Toon posts:

Macbook pro 15" 2011 waterschade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren is er water over het toetsenbord en de linkerkant van mijn Macbook pro 15" uit 2011 gekomen. Ik heb de Macbook uit reflex meteen uitgezet, al het zichtbare water afgenomen met een doek en papier en hem vervolgens ondersteboven laten drogen vlakbij de verwarming. Nu lees ik op verschillende fora dat er meerdere mensen zijn die hetzelfde ondernomen hebben, de een zegt dat je hem 24 uur moet laten drogen de ander 48, de ander een week. Ik ben voornemens om hem over twee dagen op te starten dan heeft die 72 uur kunnen drogen. Is dit een wijs besluit, wat zijn jullie ervaringen?

Een tweede vraag is verzekeringstechnisch. Stel dat de Macbook pro functioneert maar over een aantal weken, maanden alsnog gebreken gaat vertonen of helemaal niet meer functioneert. Krijg ik dan de aanschafwaarde vergoed, nogmaals, het water is niet door mij maar door een tweede partij over de laptop gekomen. Is iedereen hiervoor verzekert?

Een ander scenario is dat de Macbook pro kuren gaat vertonen die NIET door de waterschade veroorzaakt is. Stel ik breng hem bij de winkel en zij verklaren dat het komt door waterschade kan ik dan alsnog aanspraak doen op de verzekering van diegene die het veroorzaakt heeft of geldt dit niet omdat er niet meteen melding is gemaakt bij de verzekering/winkel?

En een laatste scenario is dat de Macbook pro kuren gaat vertonen NA de garantieperiode (ik geloof dat dit 2 jaar is?) veroorzaakt door de waterschade op lange termijn (kalk, corrosie etc.). In dit geval sta ik volgens mij zeker met lege handen. Hoe groot is de kans dat het vocht problemen kan veroorzaken in de toekomst? En als die kans groot is, is het dan mogelijk om de Macbook Pro op dit moment te laten repareren of vervangen, dat terwijl hij dus nog wel functioneert?

Ik besef dat dit een hoop vragen zijn maar het gevaarte heeft me nogal wat centen gekost, zijn er mensen met soortgelijke ervaringen die nagedacht hebben over dezelfde scenario's en mogelijkheden? Zo ja, tot welke besluiten zijn zij gekomen en welke mogelijkheden lagen er m.b.t. reparatie/vervanging/verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Elektronica en water is als water en vuur :?

Zeker als het apparaat niet meteen is uitgezet, batterijen verwijderd zijn en volledig uit elkaar gehaald is, tot en met het laatste connectortje, en meteen gedroogd is kun je er blind vanuit gaan dat je op lange termijn problemen krijgt.
(de telefoon van mijn dochter weerspreekt dit, maar dat is een gevalletje mazzel)

Bij garantie claimen heb je gewoon pech, waterschade = user abuse, en het zal moeilijk aan te tonen zijn dat de storing niet door waterschade komt.

Nu zelf opsturen naar Apple betekent wrs volledige vervanging van alle elektronica met mogelijk een prijskaartje dicht in de buurt, dan wel hoger dan nieuwwaarde.

Wat te doen?
Degene die de schade veroorzaakt heeft deze laten aanmelden bij zijn/haar WA verzekering, en de verzekering de schade laten herstellen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als iemand anders het gedaan heeft en je laptop is stuk; aansprakelijk stellen voor de schade.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:21:
Een ander scenario is dat de Macbook pro kuren gaat vertonen die NIET door de waterschade veroorzaakt is. Stel ik breng hem bij de winkel en zij verklaren dat het komt door waterschade kan ik dan alsnog aanspraak doen op de verzekering van diegene die het veroorzaakt heeft
Lees de polis door zou ik zeggen, maar ga er maar vanuit dat als je de schade niet metéén meldt, dat je helemaal niks meer gaat krijgen.

Trouwens, als dit de verzekering van iemand anders betreft, waarom heb je dit dan nog helemaal niet aangekaart bij de verzekering? Gewoon doen, dit is een typisch gevalletje verzekering en jij bent gedupeerd. Ik zie echt geen reden om dit niet meteen bij de verzekering aan te kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thaan schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:44:
[...]

Lees de polis door zou ik zeggen, maar ga er maar vanuit dat als je de schade niet metéén meldt, dat je helemaal niks meer gaat krijgen.

Trouwens, als dit de verzekering van iemand anders betreft, waarom heb je dit dan nog helemaal niet aangekaart bij de verzekering? Gewoon doen, dit is een typisch gevalletje verzekering en jij bent gedupeerd. Ik zie echt geen reden om dit niet meteen bij de verzekering aan te kaarten.
Ik heb de laptop nog niet aangezet dus het zou kunnen dat hij het nog doet, om een of andere reden heb ik dat gevoel. Maar laten we stellen dat hij wel werkt, hoe kan ik dan de reparatie/vervanging op iemand anders zijn verzekering verhalen. De laptop werkt immers nog (in deze hypothetische situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07

MonkeySleeve

It's just Monkey business

In een bak rijst zetten, die nemen het eventuele vocht op. :)

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maar hij heeft wel, al dan niet zichtbare, schade opgelopen door het water. Want je weet niet of hij het wel zal blijven doen door resten van mineralen of corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:50:
Maar hij heeft wel, al dan niet zichtbare, schade opgelopen door het water. Want je weet niet of hij het wel zal blijven doen door resten van mineralen of corrosie.
Exact. Ik raak er nu ook van overtuigt dat ik stappen moet ondernemen. De vraag is dus, kan je een laptop via de verzekering laten vervangen/repareren welke op het moment van spreken nog werkt maar die in de toekomst een aanzienlijke kans loopt kapot te gaan door het incident?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En even voor de zekerheid, iedereen is verzekert voor dit soort ongelukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het toetsenbord is redelijk (maar niet volledig) waterdicht, aangezien er ter afdichting van het licht een folie achter zit. Die is niet 100% zonder gaatjes, maar de meeste druppels houdt 't wel tegen.

Ik vermoed dat je na een tijdje drogen geen problemen meer gaat hebben. Er zitten geen vochtdetectoren in MacBooks (itt iPhones e.d.), dus als je daarna een ánder probleem zou hebben, zul je dat niet zomaar in je gezicht geworpen krijgen.

Verzekerd schrijven we in dit geval met een d achteraan.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 27-01-2012 15:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je het kan claimen: doen!

Ondanks dat er misschien geen vochtplaatjes in zitten blijven er wel degelijk sporen te zien. Waterkringen en dergelijke.

Als je in de toekomst voor iets totaal anders beroep doet op garantie en ze zien dit dan wordt de reparatie subiet gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb onlangs een glas wijn over mijn MacBook Air gekregen.
Deze hoefde ik niet eens uit te zetten want hij viel uit zichzelf al helemaal uit. Ik heb een uitbreiding op mijn verzekering voor apparatuur waardoor ik het volledige aankoopbedrag terug gekregen heb. (2 maanden oud).

Ik zou diegene die het water over de laptop heeft laten vallen gewoon zijn of haar WA verzekering laten aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:58:
Als je het kan claimen: doen!

Ondanks dat er misschien geen vochtplaatjes in zitten blijven er wel degelijk sporen te zien. Waterkringen en dergelijke.

Als je in de toekomst voor iets totaal anders beroep doet op garantie en ze zien dit dan wordt de reparatie subiet gestopt.
Ok dus stel de Macbook functioneert nog maar ik wel hem laten vervangen met het oog op risico's in de toekomst. De Macbook wordt dan onderzocht op sporen van waterschade (kringen, kalk?) en wanneer deze gevonden worden kan ik het aankoopbedrag terug claimen? Zelfs wanneer de laptop op het moment van spreken nog werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MacBooks worden gewoonlijk niet onderzocht op waterschade, dat is echt iets wat alleen bij telefoons gebeurt (omdat 't daar schering en inslag is dat ze in de wc gedropt worden en dan ingeleverd worden voor garantie; dat gebeurt bij laptops niet zo vaak.)

Tenzij 't obvious is, ga je daar echt niet zomaar last mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:10:
MacBooks worden gewoonlijk niet onderzocht op waterschade, dat is echt iets wat alleen bij telefoons gebeurt (omdat 't daar schering en inslag is dat ze in de wc gedropt worden en dan ingeleverd worden voor garantie; dat gebeurt bij laptops niet zo vaak.)

Dat betekent dus dat ik binnen de garantieperiode goed zit maar ik maak me juist zorgen over de periode daarbuiten. De enige vraag die mij nog rest is dus of je een functionerende Macbook pro kunt laten vervangen op het moment dat er sporen van water gevonden worden. Dit met het oog op gebreken in de toekomst veroorzaakt door datzelfde water. M.a.w. kan je iets claimen waarvan je in de toekomst verwacht dat het kapot zal gaan door toedoen van een tweede partij op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alsatian schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:02:
Ik heb onlangs een glas wijn over mijn MacBook Air gekregen.
Deze hoefde ik niet eens uit te zetten want hij viel uit zichzelf al helemaal uit. Ik heb een uitbreiding op mijn verzekering voor apparatuur waardoor ik het volledige aankoopbedrag terug gekregen heb. (2 maanden oud).

Ik zou diegene die het water over de laptop heeft laten vallen gewoon zijn of haar WA verzekering laten aanspreken.
Het grootste verschil is dus dat jouw Macbook gelijk kapot was. Op dit moment weet ik niet of mijn Macbook nog functioneert of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 19:15
Als je echt zekerheid wilt, zou ik de laptop nu aanzetten en alsnog een glas water eroverheen knikkeren:) Voor de zekerheid. Dan weet je zeker dat je hem vergoed krijgt vanuit de WA verzekering van de persoon die de eerste keer er water over gooide..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laat hem contact opnemen met zijn WA verzekering en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ze kunnen niet ontkennen dat door mogelijk toekomstige waterschade de waarde van de MacBook sowieso enorm daalt. Alleen daarom zou je al recht op compensatie moeten hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
MacBooks worden gewoonlijk niet onderzocht op waterschade
koffie, cola, bier. wijn, water over het toetsenbord komt haast niet voor idd.

Keep on dreaming.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als je zeker wilt weten of hij stuk is moet je hem gewoon aanzetten. En anders zoals mijn voorganger hier zegt, gewoon informeren bij de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:14:
[...]

Dat betekent dus dat ik binnen de garantieperiode goed zit maar ik maak me juist zorgen over de periode daarbuiten. De enige vraag die mij nog rest is dus of je een functionerende Macbook pro kunt laten vervangen op het moment dat er sporen van water gevonden worden. Dit met het oog op gebreken in de toekomst veroorzaakt door datzelfde water. M.a.w. kan je iets claimen waarvan je in de toekomst verwacht dat het kapot zal gaan door toedoen van een tweede partij op dit moment?
Water is in zichzelf een van de minder spannende vloeistoffen om over je laptop te laten vallen. (Dwz, als je moet, en je kunt kiezen, neem dan water :P) Juist ook omdat 't best redelijk opschoont en als 't opgedroogd is zijn de restanten niet geleidend.

Ik houd vol dat als je laptop na opdrogen (wat in zichzelf een uitstekend idee is trouwens, water zoals 't uit de kraan komt is wel degelijk geleidend natuurlijk) werkt, dat 't daarna niet snel mis gaat. En als je geen heel hard water (met veel kalk) hebt, valt de zichtbaarheid van dit voorval daarna ook wel mee.

En zoals ik al zei, als de hoeveelheid niet groot was, is het grootste deel waarschijnlijk sowieso wel achter de folie onder het toetsenbord blijven hangen.
Tens schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:17:
[...]

koffie, cola, bier. wijn, water over het toetsenbord komt haast niet voor idd.

Keep on dreaming.
Véél en véél zeldzamer dan 'telefoon in de wc'.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 27-01-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen wat als er over een half jaar wat mis gaat en bij het openen zien ze waterschade? Een professional ziet wel dat er water is geweest als het door het toetsenbord heen is gelekt. Als ze dan niet repareren onder garantie heb je een probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alsatian schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:17:
Als je zeker wilt weten of hij stuk is moet je hem gewoon aanzetten. En anders zoals mijn voorganger hier zegt, gewoon informeren bij de verzekering.
Ja dat snap ik, maar hoe langer ik hem laat drogen hoe meer kans ik heb dat hij nog werkt. Het is echter nogal ironisch dat ik dus inderdaad misschien beter af ben als hij helemaal kapot is. Wat een dilemma zeg, eerst maar eens de verzekering bellen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
CyBeR schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:18:

Véél en véél zeldzamer dan 'telefoon in de wc'.
Yep, maar beweren dat er bij Apple niet op waterschade bij laptops gecontroleerd wordt zou ik niet durven.....

(giet maar eens een klein beetje vocht op een oude insteekkaart, leg hem weg en kijk over een half jaar weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Totdat zo'n reparatiemannetje je macbook openmaakt voor het één of ander, onderdeeltjes eraf pelt en opeens zegt 'Meneer..kunt u even komen kijken'.

Zodra er elementen worden aangetroffen die er niet in horen is de instructie voor de reparateur: Terugschroeven en niet repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 16:12

aap

raar verhaal:

ik heb in mijn studententijd in een dronken bui een keer over mijn Commodore Amiga gepist. Na twee dagen drogen deed hij het vrolijk weer.

/raar verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen aangezet na bijna drie dagen te hebben gedroogd nabij de verwarming. Ik moet niet te vroeg juichen maar alles lijkt op dit moment te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 14:41
Als nog zou ik hem laten controleren bij een APR. Deze kan dan voor je kijken of er waterschade is en een prijsopgaaf maken. Dan kan je die weer opsturen naar de verzekeraar. Nu mag die het nog doen over een maand of langer KAN je problemen krijgen. Tegen die tijd zal de verzekeraar zeggen dat je het toen had moeten melden en zal die niks meer vergoeden. Juist voor dit soort dingen ben je verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
tenzij het gedistilleerd water was, kan het zo maar zijn dat de kalk in het water voor problemen gaat zorgen.

Gewoon laten onderzoeken en de kosten verhalen op de schuldige. Of hij wel of niet verzekerd is, moet jij je niet druk om maken.

De eerste beste monteur die naar de internals kijkt zal waterschade gaan zien. De kalkresten gaan vlekken achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 16:41
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:32:
Vanmorgen aangezet na bijna drie dagen te hebben gedroogd nabij de verwarming. Ik moet niet te vroeg juichen maar alles lijkt op dit moment te werken.
Ik heb een keer een half flesje bier in mn Macbook laten leeglopen, uiteraard niet met opzet ;) .

Hij viel uit, deed een dag niets meer, daarna ging ie plots weer aan. Nog opengemaakt om te kijken naar schade en residu etc. Niets gevonden, nu 2 jaar later, doet ie het nog steeds goed.

Je kunt ook mazzel hebben blijkbaar :P
Pagina: 1