook via analoog 5.1 konden uitsturen met DD of DTS als input, bepaalde versies van powerdvd daar kun je bij zeggen dat je 5.1 via analoog jack hebt en dan stuurt deze elk kanaal apart aan. Zo was het vroeger in elk geval, ik weet niet of de laatste versies het alsnog kunnen ivm rechten/beveiliging oid. Het enige wat niet werkte dat was bij de games instellen dat je DD of DTS gaat uitsturen want dan dien je wel een hardware decoder ertussen te plaatsen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:31
Als ik de specs van die laptop bekijk, dan heeft hij alleen een microfoon ingang en een koptelefoon uitgang. Dat de chipset jack-retasking heeft is leuk, maar met maar twee aansluitingen ga je het dan toch niet redden :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
Peenutzz schreef op zondag 29 januari 2012 @ 03:17:
Als ik de specs van die laptop bekijk, dan heeft hij alleen een microfoon ingang en een koptelefoon uitgang. Dat de chipset jack-retasking heeft is leuk, maar met maar twee aansluitingen ga je het dan toch niet redden :)
Inderdaad, de laptop zelf heeft alleen 5.1 via hdmi als ik het zo bekijk... En dat omzetten naar analoog is erg duur.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dan zal de TS toch een usb-geluidskaart moeten kopen (niet de bovenste van Hama, die is stereo).

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 29-01-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afca123

afca123

PSN Blasterus15

Topicstarter
Welke geluidskaarten komen dan in aanmerking? Wat ik kan gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afca123

afca123

PSN Blasterus15

Topicstarter
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:23
Dat staat toch al in de post boven je laatste 2?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afca123

afca123

PSN Blasterus15

Topicstarter
oftopic: Ik was blij met mijn speakerset. Tot vandaag. Ik heb hem vorig weekend 1 avondje op keihard aangehad op 100%. Nu doen mijn speakers het bijna niet meer. Steeds een ruis er tussen door. (opgeblazen) Kunnen die speakers nou echt niets hebben? Weet iemand hoe ik dit op kan lossen of kan ik weer een nieuwe setje gaan kopen? En welke zou je me dan aanbevelen? Ongeveer met dezelfde specs of meer vermogen.

Ontopic: Ik had mijn speakers aan mijn ps3 aangesloten. Nu krijg ik wel 5,1 geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Het is een pc-setje van een paar tientjes. Als je dan terug gaat rekenen wat de onderdelen kosten kom je toch al snel op de conclusie dat het gewoon niet veel kan zijn. Dus inderdaad, dergelijke speakers kunnen niet extreem veel hebben. Enige wat je nog kan proberen is Logitech eens mailen, die zijn veelal zeer coulant qua garantie en vervanging.

Die speakers op de PS3 aansluiten geeft geen echt 5.1 geluid. De enige manier om 5.1 uit de PS3 te krijgen is via de optische toslink of HDMI. En beiden ingangen heeft de Logitech niet. Grote kans dat je gewoon 2.0 uit de PS3 krijgt waar de Logitech dan iets van 5.1 van bouwt. Maar echt 5.1 was dat dus niet.

Pagina: 1