Debian stable op nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik overweeg Debian stable voor een laptop die voor m'n moeder wordt. Ze gebruik 7 jaar Ubuntu en dat heeft nooit problemen gegeven. De laatste releases vertrouw ik alleen niet zo erg meer. Afgezien van de interface (die is te vervangen), loop je te vaak tegen scherpe kantjes aan.
Ik heb alleen mijn twijfels over de ondersteuning voor moderne hardware. Het gaat om een MSI X370. De hardware waar ik mijn twijfels over heb is:
- de GPU, een HD6320 die geïntegreerd is in de E-450 processor. Die wordt ondersteund door de frglx, volgens mijn niet door de versie die in debian backports zit (11.4)
- de touchpad. Dat is een Sentelic, die niet niet lekker werkt in recente. Geen side-scrolling (ernstig), en geen multitouch (niet zo erg, m'n moeder weet niet dat het bestaat ;) ) Dan vrees ik dat Debian stable niet gaat werken.
- Uiteraard wireless. Ik heb niet kunnen vinden welke chip er in zit.

Heeft iemand ervaring met de E-450, de Sentelic touchpad, en de wireless adapter in recente AMD laptops van MSI in combinatie met Debian stable of een andere distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:02
Als ik eerlijk mag zijn zou ik jouw moeder gewoon bij ubuntu laten. Pak dan de release die recenter is die je nu hebt, maar niet met de vervangende interface.

Ubuntu heeft toch wel veel tooltjes en programmatjes in de distro zitten en debian is wat dat betreft wat kaler. Dus er is een kans dat je bij debian ff wat meer moet doen... maar pin mij daar niet op vast. Dat weet jij alleen.

Of de meest recente debian stable gaat werken op de laptop zou je even in de hardware lijst moeten kijken op de debian site.

*EDIT

Ik vergat het belangrijkste te vermelden.. Je moeder is Ubuntu gewend.. Debian heeft haar dingen net ff weer op een andere plek zitten..

[ Voor 12% gewijzigd door peak op 28-01-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Met stom. Ubuntu mag dan (ben ik met je eens) niet meer zo briljant zijn als eerst, de ondersteuning out-of-the-box is nog steeds veel breder. In plaats van al die tijd steken in het werkend krijgen van de onder Debian slecht-tot-niet ondersteunde hardware kun je die tijd beter gebruiken in het afvijlen van de genoemde scherpe kantjes van Ubuntu.

Overigens, als ze alles gewend is op een bepaalde plaats te vinden, is de overstap naar de nieuwe Unity interface dan wel gewenst? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Of probeer mint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Het wordt gewoon de klassieke gnome2 interface. Een panel met een paar launchers is alles wat nodig is. Dus wat dat betreft maakt het weinig uit of het Ubunte LTS, Debian of Mint is. Ik wil alleen geen gedonder, dus geef ik de voorkeur aan Debian stable boven testing, Ubuntu of Mint (ook op ubuntu gebaseerd).
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de combinatie van de debian en de genoemde hardware:
- E-450 apu / HD 6320 gpu (zal waarschijnlijk wel lukken met handmatig installeren van de nieuwste frglx)
- de wireless chip die in recente MSI laptops wordt gebruikt
- de sentelic touchpad. Absolute positionering en side scrolling schijnen niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Als je dan toch perse debian stable wilt gebruiken, let dan op met je hardware ondersteuning.

Gebruikt b.v. de kumto iso om debian te installeren. deze heeft kernel 2.6.39 erin en heeft net even wat meer hardware support. je kan de iso hier vinden: http://kmuto.jp/debian/d-i/ of via de debian images mirror.

echter, gezien de hardware adviseer ik je toch om debian wheezy te installeren.
Deze zal dit jaar stable gaan worden, dan heb je wel alvast de voordelen van nieuwere sofware, nieuwere kernel 3.1.x .
Mint/Ubuntu ook prima natuurlijk, maar jij geeft de voorkeur aan debian net als ik.
Ik ben zelf al wheezy gaan draaien voor mijn XBMC server en zoals debian altijd is, is deze "testing" release al lekker stabiel.
Je beeldkaart wordt in wheezy prima ondersteund ook xbva wordt prima ondersteund, in queeze kan dat nog wat verouderd zijn, je moet wel naar drivers versie 11-11-1 of nieuwer.
en de juiste manier om ati drivers in 1 keer goed te installeren...

zo dus:
aptitude update && aptitude -r install linux-headers-2.6-$(uname -r|sed 's,[^-]*-[^-]*-,,') fglrx-control fglrx-driver xvba-va-driver

suc6 met kiezen. ( ik zou zelf debian wheezy gaan draaien, maar het is aan jou natuurlijk )

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
en wat ik vergat,
hier een mooie richtlijn on te volgen.
http://www.dei.unipd.it/~pettarin/debian-wheezy-x120e.html
zie de tips met touchpad beeldkaart

en mocht je wheezy gaan gebruiken, download een volledige CD of DVD en geen netinstallers.
De netinstallers geven vaak problemen met firmware, dat is nog niet klaar.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik begrijp even niet goed waarom jouw moeder zulke stabiliteit nodig heeft? Ik bedoel, draait ze een server? Heeft zo clasified top secret info op haar laptop staan? Ubuntu is nog steeds heel sterk...

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
@Thc_Nbl / Younes. Testing en ubuntu zijn gewoon minder stabiel en ik 100km afstand is met toch wat te veel om iets te fixen.

Uit squeeze backports kun je een nieuwe (3.2) kernel installeren. Ik heb patches gevonden die de sentelic touchpad ondersteuning verbeteren, met o.a. absolute positionering. De enige vraag die overblijft is welke wireless chip er in zit.

Mooie link trouwens.
Pagina: 1