Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onregelmatig stationair en afslaande motor

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57
Ik heb een Opel Vectra B X1.8XE uit 1998. (foto ter illustratie = niet van mij)

Gisteren had ik een kort moment dat de motor stationair niet lekker meer draaide, het toerental schommelde heen en weer tussen 300 en 1000 rpm, waarbij de motor afsloeg bij de 300 rpm.
Ik kon de auto wel gewoon weer snel starten en doorrijden, maar het gaf op kruispunten en bij stoplichten wel veel hinder.

Vandaag echter geen problemen, geen tot nauwelijks onregelmatig toerental en ook geen afslaande motor. vaag :?

Nu ben ik echt een leek op gebied van auto's, maar wat zou dit kunnen zijn?
Ik lees her en der iets over vervuilde stappenmotortjes, wat dit ook mogen zijn, en weer anderen suggereren injectiereinigers icm een paar keer Vpower tanken. M'n neef heeft onlangs nog het gasklephuis gereinigd dus het is niet waarschijnlijk dat het daar aan ligt.

Mijn YouTube Channel

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Voor zover ik het weet:

Als je bijv. 50 rijdt geef je dus gas met je gaspedaal, dan gaat gewoon je luchtklep open en komt er genoeg lucht in je motor. Geef je meer gas, gaat de klep meer open, komt er meer lucht in je motor, ga je harder. (Hoeveelheid benzine regelt ie zelf a.d.h.v. hoeveelheid lucht / vanallerlij andere factoren)

Als je geen gas geeft zit die klep dicht, en krijgt je motor genoeg lucht om stationair te kunnen lopen via een ander luchtkanaaltje, hier zit een ook een soort stappenmotortje in zodat je motormanagement zelf kan regelen hoeveel lucht ie precies wil om netjes 700 toeren te lopen. Slaat bijv. je aircopomp aan (althans bij mij zit er een losse koppeling tussen waardoor de aircopomp echt aan kan slaan en anders niet mee draait als de airco uit staat), dan zal ie even met het stappenmotortje het klepje iets verder open zetten zodat er tijdelijk iets meer lucht en dus power beschikbaar is om netjes 700 toeren te blijven lopen.

Het probleem nu is dat die laatste klep / de slangen naar die klep toe vuil kunnen worden doordat de lucht uit je carter komt, hier kan oliedamp en shit in zitten wat aan gaat koeken waardoor de hoeveeheid lucht stationair niet meer klopt.

Hierdoor krijg je motor niet meer genoeg lucht als ie stationair loopt waardoor ie onregelmatig gaat lopen / afslaat.

[ Voor 12% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-01-2012 10:08 ]

There is no replacement for displacement!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

StarWing

Huh ?!?

^^ waarschijnlijk de EGR klep. Ook eens gehad op m'n astra 1.6XEL ecotec. Ik heb er maar 1x last van gehad en daarna nooit meer.

Even langs de dealer en laten uitlezen, dan weet je het direct.
vziw kan je deze klep ook laten verwijderen ipv te vernieuwen. Deze dient enkel om de emissienormen te halen, maar ze gaan soms stuk.

Page intentionally left blank.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

EGR is iets heel anders dan wat _eXistenZ_ beschrijft hoor ;) EGR kleppen zitten alleen op diesels en volgens mij gaat het hier om een benzine. Voor zover ik weet dan allemaal.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:00

Daniel36

vernieuwde formule

k.u.t dingen die EGR kleppen, geen andere functie dan uitstoot beperken en vaak problemen bij wat oudere wagens, diesel en benzine trouwens dacht ik.
Schoonmaken wil vaak wel helpen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kan ook iets vaags zijn als de vloeistof van de stuurbekrachtiging die teveel water aangetrokken heeft:
als de temp. dan rond vriespunt komt, wordt die vloeistof te dik/stug, waardoor de pomp het zwaarder krijgt > meer weerstand voor het motorblok > onregelmatig stationair lopen/afslaan.

Oplossing: stuurbekrachtigingsvloeistof (laten) vervangen.
Evt. de leidingen/resevoir e.d. ook checken ivm. lekken/scheurtjes, anders heb je binnen no-time weer zelfde probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door 3dfx op 28-01-2012 14:45 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat voor benzine tank je normaal gesproken? Van een witte pomp?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Gunner schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 15:10:
Rooie diesel...... >:)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Iva_Bigone schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:34:
Kan ook iets vaags zijn als de vloeistof van de stuurbekrachtiging die teveel water aangetrokken heeft:
als de temp. dan rond vriespunt komt, wordt die vloeistof te dik/stug, waardoor de pomp het zwaarder krijgt > meer weerstand voor het motorblok > onregelmatig stationair lopen/afslaan.

Oplossing: stuurbekrachtigingsvloeistof (laten) vervangen.
Evt. de leidingen/resevoir e.d. ook checken ivm. lekken/scheurtjes, anders heb je binnen no-time weer zelfde probleem.
dat zou de motor zelf moeten compenseren, dan zou ie alleen meer brandstof gaan gebruiken tot de stuurolie warm was, en eeh.. het is niet echt in de buurt van t vriespunt momenteel.. dat lijkt me niet de oorzaak..

ik schat dat _eXistenZ_ t juiste antwoord heeft, zelfs als de EGR open blijft of de belasting van de stuurpomp of airco hoger is geworden, hoort t toerental niet zover in te kakken maar automatisch te compenseren, tenzei die compensatie haperde.. :)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Mij moet je niet helemaal geloven hoor, ik ben aardig noob op het gebied van auto's.
Mijn auto doet het iig ook (maar in mindere mate), en die symptomen komen overeen met wat ik beschreef iig, althans als ik het goed onthouden heb van degene die mijn auto onderhoudt.

Die heeft et 12 keer proberen uit te leggen maar dit is wat er bij mij is blijven hangen :')

[ Voor 10% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-01-2012 16:27 ]

There is no replacement for displacement!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

stappenmotor die aan het einde van zijn leven raakt...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

flippy.nl schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 16:43:
stappenmotor die aan het einde van zijn leven raakt...
BDP sensor?
regelt je stationair toerental.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Stappenmotor was het bij mijn peugeot ook.

Ik had last van afslaande motor, bij intrappen koppeling sloeg ie vaak af, ook was het starten een soort van gok, soms liep ie prima, soms totaal niet. Stappenmotor laten vervangen er werkte weer prima.

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 23:32:
[...]
BDP sensor?
regelt je stationair toerental.
nee, BDP sensor registreert je toerental, de daadwerkelijke afregeling word gedaan met de stappenmotor die aan de gasklep zit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

sterker nog, bdp sensor regelt je ontstekingstijdstip, zonder bdp sensor is je motor gewoon direct uit.
(en het 2e nut van de bdp-sensor is de toerenteller aansturen, maar heeft niks met (te laag) stationair toerental te maken.

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 16:35
Bij mijn Alfa Romeo 156 was het ook de stappenmotor (zit bij/op het gasklephuis). Even goed mishandelen met remmenreiniger was bij mij de oplossing.

• Snowwie
Gunner schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 15:10:
Altijd standaard Euro95, en bij alle soorten pompen, variërend van de Tinq, Tango, BP tot Shell :)
Maar meestal bij de Tango.

Overigens vandaag tijdens het auto rijden totaal geen problemen.

Het probleem van het onregelmatig stationair lopen heeft zich in feite maar een paar uur voorgedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Snowwie op 29-01-2012 01:47 ]

Mijn YouTube Channel

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

StarWing schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:10:
^^ waarschijnlijk de EGR klep. Ook eens gehad op m'n astra 1.6XEL ecotec. Ik heb er maar 1x last van gehad en daarna nooit meer.

Even langs de dealer en laten uitlezen, dan weet je het direct.
vziw kan je deze klep ook laten verwijderen ipv te vernieuwen. Deze dient enkel om de emissienormen te halen, maar ze gaan soms stuk.
Als het de EGR klep is kan je gewoon ff naar de begrenzer een dot gas geven (met warme motor uiteraard!) en dan komt deze vrij vaak los. Had er ook heel soms last van bij me Astra 1.6i 8klepper... Uiteindelijk moet die toch gereinigd of vervangen worden maar kan je nog wel een half/jaar mee doorrijden (afhankelijk van hoeveel en wat je rijdt volgens kenissen vd opel club hier).

Zonder de klep mag je auto overigens officieel niet door de keuring heen... Een nieuwe kost zo'n 200 euro (voor particulier) en is een hels karwei vaak om in te bouwen :P.

• flippy
  • Niet online

flippy

Pat-Juh schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:54:
[...]
Zonder de klep mag je auto overigens officieel niet door de keuring heen... Een nieuwe kost zo'n 200 euro (voor particulier) en is een hels karwei vaak om in te bouwen :P.
jawel hoor, zolang je de emissieeisen maar haalt is het goed. en de emissies zijn lager zonder die klep 8)7

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wss de stappenmotor zoals eerder vermeld. Ik had hetzelfde probleem bij m'n 626. Kwestie van even schoonmaken en het probleem is dan vaak opgelost

Vaak bu'j te bang!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij kan dit door vanalles komen. Die stappenmotor vast (al zie ik niet helemaal hoe die dat regelt).

Bij mijn micra was het de luchtmassameter die precies dit probleem veroorzaakte.En dat kwam omdat die sensor de hoeveelheid lucht meet die je met ' gas geven' geeft en waarmee de motor bepaalt hoeveel benzine er dan bij moet. Dat ging dus helemaal mis.

Grappige was dat de motor structureel teveel benzine/te rijk mengsel kreeg, ik met een 1.0L motor 1:10 reed en juist als de motor warm was, sloeg-ie af (file inrijden was berucht)...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• flippy
  • Niet online

flippy

JvS schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:55:
(al zie ik niet helemaal hoe die dat regelt).
stappenmotor vervangt het oude gaskabeltje en bij het "tussenmodel" heb je beide zelfs, de gaskabel regelt het echte gasgeven en de stappenmotor regelt het stationair. die heeft dus maar een heel klein bereik in tegenstelling tot de latere uitvoering die ook de gaskabel vervangt.

stappenmotoren zoals in de gasklep moeten op een heel klein gebied de klep regelen, na verloop van de jaren raakt de motor op dat stukje gewoon versleten en heeft hij moeite om die positie nog zo precies af te regelen. daardoor krijg je dus de dansende toerenteller waarbij de motormanagment dus wanhopig probeert de motor aan de gang te houden.

soms is de gasklep gewoon vervuilt en is een spuitbuis met remmenreiniger en een doekje voldoende, vaak is de stappenmotor gewoon stuk en moet er een nieuwe in.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

flippy.nl schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:36:
[...]

jawel hoor, zolang je de emissieeisen maar haalt is het goed. en de emissies zijn lager zonder die klep 8)7
Mijn auto haalde door de klep de eisen in ieder geval niet, afijn. Het blijven @#$#)* dingen die kleppen en toebehoren, altijd op de rottigste plekken!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
flippy.nl schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:44:
[...]

stappenmotor vervangt het oude gaskabeltje en bij het "tussenmodel" heb je beide zelfs, de gaskabel regelt het echte gasgeven en de stappenmotor regelt het stationair. die heeft dus maar een heel klein bereik in tegenstelling tot de latere uitvoering die ook de gaskabel vervangt.

stappenmotoren zoals in de gasklep moeten op een heel klein gebied de klep regelen, na verloop van de jaren raakt de motor op dat stukje gewoon versleten en heeft hij moeite om die positie nog zo precies af te regelen. daardoor krijg je dus de dansende toerenteller waarbij de motormanagment dus wanhopig probeert de motor aan de gang te houden.

soms is de gasklep gewoon vervuilt en is een spuitbuis met remmenreiniger en een doekje voldoende, vaak is de stappenmotor gewoon stuk en moet er een nieuwe in.
Dat tussenmodel wat je noemt is geen tussenmodel, maar een heel gebruikelijke manier van stationairregeling. De regeling gaat overigens wel buiten de gasklep om, deze is met gas los namelijk gewoon helemaal gesloten. Of die gasklep met een kabel of een stappenmotor wordt bediend maakt hierbij niet uit.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Snowwie
De laatste twee dagen heeft het zich weer voorgedaan. Ik ben overigens ook wat aanvullende informatie vergeten, namelijk het volgende:

Ik heb al 2 maanden een motorstoringslampje branden, we weten inmiddels bijna nagenoeg wel zeker dat dit veroorzaakt wordt door een deels gesmolten kabel. Een kabel waarvan we niet zeker weten naar welke sensor dit leid. Waarschijnlijk een krukassensor, of nokkenassensor. Laatstgenoemde is al vervangen, zonder resultaat. Deze kabel hangt tegen het motorblok aan en is deels gesmolten door de hitte. Het is best mogelijk dat deze 'kapotte' kabel het storingslampje veroorzaakt, en nu, met dit koude week, ook het onregelmatig gedrag van de motor in stationaire toestand.

Verder, de auto is ook royaal met verbruik, hij loopt gemiddeld 1 op 10.

Ik zal morgen eens een paar foto's maken om het een en het ander duidelijk te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 07-02-2012 23:06 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:55:
Volgens mij kan dit door vanalles komen. Die stappenmotor vast (al zie ik niet helemaal hoe die dat regelt).

Bij mijn micra was het de luchtmassameter die precies dit probleem veroorzaakte.En dat kwam omdat die sensor de hoeveelheid lucht meet die je met ' gas geven' geeft en waarmee de motor bepaalt hoeveel benzine er dan bij moet. Dat ging dus helemaal mis.

Grappige was dat de motor structureel teveel benzine/te rijk mengsel kreeg, ik met een 1.0L motor 1:10 reed en juist als de motor warm was, sloeg-ie af (file inrijden was berucht)...
Die zijn heel makkelijk te maken als je weet hoe, als je nog een keer problemen krijgt dan DM / mail maar.

Dit is echt een kwaaltje van de micra, hebben ze nooit echt opgelost. Is ook wel bijna het enige dat er aan een micra stuk kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 23:08 ]

Pagina: 1