• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Gisteren heb ik een Philips DVDR 3440H DVD-recorder gekocht. De bedoeling is om hiermee content van mijn Wii op te nemen. De Wii is op de scart-ingang van de recorder aangesloten met behulp van een RGB-kabel.

Nu is het zo dat ik een Europese Wii heb, waarop ik een Amerikaanse firmware heb gezet, omdat ik Amerikaanse content speel die niet goed werkt op een Europese Wii. Ik kan dus niet simpelweg gewoon weer teruggaan naar een Europese firmware, omdat de Europese versie van het spel op 50Hz draait en ik de 60Hz Amerikaanse versie nodig (het is een Virtual Console spel) heb. Ik wil dus een NTSC-signaal opnemen.

Nu komt het probleem. Op het moment dat ik de DVD-recorder aanzet en ik bekijk het beeld op de scart-ingang, dan zijn de kleuren ronduit slecht. Rood wordt min of meer roze. Met name rood wordt slecht. Andere kleuren vallen gelukkig mee. Blauw blijft bijvoorbeeld min of meer hetzelfde. Het beeld is wel normaal als ik de Wii direct aansluit op de TV. Het is dus niet de kabel of de Wii.

Als ik het beeld opneem, dan zegt hij overigens wel dat het opgenomen bestand NTSC is. De DVD-recorder herkent dus prima dat het signaal NTSC is. Of hij er vervolgens ook anders mee omgaat dan een PAL-signaal weet ik niet. De snelheid blijft overigens wel netjes 60Hz, geloof ik. Dit ga ik vanavond nog wel even goed na.

Nu vraag ik mij af waardoor dit komt en of het te verhelpen is. Ik heb geprobeerd te googlen, maar kon vrijwel niks relevants vinden. Ik zie ook nergens in het setupmenu opties om de beeldinstellingen/opnameinstellingen te veranderen.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:49

lordsnow

I know nothing

Welkom tot de wereld van NTSC. Ook wel "Never Twice Same Color":
http://www.technofileonline.com/texts/bye2ntsc89.html

• danielkraak
Weet je zeker dat dit het probleem is? Op mijn TV ziet het beeld er namelijk heel anders uit, dan wanneer ik het via mijn DVD-recorder kijk.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ondersteunt de philips recorder wel een ntsc input over scart? Wat heb je als output: 480p opnemen is gewoon irritant voor een standaard pal recorder.

NTSC output zal doorgeens geen probleem (meer) opleveren met hedendaagse spelers, maar opnemen is een ander verhaal, omdat we die standaard niet gehad hebben hier.

De NTSC kleurenproblematiek is inherent aan het weergavesysteem dat aldaar gebruikt is.

Kun je misschien een paar foto`s posten van de weergave zoals jij die ziet. Dat is wellicht makkelijker om het probleem te herkennen :) .

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• danielkraak
Michael Knight schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:48:
Ondersteunt de philips recorder wel een ntsc input over scart? Wat heb je als output: 480p opnemen is gewoon irritant voor een standaard pal recorder.

NTSC output zal doorgeens geen probleem (meer) opleveren met hedendaagse spelers, maar opnemen is een ander verhaal, omdat we die standaard niet gehad hebben hier.

De NTSC kleurenproblematiek is inherent aan het weergavesysteem dat aldaar gebruikt is.

Kun je misschien een paar foto`s posten van de weergave zoals jij die ziet. Dat is wellicht makkelijker om het probleem te herkennen :) .
Ik heb 480i als output. Voorzover ik weet kan 480p alleen maar met een componentkabel.

Het probleem heeft zich nog verder uitgebreid. Ik gebruik een Quintro BT945 scart switch. Normaal is mijn Wii hierop aangesloten voordat hij naar de TV of zoals ik het nu wil de DVD-recorder stuur. Nu heb ik mijn Wii voor de grap eens direct op mijn TV en daarna ook DVD-recorder aangesloten en nu blijkt dat als ik hem niet op de Quintro aansluit het beeld rood compleet rood is, een beetje zwart wit idee, maar dan in het rood. Misschien is het beter om dit eerst op te lossen, of in ieder geval erachter komen waardoor dit komt. Ik vind het erg vreemd dat dit niet gebeurt als ik het beeld via de Quintro schakel.

• danielkraak
Ik ben er inmiddels ongeveer achter wat nou de problemen zijn.

Het rode beeld dat ik in mijn vorige post beschrijf komt omdat er in Amerika helemaal geen RGB-kabels zijn voorzover ik het goed begrepen heb, dus daardoor werkt het niet. Met composite deed het beeld het ook gewoon weer normaal. Waarom hij met een RGB-kabel wel werkt door mijn scart-switcher weet ik niet precies. Als ik het composite signaal wil opnemen met de DVD-recorder zijn de kleuren nog steeds slecht.

Inmiddels heb ik geprobeerd PAL60 signaal op te nemen met de DVD-recorder en dan geeft hij dus grijs beeld. De DVD-recorder ondersteunt dus voorzover ik weet geen 60Hz en dus ook geen NTSC-signalen. Ik lees hierover ook heel veel klachten op internet. Het staat ook gewoon niet in de handleiding, dus dat is lekker handig. Inmiddels ben ik aan het kijken voor een fatsoenlijke DVD-recorder.
Pagina: 1