Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samsung verkoopt meeste smartphones

Pagina: 1
Acties:

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Volgens Tweakers heeft Samsung in het laatste kwartaal de meeste smartphones verkocht.
Volgens Nu.nl is juist Apple het laatste kwartaal de grootste. Wie heeft er nu gelijk?

Zie ook onderstaande reactie en de rest van dat draadje in dat topic:
curumir in 'nieuws: Samsung verkoopt meeste smartphones'

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11 16:55

arnoudwokke

Redacteur

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Oeps... die had ik gemist. :$ Bedankt voor de uitleg!

Al blijft er nog steeds onduidelijkheid over: curumir in 'nieuws: Samsung verkoopt meeste smartphones'

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ook daar is al op gereageerd :) Percentages wijken nooit zo ver af als dat er in bovenstaande reactie wordt genoemd. Ik denk dat de afrondingsverschillen vooral achter de komma worden gemaakt. Dat is gebruikelijk, en tevens noemt Samsung zelf in zijn kwartaalcijfers ook vrij precieze gegevens. In het artikel wordt bijvoorbeeld een 1 procent afname van geheugenomzet genoemd.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Ik vind het prima hoor, maar realiseer je wel dat het voor de gewone consument erg verwarrend is om op Nu.nl en Tweakers tegenstrijdige berichten te lezen. Nu lijkt het hier net of Samsung de grootste is terwijl het eigenlijk wel meevalt.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Dat kan verwarrend werken, maar het lijkt me onwenselijk om het bericht hier aan te gaan passen op basis van een bericht van Nu, die waarschijnlijk zoals gewoonlijk het persbericht linea recta hebben overgetikt.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Waarom niet? Nu.nl heeft hun artikel trouwens net aangepast, dus dan kunnen jullie het ook ;)

Zie http://www.nu.nl/gadgets/2725727/stuivertje-wisselen-smartphonemarkt.html

[ Voor 20% gewijzigd door tweaker2010 op 27-01-2012 15:13 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

tweaker2010 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:13:
Waarom niet? Nu.nl heeft hun artikel trouwens net aangepast, dus dan kunnen jullie het ook ;)

Zie http://www.nu.nl/gadgets/2725727/stuivertje-wisselen-smartphonemarkt.html
Maar waarom zouden we iets aanpassen? Op de Frontpage staat een duidelijk verhaal. Nu.nl baseert zich op gegevens die uiteindelijk bij analisten wegkomen, en daardoor onbetrouwbaar zijn. Daar moeten we niet in meegaan.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik had de betreffende redacteur even getipt.Dit is denk ik wat hij nu kon doen - want hij heeft al zijn kop en artikel omgegooid :)

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
arnoudwokke schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:28:
[...]
Ik had de betreffende redacteur even getipt.Dit is denk ik wat hij nu kon doen - want hij heeft al zijn kop en artikel omgegooid :)
Oke, Thanks! d:)b

Verwijderd

Computerwolrd heeft ook een artikel waarin de verkopen van samsung nogal afwijken van het Tweakers artikel:

http://www.computerworld...._again_say_research_firms

Tweakers: Samsung 40 miljone smartphones in 4e kwartaal
Computerworld Samsung 36,5 miljoen smartphones in 4e kwartaal

Relevant verschil omdat beiden de verkopen van Apple daartussen plaatsen op 37 miljoen smartphones.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:22:
Computerwolrd heeft ook een artikel waarin de verkopen van samsung nogal afwijken van het Tweakers artikel:

http://www.computerworld...._again_say_research_firms

Tweakers: Samsung 40 miljone smartphones in 4e kwartaal
Computerworld Samsung 36,5 miljoen smartphones in 4e kwartaal

Relevant verschil omdat beiden de verkopen van Apple daartussen plaatsen op 37 miljoen smartphones.
Dat zijn dezelfde cijfers als hierboven genoemd, afkomstig van analisten.

Verwijderd

Wat een flutwerk van tweakers.net.
Ik denk niet dat Samsung ermee weg komt door 25 procent (wat een mooi rond getal is) af te ronden naar 30 procent. Dat zal idd 29 of 31 procent kunnen zijn. Dan kom je uit tussen 40.5 en 41.1 miljoen.
Allemaal aannames, je rekensom is dus waardeloos.

Maar ja, blame Samsung, die komt nooit zelf met exacte cijfers maar laat het aan de onderzoeksburo's en techblogger over om met geschat cijfermateriaal te komen.

Titel van het artikel is natuurlijk apekool als ik hier lees hoe jullie rekenmethodes en aannames zijn. Ik hoop dat jullie er van leren in elk geval.

edit: uit arnoud zn twitter stroom
@arnoudwokke Your estimate is wrong. If you read Samsung Q3 release carefully - it talks about 300% sales ($ not units) smartphone growth
*facepalm*

bronartikel van Samsung:
Samsung’s Mobile Communications Business saw revenues rise 39 percent year-on-year to 14.42 trillion won. Handset shipments rose more than 20 percent quarter-on-quarter, driven by growth in the smartphone segment where sales were up more than 40 percent on-quarter and 300 percent year-on-year. Samsung continued the global rollout of its flagship GALAXY SII, which has now sold more than 10 million units in the five months since its introduction.
De 300% gaat over WONS niet over HANDSETS... back to the drawingboard Tweakers.net "analysts"

*wacht op update in artikel*

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik quote hem opnieuw, nu met eigen vetgedrukte delen.
Handset shipments rose more than 20 percent quarter-on-quarter, driven by growth in the smartphone segment where sales were up more than 40 percent on-quarter and 300 percent year-on-year. Samsung continued the global rollout of its flagship GALAXY SII, which has now sold more than 10 million units in the five months since its introduction.
Kortom: in de zin ervoor spreekt Samsung over units, in de zin erna ook - en nog wel in combinatie met het woord 'sold' (verwant aan 'sales') ook. De kans dat het over Wons gaat lijkt me dus klein. UVStaska is een Oost-Europese beheerder en blogger van UnwiredView en geen Samsung-man, analist of anderszins. Zijn tweet als waarheid aannemen lijkt me daarom vreemd: hij is even geloofwaardig als wie ook.

Mocht het inderdaad over wons gaan, dan zet Samsung hier alle lezers van het zijn bericht - en dus ook zijn eigen aandeelhouders - op dubieuze wijze op het verkeerde been. Als dat zo zou zijn, zou Samsung het bericht allang bewerkt hebben, want het staat al maanden online.

Natuurlijk werken ook wij met marges, maar waar de cijfers ontbreken, moet je een marge aanhouden. Op de meest negatieve rekenmethode kom ik uit op een getal rond 38 miljoen - waarmee Samsung nog altijd marktleider is over het kwartaal en jaar gezien (maar met dezelfde marge kun je dus ook op 43,6 miljoen uitkomen)

Ik heb al vaker gezegd en herhaal nog maar eens: wij baseren op ons cijfers van Samsung zelf en niet op basis van analisten., die op basis van het verleden, op basis van marktgeluiden en op basis van steekproeven tot schattingen komen. Het verleden is in de smartphonemarkt weinig waard (omdat de markt veel sneller verandert dan in andere segmenten), marktgeluiden zijn lastig te interpreteren en steekproeven zijn lastig uit te voeren. Check bijvoorbeeld ook dit artikel van Nu.nl hierover.

Ik zeg niet dat wij de wijsheid in pacht hebben, maar ik durf wel de stelling aan dat onze aannames in elk geval op cijfers van Samsung zelf zijn gebaseerd en ondanks de foutmarge veel beter zijn dan die van de heren en dames analisten, die er in het verleden ook vaak naast zaten.

[ Voor 3% gewijzigd door arnoudwokke op 27-01-2012 17:47 ]

Verwijderd

Je weet gewoonweg niet wat je aan Samsungs persbericht hebt. Je interpreteert het op een manier die onjuist zou kunnen zijn en koppelt daar vervolgens een snoeiharde conclusie aan: "Samsung verkocht meer smartphones dan Apple over het kwartaal gezien".

Dat is amateuristisch, daar gaat het mij om.

• RoD
  • Niet online

RoD

Die 300 procent slaat helemaal niet op Wons. Naast dat dat er simpelweg niet staat, rijmt het ook niet met de cijfers die Samsung heeft gepubliceerd in Q3 2010. Had je op kunnen zoeken alvorens hoog van de toren te blazen.

Verwijderd

WTF :?

Terecht dat ik hoog van de toren blaas want Arnoud zn bewijs is gebaseerd op drijfzand.
Pagina: 1