Ik quote hem opnieuw, nu met eigen vetgedrukte delen.
Handset shipments rose more than 20 percent quarter-on-quarter, driven by growth in the smartphone segment where sales were up more than 40 percent on-quarter and 300 percent year-on-year. Samsung continued the global rollout of its flagship GALAXY SII, which has now sold more than 10 million units in the five months since its introduction.
Kortom: in de zin ervoor spreekt Samsung over units, in de zin erna ook - en nog wel in combinatie met het woord 'sold' (verwant aan 'sales') ook. De kans dat het over Wons gaat lijkt me dus klein. UVStaska is een Oost-Europese beheerder en blogger van UnwiredView en geen Samsung-man, analist of anderszins. Zijn tweet als waarheid aannemen lijkt me daarom vreemd: hij is even geloofwaardig als wie ook.
Mocht het inderdaad over wons gaan, dan zet Samsung hier alle lezers van het zijn bericht - en dus ook zijn eigen aandeelhouders - op dubieuze wijze op het verkeerde been. Als dat zo zou zijn, zou Samsung het bericht allang bewerkt hebben, want het staat al maanden online.
Natuurlijk werken ook wij met marges, maar waar de cijfers ontbreken, moet je een marge aanhouden. Op de meest negatieve rekenmethode kom ik uit op een getal rond 38 miljoen - waarmee Samsung nog altijd marktleider is over het kwartaal en jaar gezien (maar met dezelfde marge kun je dus ook op 43,6 miljoen uitkomen)
Ik heb al vaker gezegd en herhaal nog maar eens: wij baseren op ons cijfers van Samsung zelf en niet op basis van analisten., die op basis van het verleden, op basis van marktgeluiden en op basis van steekproeven tot schattingen komen. Het verleden is in de smartphonemarkt weinig waard (omdat de markt veel sneller verandert dan in andere segmenten), marktgeluiden zijn lastig te interpreteren en steekproeven zijn lastig uit te voeren. Check bijvoorbeeld ook dit
artikel van Nu.nl hierover.
Ik zeg niet dat wij de wijsheid in pacht hebben, maar ik durf wel de stelling aan dat onze aannames in elk geval op cijfers van Samsung zelf zijn gebaseerd en ondanks de foutmarge veel beter zijn dan die van de heren en dames analisten, die er in het verleden ook vaak naast zaten.
[
Voor 3% gewijzigd door
arnoudwokke op 27-01-2012 17:47
]