netwerk/internet gebruik monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert19
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-03 01:00
Hallo mede Tweakers

toevallig kreeg ik vandaag een routerlog naar mijn email gestuurd (ik was de fax mogelijkheid aan het testen op de router met doorsturen naar internet) bij het doorlezen van deze log schrok ik een beetje. het gemiddelde maandverbruik is 40 GB/maand er zijn 4 internet gebruikers in dit huis 2 daarvan gebruiken het internet nauwelijks, 1 die het gebruikt voor het werk (documentjes enz. downloaden en internet bankieren) en 1 die nogal geheimzinnig doet over zijn internet gebruik (mijn kleine broertje) en in het weekend gebruik ik ook internet wanneer ik hier bij mijn ouders ben.

vorig jaar hebben wij hier een boete gekregen omdat er gedownload werd (mijn ouders wonen in Duitsland) en omdat we bang zijn dat er toch ergens gedownload word (zei dit door 1 van mijn familieleden of iemand die in ons netwerk is gehackt) willen wij een netwerk monitor opzetten om te kijken welk IP er op het netwerk inlogt en het verbruik van hun pc's in MB's. verder is geen informatie nodig naar wat er precies gedownload word, alleen de hoeveelheid MB's/ tijdeenheid is belangrijk.

Nu heb ik Total Network Monitor geinstaleed maar hier kan ik niet continu op nieuwe IP's scannen, en ik kan volgens mij ook niet zien hoeveel er gedownload word per IP.

hierbij dan de vragen:
is een verbruik van 40GB/maand hoog?
is er een programma waarmee ik het netwerk op de beschreven manier kan monitoren?
is het ook mogelijk om het te monitoren met Total Network Monitor, en zo ja kan iemand mij daar een beetje mee helpen, en zo nee welke kan dit wel?

voor de netwerk monitor kan ik een Windows xp servertje opzetten binnen het netwerk.

bij voorbaat dank,

Geert19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

geert19 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:51:
is een verbruik van 40GB/maand hoog?
Vijf jaar geleden mischien, maar vandaag de dag niet echt.

Ter vergelijking, mijn router heeft op dit moment een uptime van 95 dagen (bij benadering drie maanden dus) en in die tijd een inkomend aantal bytes van 988078630580 -- 920 gigabyte.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 28-01-2012 00:27 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 13:25
40GB is behoorlijk weinig zelfs, had alleen deze week al 47GB download.

voorzover ik weet zijn er geen programma's die op een PC in het netwerk kunnen zien wat er op andere PC's word gedownload. Je hebt blijkbaar in de router een traffic meter zitten, dit is denk ik de enige manier om het gezamelijke verbruik te meten.

Mocht je echt bang zijn voor indringers op je netwerk, zorg voor goede beveiliging (WPA(2)) met een code van minstens 8 letters EN cijfers. Eventueel nog een mac filter erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert19
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-03 01:00
normaal ben ik het er helemaal mee eens dat 40GB weinig is. zelf gebruik ik soms wel 20-40GB per dag (lang leve het studenten leven) maar met 2 computer-analfabeten en 1 die het internet heel erg weinig gebruikt en 1 waarvan het eigenlijk onbekend is. vind ik het eigenlijk best veel. er zit een WPA2 versleuteling op met een 14 teken code op (cijfers en letters en hoofdletters). wel is er 2 jaar geleden ingebroken op de router toen ook met wpa2 versleuteling. en natuurlijk heb ik toen de beveiliging aangepast maar in de IP monitor heb ik 10 onbekende ip's en graag wil ik zien waneer deze online zijn en hoeveel ze verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51
Als je nu al 10 onbekende IPs ziet staan zou ik weer je wachtwoord veranderen naar een sterk wachtwoord. Misschien is Look@Lan en DU meter iets voor je. Met DU meter kan je op elke pc al je dataverbruik zien.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exqua
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:44
40GB per maand is inderdaad ergweining, zit soms al op 20 GB per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Youtube en overige video sites creëert ook aardig wat GB's en daar zitten tegenwoordig ook heel wat computeranalfabeten op.

Updates van computers die automatisch worden binnengetrokken
Uploaden 8-12 Megapixel foto's van digitale camera naar Facebook (en pas daar worden verkleind)

Je zit zo op de 40GB met een beetje recreatief gebruik tegenwoordig.

Die onbekende IP's zou ik idd eens induiken, zet een sleutel van 63 tekens op je SSID (en gebruik een tekstbestandje op USB stick of zo om de sleutel makkelijk te kopiëren plakken)
Pagina: 1