Mijn HTPC (Shuttle SN68PTG5, AMD X2 64 5000+, zie review) heeft wat vreemds: als ik de stekker in steek en aan zet dan gaat de fan hard draaien, vertraagt en de BIOS start op. Maar als hij een tijdje (half uur?) uit gestaan heeft, maar wel onder spanning, dan blijft de fan hard draaien met scherm zwart, en het systeem start niet door. Enige mogelijkheid is om hem weer uit te zetten, weer aan en dan gaat het wel goed.
Ik heb niet het idee dat het uit maakt hoe het systeem afgesloten is; zowel suspend als hibernate lijkt dit probleem te triggeren. Ook een power cycle, half uurtje wachten en dan aan zetten zorgt voor een hangend systeem.
Ik wil nog wel een hoop experimenten (andere voeding, videokaart, etc) doen, maar misschien zijn er tweakers die dit al eens aan de hand gehad hebben? Elke wijziging kost best veel tijd om uit te testen, dus tips zijn welkom!
Configuratie op dit moment:
Shuttle SN68PTG5
AMD X2 64 5000+
4G memory DDR3 800MHz (draait niet stabiel op 800, wel op 667 en lager)
OZC Vertex 2 SSD 60G
Samsung HD103UJ 1TB disk
MSI nVidia 210 videokaart
Terratec Cinergy C PCI HD
Recente vervanging van kapotte voeding door nieuwe Shuttle PC60 300W voeding
De Shuttle heeft een VFD front panel, losgekoppeld, geen verandering.
Laatste update: spanning van backup-batterij eens nagemeten en deze gaf 1.2V. Duidelijk geval van leeg. Andere erin gestopt, opstartprobleem lijkt tot nu toe niet meer op te treden.
Ik heb niet het idee dat het uit maakt hoe het systeem afgesloten is; zowel suspend als hibernate lijkt dit probleem te triggeren. Ook een power cycle, half uurtje wachten en dan aan zetten zorgt voor een hangend systeem.
Ik wil nog wel een hoop experimenten (andere voeding, videokaart, etc) doen, maar misschien zijn er tweakers die dit al eens aan de hand gehad hebben? Elke wijziging kost best veel tijd om uit te testen, dus tips zijn welkom!
Configuratie op dit moment:
Shuttle SN68PTG5
AMD X2 64 5000+
4G memory DDR3 800MHz (draait niet stabiel op 800, wel op 667 en lager)
OZC Vertex 2 SSD 60G
Samsung HD103UJ 1TB disk
MSI nVidia 210 videokaart
Terratec Cinergy C PCI HD
Recente vervanging van kapotte voeding door nieuwe Shuttle PC60 300W voeding
De Shuttle heeft een VFD front panel, losgekoppeld, geen verandering.
Laatste update: spanning van backup-batterij eens nagemeten en deze gaf 1.2V. Duidelijk geval van leeg. Andere erin gestopt, opstartprobleem lijkt tot nu toe niet meer op te treden.

[ Voor 25% gewijzigd door avdongen op 01-02-2012 22:35 ]
Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!