[3D] De waarde van diploma's en certificaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 10:13
'Tis een MBO, en ik kan het niet aanraden. Qua HBO heb ik gezien die van het HKU, maar da's meer game artist, en je hebt een paar opleidingen van het HAN (hogeschool Arnhem Nijmegen) die niet op gaming focussen maar dat wel aanbieden als een project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je echt 3DsMax wil leren, dan kan je ook kijken naar:
http://cadcollege.nl/
Hier kan je certificaten halen voor Autodesk software, als je dit dan aanvult met een ict opleiding tot programeur oid, dan heb je denk ik wel een goede basis.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee moet ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brilsmurfffje schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:36:
Als je echt 3DsMax wil leren, dan kan je ook kijken naar:
http://cadcollege.nl/
Hier kan je certificaten halen voor Autodesk software, als je dit dan aanvult met een ict opleiding tot programeur oid, dan heb je denk ik wel een goede basis.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee moet ik zeggen..
denk je echt dat mensen kijken naar een certificaat of diploma? (niet sarcastisch bedoelt, serieuze vraag).

Ik heb namelijk altijd het idee of het gewoon puur om je portfolio gaat en werkervaring natuurlijk..
Maar ben benieuwd hoe andere dat ervaren.

btw mijn advies is gewoon heel veel tutorial op internet gaan volgen, er staan echt gigantisch veel (goede) tutorials voor 3dsmax op internet. Ook de tutorials van autodesk zelf zijn erg goed om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb idd nog nooit bij een vacature een 3dsmax certificaat gevraagd zien worden. Het kan een plus zijn, maar als je dan vervolgens met een portfolio aan komt die niet zo goed is wordt je er volgens mij nog op afgerekend ook :P

Absoluut de sloot tutorials voor max en maya is bijna onuitputtelijk :)

[ Voor 14% gewijzigd door Schuey op 26-01-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Specifiek in de 3D wereld heb ik niet veel ervaring qua sollicitaties, maar op alle andere grafische gebieden word er eigenlijk alleen maar naar diploma's gekeken. Portfolio is ook belangrijk, maar alleen als je een diploma hebt. Heb je geen diploma's? Dan willen veel werkgevers niet eens de moeite nemen om naar je portfolio te kijken in Nederland :X

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:48

DropjesLover

Dit dus ->

Wat op zich ook niet raar is vind ik persoonlijk.
Een diploma/certificaat is ook meer dan alleen een papiertje, je krijgt alle functies en hints & tricks van de software uitgelegd, en wat achtergronden waarom bepaalde dingen zo zijn.
Bij een diploma van een opleiding zit er ook een stukje psychologie bij waarom bepaalde settings of kleuren je boodschap beter overbrengen, etc.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het voordeel van zo'n certificaat is dat je leert werken hoe de fabrikant dat bedacht had. Dat is denk ik zeker een pré omdat je dan beter in een team kan samenwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Nu online
Heb je dat uit de brochure?
Het spijt me zeer maar dat klinkt nogal als PR praat...
DropjesLover schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:28:
Wat op zich ook niet raar is vind ik persoonlijk.
Een diploma/certificaat is ook meer dan alleen een papiertje, je krijgt alle functies en hints & tricks van de software uitgelegd, en wat achtergronden waarom bepaalde dingen zo zijn.
En daar kom je niet achter door documentatie en een goed boek door te nemen? :)
De cursus duurt welgeteld 4 dagen, daar zul je veel aan hebben dan ja...

Voor €1290 en €1490 koop je beter 1 of 2 goede boeken EN een nieuwe pc!
Spike_wolf schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:50:
Specifiek in de 3D wereld heb ik niet veel ervaring qua sollicitaties, maar op alle andere grafische gebieden word er eigenlijk alleen maar naar diploma's gekeken. Portfolio is ook belangrijk, maar alleen als je een diploma hebt. Heb je geen diploma's? Dan willen veel werkgevers niet eens de moeite nemen om naar je portfolio te kijken in Nederland :X
Men heeft zelfs nooit gevraagd naar school diploma's, laat staan certificaten zonder echte waarde (zo lijkt het dan toch). Nee, lekker je portfolio vet maken en alle kennis die je kan opdoen opslaan als een spons. Als ze je willen hebben dan nemen ze je echt wel aan, met, of zonder zwemdiploma.

[ Voor 120% gewijzigd door Schuey op 27-01-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Schuey schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 23:56:
Heb je dat uit de brochure?
Het spijt me zeer maar dat klinkt nogal als PR praat...

[...]

En daar kom je niet achter door documentatie en een goed boek door te nemen? :)
De cursus duurt welgeteld 4 dagen, daar zul je veel aan hebben dan ja...

Voor €1290 en €1490 koop je beter 1 of 2 goede boeken EN een nieuwe pc!
Documentatie doornemen leert je nog lang niet alles, en vaak moet je dat er dan een beetje half-half bij doen. Bij een cursus ben je er gewoon x dagen vol mee bezig, plus begeleiding door iemand met praktijkervaring. Onderschat dat laatste nooit, ik heb wel vaker dingen uit cursusmappen gedaan (zonder begeleiding) die op de een of andere manier niet wilden, bleek het een vinkje ergens ver weg te zijn of gewoonweg een beperking van het programma waar je omheen moest werken...

Dat die cursussen exhorbiet veel geld kosten, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat wordt in de professionele sfeer betaald door ofwel je opleiding (MBO, HBO, WO), ofwel door je werkgever.
[...]

Men heeft zelfs nooit gevraagd naar school diploma's, laat staan certificaten zonder echte waarde (zo lijkt het dan toch). Nee, lekker je portfolio vet maken en alle kennis die je kan opdoen opslaan als een spons. Als ze je willen hebben dan nemen ze je echt wel aan, met, of zonder zwemdiploma.
Mja, je kan niet alles wat je ooit gemaakt hebt opnemen in een portfolio lijkt me, enkel je beste dingen zet je daar in. Anders wordt het domweg te veel om ergens neer te leggen.
Plus dat een portfolio bekijken wel redelijk tijd vergt, waar een diploma/certificaat zegt dat je gewoon iets beheerst. Voor een sollicitatie, al helemaal in een ietwat kunstzinnige sector waar de banen niet voor het oprapen liggen en alle 500 sollicitaties wel iets soort van mee gedaan heeft, lijkt me dat gewoon een eenvoudig selectiecriterium om tijd te besparen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Nu online
Heb je het programma eens bekeken wat die gasten bedacht hebben? Vooral voor het geavanceerde programma? Het is leuk dat ze dat aanbieden, maar daar gaat de gemiddelde persoon die daar heen gaat nog geen 10% van kunnen onthouden. Ik heb 4 jaar lang les gehad van mensen uit de industrie met bakken praktijkervaring. Daar was ik nog niet tevreden mee, laat staan zo'n cursusje van welgeteld 4 dagen.

Dat certificaat is wat betrefd een wassen neus. 4 dagen gezellig mee doen, boterhammetje met kaas tussen de middag en op het eind krijg je je certificaat. Kunnen ze dan iets? Welnee man, dan kunnen ze nog steeds niks, enkel interessant doen met een papiertje wat uitgegeven wordt als een snoepzak op een kinderfeestje.

Helemaal in deze branche heb je juist een portfolio nodig, certificaten koop je hier niks voor. Voor creativiteit is geen certificaat!

Ben ik nu zo'n botte realist :?

edit:
Mocht het overigens over technische zaken gaan zoals software in jouw straatje, absoluut dat ze naar certificaten vragen, dat is ook een heel ander soort branche :)

[ Voor 20% gewijzigd door Schuey op 27-01-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
DropjesLover schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 00:16:
[...]

Mja, je kan niet alles wat je ooit gemaakt hebt opnemen in een portfolio lijkt me, enkel je beste dingen zet je daar in. Anders wordt het domweg te veel om ergens neer te leggen.
Plus dat een portfolio bekijken wel redelijk tijd vergt, waar een diploma/certificaat zegt dat je gewoon iets beheerst. Voor een sollicitatie, al helemaal in een ietwat kunstzinnige sector waar de banen niet voor het oprapen liggen en alle 500 sollicitaties wel iets soort van mee gedaan heeft, lijkt me dat gewoon een eenvoudig selectiecriterium om tijd te besparen.
Als je denkt dat ze in deze industrie de mensen zoeken op hun papiertje in plaats van hun portfolio dan is het duidelijk dat je nog nooit gesolliciteerd hebt hier...

In welke kunstzinnige sector gaat er uberhaubt ooit een papiertje boven een portfolio ??!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Certificaten zijn toch niet per se een cursus volgen? Toen ik dat deed voor Java was het ook veel thuis leren, en dan daar een paar uur een examen afleggen.. Of is het echt zo'n stoomcursus, want dan geloof ik er ook geen fuck van dat je er iets boeiends van kan leren, afgezien van wat leuke basics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Nu online
apNia schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 01:29:
Certificaten zijn toch niet per se een cursus volgen? Toen ik dat deed voor Java was het ook veel thuis leren, en dan daar een paar uur een examen afleggen.. Of is het echt zo'n stoomcursus, want dan geloof ik er ook geen fuck van dat je er iets boeiends van kan leren, afgezien van wat leuke basics :)
Dat wordt juist aangeboden in de link die gegeven was ;) En nee dat is gewoon onmogelijk dat je daar veel van leert. Als je de basis aangereikt krijgt dan mag je van geluk spreken. Zo moet je dat ook gewoon bekijken, mensen die denken dat als ze naar zoiets toegaan zodat ze 'echt' met 3dsMax kunnen werken komen van een ijskoude kermis thuis.
darkpluisje schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 00:29:
[...]

Als je denkt dat ze in deze industrie de mensen zoeken op hun papiertje in plaats van hun portfolio dan is het duidelijk dat je nog nooit gesolliciteerd hebt hier...

In welke kunstzinnige sector gaat er uberhaubt ooit een papiertje boven een portfolio ??!
Agreed :)
Dit soort werk blijf ik nog steeds gaaf vinden, vooral om het volledig in beweging te zien!

[ Voor 32% gewijzigd door Schuey op 27-01-2012 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

[...]

Zoals eerder aangegeven heb ik daarmee geen ervaring in 3D land. Maar in de rest van de grafische industrie wel, en door veel werkgevers word er voor creatieve posities nog steeds lomp veel naar papieren gekeken. Nu kan ik daar best in komen bij wat technischere functies waarbij de theorie achter de producten belangrijk is, maar voor puur creatieve banen zou een portfolio toch belangrijker moeten zijn dan een diploma/certificaat. Maar ik heb toch meerdere malen te horen gekregen dat ze zonder dat papiertje niet eens naar een portfolio wilden kijken. Dit op zowel fotografie, grafisch vormgeving en simpele DTP posities.

Maar uit de 3D wereld hoor je wel vaker dat mensen die als hobby wat nette levels voor games uit brengen aangeschreven worden door bedrijven en zo aangenomen worden :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Tut tut, dat zeg ik niet. een portfolio is zeker belangrijk om te hebben. Maar een of een paar papiertjes maken het voor HR/leidinggevende gewoon een stuk makkelijker om te selecteren in een krappe arbeidsmarkt.
Dat is gewoon realiteit.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 01:10:
[...]

Thanks voor de input! Dit verklaard op zich mogelijk wel de problemen die ik ooit gehad heb bij een assembly van een Lego-auto. Het aantal parts was 165, maar het aantal unieke parts weet ik even niet meer uit mijn hoofd. Op een gegeven moment was van alles niet uitgelijnd en wilde het niet passen. Ik dacht dat dat door fouten van mijn kant kwam (en die zullen er absoluut ingezeten hebben), maar blijkbaar is het in Solidworks wel een probleem.

Dat vind ik op zich wel een beetje jammer, maar is goed om te weten.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ander dingetje dat ik toen als oefening gemaakt heb:

[afbeelding]
Mooie renders, leuk dingetje om te maken :)

Uitlijn-fouten komen al snel door niet-handig gekozen origins en opbouw van het model. Daarnaast zijn (al helemaal bij lego-blokjes) exacte afmetingen lastig, aangezien je met de afmetingen van je grondvlak zit en hoe je daar dan de nokjes op gaat plaatsen en hoe je dat precies doet voor de verschillende lengtes.

Al helemaal bij iets repeditief als een lego-auto kan je een hoop vereenvoudigen met patterns binnen je assembly. Ik zou vanuit de grondplaat (met de origin overeenkomend met de origin van je assembly) eerst de ene helft van de wagen opbouwen (wielen, zijkanten, etc) en dat naar de andere kant mirroren. Dan hang je daar de rest aan en zie je snel welke afmetingen net niet helemaal kloppen.

Nog handiger zou zijn om het op te bouwen uit subassemblies, bijvoorbeeld de grondplaat + wielen, de bumper + motorkap, het dak, de achterkant. SolidWorks vind dat ook fijner, minder constrains binnen 1 assembly.
Plus, als er iets fout gaat je niet alles opnieuw aan elkaar hoeft te plakken, maar alleen binnen die subassembly. Zeker bij >20 parts handig, aangezien elk part eigenlijk 3 constrains nodig heeft.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe je hem opgebouwd hebt :P

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 27-01-2012 10:54 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:49:
[...]

Tut tut, dat zeg ik niet. een portfolio is zeker belangrijk om te hebben. Maar een of een paar papiertjes maken het voor HR/leidinggevende gewoon een stuk makkelijker om te selecteren in een krappe arbeidsmarkt.
Dat is gewoon realiteit.
Niet als die papiertjes waardeloos zijn in de branche...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

en toch kijken recruiters in de voor selectie vaak alleen naar de papiertjes, dan naar jaren ervaring en dan pas naar een portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Nu online
Ik heb al wat sollicitaties gedaan en nog nooit iemand over een papiertje gehoord. Van guerilla games tot een architecturele visualisatie tent, ze vroegen er niet naar, nooit een woord over gerept. Games industry is niet hetzelde als de technische industrie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Schuey schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 08:32:
[...]

Dat wordt juist aangeboden in de link die gegeven was ;)
WAAROM MOET JE ALTIJD ZO NEGATIEF ZIJN SCHUEY?!! JE BENT ALTIJD ZO VERVELEND SCHUEY!!!
[/2006]

Nee ik bedoel over het algemeen dat dat evt een optie is, zo'n certificaat, en dat het IN DAT GEVAL best wel wat kan betekenen op je CV natuurlijk. Maar zo'n stoomcursus geloof ik ook niet in :)

edit: ik heb zelf ook het vermoeden dat voornamelijk naar je portfolio wordt gekeken, in de gamessector althans... als je de hele dag de poly-geit loopt uit te hangen zullen die papiertjes ze een worst zijn, als je persoonlijkheid + werk maar in orde is.

[ Voor 21% gewijzigd door apNia op 27-01-2012 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Nu online
Als je een fatsoenlijke cursus doet, absoluut, dan heb je daar wat aan, als die erkend wordt. Die stoomcursussen idd, wat mensen bezielt daar aan mee te doen...

Zo heeft een oud collega die timmerman is zoveel last van gezondheid dat hij zich heeft laten omscholen tot cad-tekenaar/werkvoorbereider. Hij leerde terwijl hij werkte een aantal dagen in de week, dat voor een half jaar, en kon zo behoorlijk meekomen in het werk. Aldoende is hij nog steeds bezig met beter worden in wat hij doet en hebben ze een hele goede aan hem, temeer omdat hij ook nog goed kan timmeren. Daar heb je dus wat aan! :)

Negatief is niet hetzelde als een realistische kijk op de zaak :P Ik vergelijk die stoomcursussen niet voor niets met een snoepzak...

Overigens, er is mij ook nog nooit gevraagd naar een diploma voor een game design opleiding, kun je nagaan...

[ Voor 7% gewijzigd door Schuey op 27-01-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shuey stel dat dat wel zo is, wat in mijn ervaring ook niet zo is, dan is dat toch mooi.
Ik bedoel ik heb het gevoel dat ik mijn opleiding echt voor jan lul doe, had veel meer geleerd als ik gewoon 4 jaar lang een zelf studie had gedaan. Zitten teveel vakken bij waar ik niks mee heb of ga hebben (na, ga, research etc). Om aan te geven ik had voor mijn opleiding ook alleen meer zelf studie gedaan, tutorials op internet etc en ik had een vaste baan(game industrie) aangeboden gekregen vlak voor dat ik met mijn studie begon. Als ik het overnieuw had kunnen doen had ik nooit een studie gedaan...dus mijn lichtpuntje is dat het dan toch nog wel enig nut heeft dat ik het heb :'(

Ik denk bv wel dat het wel een bepaald denk niveau en verdieping aangeeft.
Als ik directeur was en ik had 2 soortgelijke portfolio's had een met diploma(hbo) en een andere zonder dan zou ik toch echt gaan voor degene met diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:16:
shuey stel dat dat wel zo is, wat in mijn ervaring ook niet zo is, dan is dat toch mooi.
Dat wat zo is? Dat je in 4 dagen magisch getransformeerd wordt tot een 3dsmax guru?
Als ik directeur was en ik had 2 soortgelijke portfolio's had een met diploma(hbo) en een andere zonder dan zou ik toch echt gaan voor degene met diploma.
Een HBO diploma of zo een papiertje dat je een stoomcursus hebt bijgewoont is nogal even een verschil. Een hbo diploma is altijd een pre in dat opzicht, dat lijkt me duidelijk :)

Zit je nu nog steeds op igad dan? :o

edit:
Sorry spikewolf was je stille hint alweer vergeten :X

[ Voor 6% gewijzigd door Schuey op 27-01-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuey schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:58:
[...]

Dat wat zo is? Dat je in 4 dagen magisch getransformeerd wordt tot een 3dsmax guru?

[...]

Een HBO diploma of zo een papiertje dat je een stoomcursus hebt bijgewoont is nogal even een verschil. Een hbo diploma is altijd een pre in dat opzicht, dat lijkt me duidelijk :)

Zit je nu nog steeds op igad dan? :o

edit:
Ik had het ook over een opleiding. Geen idee wat dat certificaat precies inhoud.

Zit nog op IGAD ja, heb veel freelance en eigen werk gedaan in my defense :D . maar goed begin nu met specialisatie en ben volgende kerst klaar (schaam schaam) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Schuey schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:58:
edit:
;)
Nouja, hier kunnen we vrolijk verder discussiëren nu :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Met van wat ik weet uit de 3D branche en ik hier niet de eerste post zie, is een cursus van enkele dagen niet iets waar je echt een pre mee haalt bij je sollicitaties, zeker op het creatieve vlak. Het houd jezelf wel scherp, maar een via het internet kan het net zo makkelijk en het kost je dan ook nog eens niks.

Certificaten zijn dus niet heel erg van belang. Diploma's daarentegen wel, want die geven je toekomstige werkgever zekerheid over wat je hebt gedaan en wat je zult kunnen. Een goede portfolio is altijd mooi, maar zoals eerder hier is gezegd: Bij vergelijkbare portfolio's zal men vrijwel altijd voor de hoger opgeleide gaan (het is bij 'productiebanen' mogelijk dat ze kandidaten uitnodigen om eens een dag mee te werken en op basis daarvan de keuze te maken, maar dat komt niet vaak voor).

Het is hetzelfde als in alle sectoren, men neemt bijvoorbeeld bij sommige beroepen universitaire studenten uit volledig andere sectoren aan enkel omdat daarmee een denkniveau is gewaarborgd.

Dus tja, certificaten zijn meestal meer voor jezelf, dat je een mooi lijstje onderaan je CV kan zetten, maar de waarde daarvan is nihil. Diploma's daarentegen zullen je altijd een grote plus geven, zelfs in de 3D branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:58

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Zo'n cursus (3D) CAD is leuk vlak voor je met je nieuwe baan begint als je dat pakket niet of onvoldoende beheerst. Op voorhand heeft het geen zin, alleen als je er gelijk mee aan de slag kan.

Verder zijn vele certificaten meer een bewijs van deelname. En telt professionele ervaring veel en veel zwaarder dan hobbymatige ervaring.

Op zo'n training leer je hoe je de software moet gebruiken, daarna ga je pas echt ervaring opdoen en ook routine / vingervlugheid krijgen binnen dat pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnGalt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:16:
Ik bedoel ik heb het gevoel dat ik mijn opleiding echt voor jan lul doe, had veel meer geleerd als ik gewoon 4 jaar lang een zelf studie had gedaan. Zitten teveel vakken bij waar ik niks mee heb of ga hebben (na, ga, research etc). Om aan te geven ik had voor mijn opleiding ook alleen meer zelf studie gedaan, tutorials op internet etc en ik had een vaste baan(game industrie) aangeboden gekregen vlak voor dat ik met mijn studie begon. Als ik het overnieuw had kunnen doen had ik nooit een studie gedaan...dus mijn lichtpuntje is dat het dan toch nog wel enig nut heeft dat ik het heb :'(

Deze kijk op zaken is de reden dat ik halverwege m'n eerste jaar ben gestopt met IGAD. Ik ben overgestapt naar de Universiteit van Tilburg om iets anders te gaan studeren. Ik weet uit eigen ervaring, op basis van een aantal naaste vrienden, dat je voornamelijk ontzettend goed moet zijn. Daarnaast moet je nogal wat communicatieve skills hebben (netwerk) en wat zakelijk inzicht. Je portfolio is erg, erg belangrijk. Een cursus zoals in dit topic ter sprake kwam, draagt daar nauwelijks aan bij. Je kunt voor hetzelfde geld een jaar abonnement nemen op Digital Tutors, Lynda en andere online trainingsprogramma's, waar je alle software naar hartenlust kunt leren en daarnaast zoals Schuey al aangaf, genoeg geld overhoudt om in wat hardware te investeren (niet onbelangrijk natuurlijk).

Zorg dat je iets gaat studeren zodat je een MBO, HBO of WO diploma op zak hebt (laat je niveau zien en fungeert als vangnet).
Zorg dat je ontzettend goed wordt en wees je bewust van je eigen kunnen. Dit is niet iets dat je in een paar jaar leert en leren zelf is trouwens ook niet genoeg. Je moet er gevoel voor hebben, talent, creativiteit etc.

Dat is mijn mening erover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Sluit me volledig aan bij John :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Het probleem is de scheiding tussen "het normale commerciele" gedeelte en het "creatieve" gedeelte.

Heb je te maken met een formele HR-afdeling dan zal die meer naar diploma's / (erkende) certificaten etc kijken dan naar een portfolio. Heb je te maken met het creatieve gedeelte dan zal er weer eerder gekeken worden naar portfolio etc.

Het is heel erg afhankelijk welke afdeling je binnenstapt wat voor spullen je mee moet brengen...

Met een netwerk / blinde inzending van werk etc kan je de HR-afdeling omzeilen (als die er al is). Maar ga je via de voordeur naar binnen dan moet je toch redelijk wat papieren meenemen ipv een portfolio.

[ Voor 19% gewijzigd door Gomez12 op 28-01-2012 20:37 ]

Pagina: 1