Vastlopers door slechte harde schijf? HDTune geeft CRC error

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-01 16:07
Beste Tweakers,

Ik heb een computer met een snelle CPU en 6 GB geheugen en windows 7 die zonder virussen of spyware behoorlijk traag loopt. Tevens loop hij regelmatig vast en geeft hij sosm blauwe schermen die tot nu toe niet zijn blijven staan met device driver error.

Drivers lijken mij minder waarschijnlijk ik heb ze geupdate en geocntroleerd dmv start -->uitvoeren --> "verifier" en ze zijn goed bevonden.

HD tune geeft een health warning bij het volgende Item

Ultra DMA CRC error count

Current: 200
Worst 200
Treshold 0
Data: 6

Kan deze slechte waarde van de harde schijf de veroorzaker van de trage PC en met name vastlopers zijn?
Kan ik dit nog oplossen met gebruik van dezelfde harde schijf?
En is er op GOT een manier om je screenshots te uploaden ipv ze extern te moeten hosten?

Verwijderd

Vervang eens de sata kabel, zo te zien is die brak.

• piethoogland
Als ik die vervang geeft HDTune dan ook de goed waardes aan?

Verwijderd

Mogelijk. Een Ultra DMA CRC fout heeft over het algemeen met een brakke satakabel te maken. Probeer het eens uit, dan kan je het 1 en ander uitsluiten.

• piethoogland
KeDeShCh bedankt voor de snelle reacties
Kabel is vervangen HDtune geeft dezelfde waardes en sneller is hij ook niet.

Nog een 4de vraag staat er ergens duidelijke (liefst nederlandse) uitleg mbt hdtune waardes en conclusies.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 08:40
HDtune leest een teller met de som van de gefaalde communicaties, dus als de waarde hetzelfde blijft wil dat zeggen dat er geen Ultra DMA CRC errors meer zijn waargenomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bastard op 28-01-2012 14:18 ]

• piethoogland
De waarde wordt dus nooit meer gereset naar 0? ook niet als het probleem verholpen is.

Dit is namelijk een beetje tegenstrijdig met oa de reactiesnelheid van de PC deze doet mij vermoeden dat de HD niet goed is.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je de harddisk niet vertrouwt, kun je ook met het diagnose-tooltje van de fabrikant testen.
Die is te downloaden bij de desbetreffende fabrikant, of je kunt iets als Ultimate Boot CD gebruiken, waar de meeste wel op staan:

meuk: Ultimate Boot CD 5.1
http://www.ultimatebootcd.com/download.html

[ Voor 6% gewijzigd door 3dfx op 28-01-2012 14:28 ]

• piethoogland
Heb via Hirens boot cd de WD diagnostic tools gestart en bij de optie diagnostic zegt hij dat hij geen drive ziet ik kijk eind van de middag wel verder

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
piethoogland schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:50:
Heb via Hirens boot cd de WD diagnostic tools gestart en bij de optie diagnostic zegt hij dat hij geen drive ziet ik kijk eind van de middag wel verder
Misschien komt dat doordat de drive in het BIOS van het moederbord op AHCI, RAID of Enhanced staat ingesteld.
Zet 'm eens op IDE/Compatible.

Verwijderd

6 keer een kabelfout stelt niets voor. Pas echte problemen als je duizenden tot honderdduizenden kabelfouten ziet in een redelijke tijd. Onzin om daar een 'health warning' voor de geven. Verwacht niet dat dit soort programma's in staat zijn om de SMART data te kunnen analyseren voor je; dat moet je zelf doen aan de hand van de ruwe gegevens.

Het beste kun je altijd de volledige SMART data weergeven als je hulp zoekt op dat vlak.

Verwijderd

Ziet er prima uit. Geen problemen met die schijf.

• piethoogland
Zou de sata kabel wel de boosdoener geweest kunnen zijn? of moet ik het probleem ergens anders zoeken.

Verwijderd

Het probleem van je vastlopers moet je ergens anders zoeken. 6 kabelfouten is peanuts, want na zo'n fout wordt de I/O actie simpelweg overnieuw gedaan. Dus het heeft hooguit een paar milliseconden langer geduurd. Als je kabel echt ruk is dan zie je daar 10.000+ fouten. Een paar errors is irrelevant; die worden gewoon overnieuw gedaan.

Je blauwe schermen komen wellicht door foute drivers. Je moet eigenlijk geen drivers meer installeren vanaf cd en eigenlijk ook niet meer downloaden. In windows zitten goede drivers probeer zoveel mogelijk daarbij te blijven. Een verse installatie van Windows is wellicht geen slecht idee.
Pagina: 1