Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Excuses als het niet in het juiste forum stond, wist even niet of het in WI of in Vervoer moest staan.

Als je 'n lease-auto zonder bijtelling rijdt, dan moet je je kilometers bij houden, en mag je op jaarbasis maar 500 privé km maken.

Als je een collega naar het station brengt vanuit het werk, is dat dan een zakelijke, of een privé kilometer? Woon-werkverkeer is zakelijk, maar waar valt dit onder?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik zou zeggen privé. Het valt namelijk niet onder de werkzaamheden waarvoor je die auto rijdt. Tevens niet te schalen onder woon/werkverkeer aangezien je gemoedwillig een omweg neemt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:53

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Switchie schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:14:
Ik zou zeggen privé. Het valt namelijk niet onder de werkzaamheden waarvoor je die auto rijdt. Tevens niet te schalen onder woon/werkverkeer aangezien je gemoedwillig een omweg neemt.
Niet geheel correct, als je met medeweten en toestemming van je werkgever je collega naar het station brengt en weer terugkeert naar je werk, is het weldegelijk werkverkeer.
(althans dat denk ik ) :P

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 27-01-2012 19:17 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Lol, de eerste 2 antwoorden spreken elkaar al tegen, gaaf :)

Om het interessant te maken: het gaat om een collega die bij ons woont en vrijwel iedere dag mee rijdt. Vandaag ging hij niet naar huis, maar heeft m'n vriend hem op 't station afgezet. Het meenemen in de auto is onderdeel van de dagelijkse arbeid, enkel het afzetten op 'n station is anders dan normaal.

[ Voor 71% gewijzigd door Ardana op 27-01-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ardana schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:16:
Lol, de eerste 2 antwoorden spreken elkaar al tegen, gaaf :)

Om het interessant te maken: het gaat om een collega die bij ons woont en vrijwel iedere dag mee rijdt. Vandaag ging hij niet naar huis, maar heeft m'n vriend hem op 't station afgezet. Het meenemen in de auto is onderdeel van de dagelijkse arbeid, enkel het afzetten op 'n station is anders dan normaal.
Sorry dat ik je topic kom verpesten Ardana :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Belastingdienst zegt: " Kilometers die uw werknemer uit privéoverwegingen omrijdt naar of van zijn werk, zijn niet zakelijk."
Niet geheel correct, als je met medeweten en toestemming van je werkgever je collega naar het station brengt is het weldegelijk werkverkeer.
Die verklaring prive-gebruik is iets tussen jou & belastingdienst dus lijkt me sterk dat de werkgever dit als zakelijke km's kan aanmerken. Zeker als het na einde werktijd is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon schrijven als zakelijk. Dan eindigt je werktijd gewoon even langer. Als je een klant afdropte op het station was het wel sowieso een zakelijke rit geweest :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bij nader inzien is het inderdaad maar net hoe je het interpreteert.
Een collega afzetten / ophalen is in het belang van de zaak, dus kan in die zin aangemerkt worden als zakelijk.
Anderzijds is het zoals ik al eerder zei gemoedwillig omrijden, wat er niet onder valt.

Conclusie:
Het is een grijs gebied.
Met een beetje creatieviteit kun je dit best onder zakelijker verkeer gooien
Dit is niet goed of fout, dus doe wat voor jou het beste uitkomt ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

smesjz schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:18:
Belastingdienst zegt: " Kilometers die uw werknemer uit privéoverwegingen omrijdt naar of van zijn werk, zijn niet zakelijk."

[...]
Die verklaring prive-gebruik is iets tussen jou & belastingdienst dus lijkt me sterk dat de werkgever dit als zakelijke km's kan aanmerken. Zeker als het na einde werktijd is....
Daarom zeg ik ook specifiek ( al was het na een edit :P ) dat je wel moet terugkeren naar je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:24:
[...]

Daarom zeg ik ook specifiek ( al was het na een edit :P ) dat je wel moet terugkeren naar je werk.
Dit lijkt mij niet noodzakelijk. Werktijd kan toch prima eindigen na het bezoeken van je laatste klant (in mijn geval) of in dit geval na het afzetten van je collega?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Switchie schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:23:
Bij nader inzien is het inderdaad maar net hoe je het interpreteert.
Een collega afzetten / ophalen is in het belang van de zaak, dus kan in die zin aangemerkt worden als zakelijk.
Dit is onzin. Het doel van de rit is belang en niet zo zeer het tijdstip. Het ophalen van jouw collega dient geen enkel zakelijk doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

smesjz schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:30:
[...]

Dit is onzin. Het doel van de rit is belang en niet zo zeer het tijdstip. Het ophalen van jouw collega dient geen enkel zakelijk doel.
Dat het tijdstip van belang zou zijn hoor je mij ook niet zeggen.
Tevens leuk dat je roept dat het onzin is, maar waar basseer je dat op?
Persoonlijk mening? Mooi, want dat is nou dus juist waar het om draait.

Naar mijn weten staat er nergens concreet in de wet vermeld wat wel en wat geen zakelijke ritten zijn.
Ergo, het is volledig subjectief. Zoals ik al eerder aangaf vind ik deze casus persoonlijk een grijs gebied welke op meerdere manieren geinterpreteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Mwao, ik zou zeggen dat het wel degelijk een zakelijk doel dient: nl. dat de collega ook weer thuis komt (woon-werkverkeer valt onder zakelijk verkeer). M'n vriend brengt hem niet als vriendendienst naar 't station, hooguit uit collegialiteit (en om de werkgever reiskosten uit te sparen ;) ).

'k Zit me trouwens te bedenken, als er meerdere collegae gebruik maken van 'n lease-auto, kunnen meerdere collegae last (of vrijstelling) van bijtelling krijgen. Als ik me niet vergis iig.

For the record: hij gaat nooooit aan die 500 km/jr komen, hooguit als hij dagelijks die collega naar 't station moet brengen, dus het is in dit geval eerder een theoretische discussie.

[ Voor 41% gewijzigd door Ardana op 27-01-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Interessant topic.
Ik wil dit jaar wellicht een auto op de zaak nemen.
Maar wat is op de zaak..
Ik vraag me ook wel eens af als ik bijv op de terugweg naar huis langs een supermarkt kom, wat feitelijk geen omrijden is. Mag ik daar stoppen en mijn boodschappen doen om vervolgens naar huis te rijden.

Grijs gebied, maar wat als je op de foto gaat bij de controledienst v/d belasting. Je rijdt niet om, je maakt er geen kilometer extra door.. Dus zeg het maar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Voor zover ik weet: als je niet omrijdt, mag het gewoon. Je mag gewoon stoppen onderweg. Als je dan gefotografeerd wordt, kun je altijd aantonen dat de supermarkt op de weg lag, en dat je die dag/rit gewoon opgegeven/geregistreerd hebt.

Omrijden mag trouwens sowieso, enkel niet meer dan 41,6km per maand ;)

Overigens, omrijden om een file te vermijden mag weer wel, dat wordt niet gezien als privé-kilometers...

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 27-01-2012 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
En bij controle worden volgens mij de ritten op de normale werkdagen tussen 06.00 en 18.00 standaard als zakelijk gezien. Nou is het bij het bijhouden met de hand vervelend om tijden erbij te zetten maar met ingebouwde gps is het eigenlijk alleen maar makkelijker geworden vind ik. Kijk voor het klussen natuurlijk niet maar ook dat is niet veel qua KM's ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Gooi het gewoon onder carpooling? Dat is woonwerkverkeer en ben je klaar.

edit: Bij ons op het werk rijd er 1 dagelijks 30km om naar een ander dorp om collega op te halen voordat ze richting werk gaan. Zijn geen problemen mee en dat loopt al jaartje of 5-6.

[ Voor 56% gewijzigd door Xanaroth op 28-01-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51

Polariteit

Fietsende fotografeur

100% zakelijk het is immers een collega; zou het een vriend/vriendin/kennis van een ander bedrijf zijn dan zou ik zeggen niet zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-05 12:01
Als je eens telefoontje naar de belastingfoon maakt, en het daar vraagt.

Het lijkt me dat een antwoord van hun niet betwist kan/mag worden.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 15:43
Ardana schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:44:
'k Zit me trouwens te bedenken, als er meerdere collegae gebruik maken van 'n lease-auto, kunnen meerdere collegae last (of vrijstelling) van bijtelling krijgen. Als ik me niet vergis iig.
http://www.m-lease.nl/Nie...k_ook_gedeelde_bijtelling

tldr: Iedereen die de auto ook buiten werktijd "ter beschikking heeft" (dus als je hem mee naar huis neemt) moet bijtelling betalen. Als meer dan 1 persoon dezelfde auto gebruiken, dan moeten ze de bijtelling delen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RocketKoen schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:32:
[...]

http://www.m-lease.nl/Nie...k_ook_gedeelde_bijtelling

tldr: Iedereen die de auto ook buiten werktijd "ter beschikking heeft" (dus als je hem mee naar huis neemt) moet bijtelling betalen. Als meer dan 1 persoon dezelfde auto gebruiken, dan moeten ze de bijtelling delen.
Ja, nogal wieders dat de rechter dat in dit geval oordeelde. Er was namelijk geen sprake van een KM registratie. Als jij een auto deelt met meerderen en iedereen houdt simpelweg de KM's bij, zal er al een stuk minder aan de hand zijn.
En idd, een bijtelling zou je moeten verdelen, dat klinkt logisch. Maar dan alleen als er meer dan 500km prive mee gereden wordt. In dit geval kon uiteraard niet bewezen worden dat die KM's niet prive geweest waren, door het gemis aan administratie.

Maar in geen enkel geval geldt: buiten werktijd ter beschikking --> automatisch bijtelling. Om geen bijtelling te hoeven betalen moet je vziw aan de volgende eisen voldoen:
1) Sluitende rittenadministratie
2) Werkgeversverklaring geen privegebruik
3) Aantoonbaar < 500km prive per jaar rijden.

Is een van deze afwezig (en dat was het in jouw link) dan betaal je dus bijtelling.

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 28-01-2012 17:44 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
Eenvoudigste in dit geval is een schriftelijk verzoek van werkgever om collega op het station af te zetten.

Hoewel ik ook zonder dat niet inzie hoe dit als prive aangemerkt zou kunnen worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2012 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Keiichi schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:01:
Als je eens telefoontje naar de belastingfoon maakt, en het daar vraagt.

Het lijkt me dat een antwoord van hun niet betwist kan/mag worden.
Helaas. De antwoorden van de belastingfoon hebben geen enkele rechtsgeldigheid.
Fijn he!

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:57

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Als je zelfstandig je collega naar het station brengt zijn dit prive kilometers,
Je mag ze immers ook niet declareren op je onbelaste kilomter vergoeding als je een eigen auto zou hebben.

Als je baas je de opdracht geeft om je collega naar het station te brengen en brengt het hierdoor onder je functie beschrijving dan mag het wel.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1