Verwarring over invoerrechten vanuit buiten de EU

Pagina: 1
Acties:
  • 684 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 17:00
Het is me niet duidelijk of dit toegestaan is op het forum, als het niet zo is dan hoor ik het wel.

Stel dat ik iets wil bestellen vanuit buiten de EU voor een kennis met een waarde van onder de €45. Tot welk bedrag kan ik belastingvrij bestellen als het als een gift is gemarkeerd? Tot €22 of tot €45?

Op de website van PostNL staat:
"Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.
(Overigens is dat van douanerechten merkwaardig, aangezien bij niet-geschenken het volgens de douane website tot de €150 gaat zonder douanerechten.)"

Ergens anders las ik (ik ben kwijt waar) dat commerciële zendingen ook wel "zendingen van bedrijven" worden genoemd en geschenken "zendingen van particulier naar particulier".
Zou dat eigenlijk betekenen dat als ik iets zou bestellen van een waarde van onder de €45, dat ik dan tóch invoerrechten/btw en inklaringskosten moet betalen omdat het een zending van een bedrijf naar een particulier is? Of wordt het toch gezien als een particuliere zending hoewel het nog steeds van een bedrijf afkomstig is en ik toch geen belasting hoef te betalen als het als gift is gemarkeerd?
Ik ben de draad in ieder geval helemaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Aangezien niet PostNL, maar de Belastingdienst hierover gaat, is het misschien handig daar even te kijken?

http://www.belastingdiens...land_oa_internetaankopen/

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:42

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Bij geschenken vanaf €45 betaal je dus btw, douanerechten en inklaringskosten. De douanerechten zijn alleen €0 onder de €150. De BTW gaat over de waarde van het pakket inclusief verzendkosten en de inklaringskosten zijn bij PostNL €12,50.
Het is alleen aan jouw hard te maken dat het een geschenk is wanneer dat eventueel niet geloofd wordt tussen alle duizenden andere 'gifts'. Daar staat wel weer tegenover afhankelijk van het land van oorsprong en de verzendwijze je soms echt weinig kans hebt dat je pakje het inklaringstraject ingaat.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Op de site van de Belastingdienst vind ik overigens niets terug over een speciale regeling voor giften van particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@Herko
Daar zijn ze nog onduidelijker, en zoals je zegt staat er niets op over wat ik zoek, of in elk geval niet alles.

@Nextron
Ik heb al meerdere malen gelezen op het internet dat er inderdaad mensen zijn die als gift laten versturen, maar gewoon btw moesten betalen terwijl het onder de €45 zat. Het zou uit Japan komen, ik weet niet of dat iets uitmaakt. Verzendwijze zou waarschijnlijk SAL worden, maar indien "Air Mail" (gewoon pakketje lijkt mij) zorgt voor minder kans op inklaring is dat ook een mogelijkheid. Zou de grootte van het pakket ook nog iets uitmaken?
Maar het is dus zo dat een gift onder de €45 niet automatisch betekent dat er geen btw op wordt geheven? Wat me dus nog steeds niet duidelijk is, is wat nou eigenlijk bedoeld wordt met "commerciële" en "particulier" als ik bestel via internet.

[ Voor 17% gewijzigd door Ovindel op 27-01-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Voor jouw situatie is er niets onduidelijk: jij valt bij een bestelling vanuit het buitenland gewoon onder de categorie 22-150 euro. Sterker nog: aangezien de betreffende pagina bij de Belastingdienst het ook over geschenken heeft, vraag ik me af of er überhaupt wel een uitzondering bestaat in het geval van een gift van een buitenlandse particulier.

[ Voor 45% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-01-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Dus het wordt sowieso gezien als een commerciële zending omdat het sowieso vanaf een bedrijf komt, en maakt niet uit of je het als gift markeert want ze zullen toch btw heffen?

[ Voor 10% gewijzigd door Ovindel op 27-01-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:54
Ik heb in het jaar 2010 ongeveer een keer of 11 besteld vanuit de USA.

Aankopen van 200$, maar ook van 1500$ bijvoorbeeld. Alle keren is het als ,,gift'' verzonden zonder prijzen op de factuur en een veel lagere waarde op de doos. I.p.v. 1500$ bijvoorbeeld 150$. Ik kreeg alleen van FedEx, waarmee het verzonden is, een facturatie achteraf van 10 tot max 30 euro per bestelling. Prima hoor! Maar dit is volgens mij meer geluk hebben dat de douane er niet grondig naar kijkt.

Nu is het alleen niet zo voordelig meer om te bestellen uit de USA, met de verschrikkelijk zwakke pleuromunt.

[ Voor 8% gewijzigd door Vissa66 op 27-01-2012 19:11 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Er staat op de site van de Belastingdienst geen onderscheid tussen "commerciële zendingen" en iets anders. Dus het wordt niet als commerciële zending aangemerkt, er wordt gewoon gekeken naar de waarde.

Maar aangenomen dat de regeling die op PostNL staat wél klopt, dan ben jij natuurlijk gewoon iets aan het bestellen bij een shop in het buitenland. De regeling geldt alleen voor giften van particulieren (vanuit het buitenland aan jou. Het feit dat jij het cadeau wilt doen aan iemand hier doet verder helemaal niet terzake).

Het geval van Vissa66 is gewoon belastingontduiking/valsheid in geschrifte = strafbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-01-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:54
Ja, het zal niet helemaal volgens de regeltjes zijn.

:P

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@Herko
Dat heb ik ook gezien. Het lijkt erop dat met particulier echt bedoelt wordt van een privé persoon naar een ander privé persoon en alles wat ook maar iets met een winkel heeft te maken en boven de €22 uitkomt, btw over moet worden betaald. Aangezien boven de €22 sowieso btw moet worden betaalt, gift of niet, is de gift-regeling dus eigenlijk volledig nutteloos behalve voor privé-personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ah, gevonden: 8. Goederen zonder handelskarakter van particulier aan particulier (en de bijbehorende Bijlage 1. Goederen zonder handelskarakter van particulier naar particulier. Beperking waarde en hoeveelheden).

Het is dus inderdaad zo dat verzendingen van ene particulier aan de andere zijn vrijgesteld tot een bedrag van 45 euro. Jouw bestelling bij een buitenlandse webshop valt daar nog altijd niet onder.

[ Voor 32% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-01-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Ik heb alleen de eerste link nodig, aangezien ik niet van plan ben om rare dingen te bestellen. Het staat inderdaad hier in:
8.2. Reikwijdte vrijstelling rechten bij invoer
De vrijstelling van rechten bij invoer heeft betrekking op zendingen die bestaan uit goederen zonder handelskarakter die door een particulier in een derde land worden gezonden aan een andere particulier in het douanegebied van de Gemeenschap.
Dat is jammer, maar wel goed dat ik dus nu weet hoe het precies zit.

*snip* en dit was de druppel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In [Ervaringen] Online shoppen in China staat als topic waarschuwing:
GoT hanteert een beleid waarbij geen discussie wordt getolereerd over manieren om inbreuk te maken op het merkenrecht, manieren om belasting te ontduiken en/of import van verboden producten.

Enige voorbeelden van discussies die uit den boze zijn (niet uitputtelijke lijst):
* hoe zorg ik ervoor dat de douane mijn pakketje niet openmaakt/belast?
* discussie over waar producten te bestellen zijn die schijnbaar identiek zijn aan merk producten
* discussie over verboden wapens/goederen

Wij voeren een zero-tolerance beleid op dit punt en een overtreding van deze spelregels levert je direct minimaal een tempban op tweakers.net op.
Bovenstaande is geheel in lijn met de AV en beleid op dit forum. Dit topic zat al op het absolute randje van de discussie die we wenselijk achten, maar de laatste vraag van de TS ging daar helaas overheen. Belastingontduiking is niet tof!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.