Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben wat aan het spelen met Digital Photo Professional i.p.v. met Adobe Bridge / Photoshop CS5.5
Ik schiet uitsluitend in RAW met m'n 1Dmk4.

Wat me opvalt is dat als ik de foto's open in DPP, de foto's er al wat helderder uitzien dan in Adobe Bridge (CameraRAW).
Heb dus een foto naar wens aangepast in DPP en als ik deze dan vervolgens in PS open, zijn de kleuren weer compleet anders. :?
Heb al gebprobeerd door de foto uit DPP te exporteren naar JPG, TIF 8bit & TIFF 16bit, maakt allemaal geen verschil.

Dacht zelfs dat mijn pc wellicht wat vervuild was dus een schone install gedaan, probleem blijft.

Plaatje als voorbeeld van een verschil in export:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/4kg042.png
(Klik voor groter)

Ik snap 't dus echt niet.
Als het nou tussen 2 verschillende monitoren was, oké, dan kan ik er nog inkomen.
Maar tussen 2 paketten... nee.

Als iemand tips/suggesties heeft, graag!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lang leven Adobe RBG en Standaard RGB

zoals ik het nu zie... staat PS op adobe RGB, en heeft het andere programma SRGB als standaard staan.
Srgb heeft minder kleuren, dus daarom verschillen de kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En welke is aan te raden om te gebruiken?

M'n monitor ondersteund overigens ook beide (zit een preset voor in de Dell U2711)

Heb CameraRAW nu ingesteld op sRGB (staat DPP idd ook op), maar dan nog zien ze er niet 't zelfde er uit.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2u4in1h.png

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
DPP en ACR interpreteren raw-bestanden op een andere manier, dus daar kunnen verschillen in zitten.

Het meest belangrijke is de uiteindelijke output van je bestand. Als deze voor het internet bedoeld is, dan dien je dit in sRGB op te slaan. Wat er voorafgaand gebeurd in je workflow, is aan jou de keus. Sommigen kiezen ervoor om vanuit de camera met sRGB te werken, anderen met Adobe RGB. Zolang je uiteindelijke output voor het web maar sRGB is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Volgens mij als je je foto's vooral op internet plaatst kan je het beste srgb gebruiken; aangezien dat door de meeste mensen/browsers gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Sommigen kiezen ervoor om vanuit de camera met sRGB te werken, anderen met Adobe RGB
In hoeverre maakt dit iets uit? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De meesten komen idd op internet, kan als iemand de plaat wil hebben voor drukwerk altijd nog een versie in Adobe RGB maken/opsturen.

Zou iemand mij wellicht dan nog willen adviseren welke instellingen ik dan het beste kan kiezen in Photoshop Color Management?
Lijkt mij dat als ik een foto in DPP (in sRGB) bewerk en exporteer en deze nog wat laatste tweakers in PS wil geven (dust spots verwijderen, etc), de kleuren gelijk moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
In Photoshop kun je Edit -> Convert to Profile gebruiken om de foto naar sRGB te converteren (alleen wel zonde als je de PSD vervolgens hiermee opslaat, je verliest informatie). Wat ik zelf handig vind werken is de Image Processor (File > Scripts > Image Processor). Hiermee kun je een serie foto's in een folder converteren naar JPG, eventueel met een action en copyright-instellingen. Ook kun je hier aangeven dat het naar sRGB geconverteerd moet worden en kwaliteitsinstellingen aangeven.
marceltuit schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:43:
[...]

In hoeverre maakt dit iets uit? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...
Ligt er een beetje aan wat je met je foto's doet. Als je veel met drukwerk te maken krijgt, dan is Adobe RGB een betere keus. Bij sRGB heb je het probleem dat het de CMYK gamut soms clipt en je niet meer dan 75-85% cyaan krijgt in de CMYK.

Als je voornamelijk naar het web exporteert is sRGB voldoende. Houd er wel rekening mee dat je informatie verliest als je je camera instelt op sRGB (alleen van toepassing op JPEG - thanks voor de tip Radiant). Het is een beetje als het raw vs. JPEG verhaal: je zou standaard voor Adobe RGB kunnen gaan, je kunt immers altijd converteren naar sRGB. Andersom gaat moeilijker, sRGB heeft een kleinere kleurenruimte.

Zelfde argument gaat op voor 8 bit vs 16 bit bestanden. Je camera slaat de raw-informatie op met ongeveer 12-14 bits. 16 bit bestanden in Photoshop geeft bij sommige foto's wat meer precisie in bewerkingen. Nadeel is wel dat je bestanden flink wat groter worden en bepaalde filters in Photoshop niet werken met 16-bits.

[ Voor 60% gewijzigd door Nordlys op 27-01-2012 12:20 . Reden: JPEG fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij staat het al op sRGB op het moment dat ik de geexporteerde foto uit DPP in PS wil converteren:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1zyknc1.png

Scripts ken ik, en is ook zeker handig om te gaan toepassen, maar ik wil eerst het e.a. goed instellen met 1 foto. Anders blijft dat ding maar bezig met batches afwerken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Weet iemand eigenlijk of de kleurprofielinstelling op de camera ook van invloed is op rawbestanden of alleen op JPEGs? Logisch gezien denk ik van niet, heb er wel eens naar gezocht maar kon het toen niet vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Radiant schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:10:
Weet iemand eigenlijk of de kleurprofielinstelling op de camera ook van invloed is op rawbestanden of alleen op JPEGs? Logisch gezien denk ik van niet, heb er wel eens naar gezocht maar kon het toen niet vinden..
Goed punt, had ik even over het hoofd gezien. Voor raw bestanden maakt het niet uit en is de kleurprofielinstellingen niet van toepassing (dat kun je met je raw converter aanpassen), bij JPEG's uiteraard wel.

Dit kun je bij ACR onderin aangeven bij Workflow Options. Deze staat standaard als het goed is op Adobe RGB. Ik zou het daar ook op laten staan, het is zonde als je later iets naar de drukker wilt sturen en wanneer er informatie verloren is gegaan door de raw te converteren naar een PSD met sRGB.

@Derice: je probeert het CR2 bestand in DPP en ACR te openen? Dan kun je verschillen krijgen door de raw converters. Wanneer je vanuit DPP een TIFF exporteert en deze opent in Photoshop, dan zou het er hetzelfde uit moeten zien.

[ Voor 34% gewijzigd door Nordlys op 27-01-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bewerk alles zelf in adobe RGB, puur omdat deze kleur ruimte " groter " is.
Mochten er foto's op internet gezet/verstuurd worden aan klanten/vrienden.

Doe ik het op deze mannier.

Opslaan als .PSD in PS,
Daarna Bridge openen, foto opzoeken.
selecteren
Bovenin staat Tabje extra -> Photoshop -> afbeelding processor
En daar staat een vinkje Omzetten SRGB.
dan heb je geen kleur verschillen meer..

Hoop dat je dr wat aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvdGeest schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:12:
@Derice: je probeert het CR2 bestand in DPP en ACR te openen? Dan kun je verschillen krijgen door de raw converters. Wanneer je vanuit DPP een TIFF exporteert en deze opent in Photoshop, dan zou het er hetzelfde uit moeten zien.
Ik doe dus dat laatste, zoals te zien is in de TS zijn de kleuren overduidelijk niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
ok, dan ligt het dus niet aan de RAW converters.
En met de standaard instellingen van CS, zou het ook niet aan sRGB of AdobeRGB moeten liggen. (overigens ondertsteund DPP ook gewoon AdobeRGB)

Heb je toevallig calibratie toegepast voor je monitor?
Dan kan je wel dat soort kleurverschillen krijgen als een applicatie geen icc profielen voor je monitor ondersteunt. DPP en Photoshop ondersteunen dat allebei wel, maar je zou even moeten controleren of ze goed ingesteld staan.

Als ik een CR2 in DPP een transfer naar photoshop doe dan ziet ie er volledig identiek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is idd iets om even naar te kijken.
Moet de i1display2 nog eventjes opnieuw aan mijn pc hangen na m'n reinstall.
Zal 't straks ff doen & testen of dat verschil uit maakt.
Wellicht ook handig om te beschrijven wat ik in DPP precies doe, wellicht dat het daar fout gaat, doe ik ook vanmiddag ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scherm kalibratie gedraait.
Het profiel wat gegenereerd is ingesteld in Windows als default profile.
Ook dat profiel toegekend aan DPP (Tools, Preferences, Colormanagement, Color Matiching settings, Monitor Profile: <profiel>).

Vervolgens in Photoshop ook dat profiel toegekend:
Edit, Color Settings, Settings: Monitor Color, RGB: <profiel>

Ik krijg nu een optie bij het openen van de TIFF (die uit DPP komt) wat er met de kleuren moet worden gedaan. Heb alle 3 de opties geprobeerd, maar geen van allen geeft hetzelfde resultaat als hoe de plaat er in DPP uit ziet.
Je ziet wel verschil tussen de 3 opties, maar de plaat ziet er nog steeds niet hetzelfde uit als in DPP.

Wat ik in DPP doe qua bewerking (bij deze specifieke foto):
Onder de tab RAW:
Brightness adjustment: 0,17
Picturestyle sliders wat verschuiven: Net iets voor -4,0 aan beide kanten
Contrast Slider op 3.
Sharpness 5
USM: 3, 7 & 4

Tab RGB:
Sliders van het historgram links op 17, rechts op 235
Onder "G" de linker slider naar 5 gezet (vond em iets te groen).
Brightness 1
Contrast 10
Saturation 100
Sharpness 55

Dan in trimming angle de foto wat gecropt en horizon recht gezet.
Tenslotte, File | Convert & Save, TIFF 16bit.

Dan de TIFF openen in PS. En mezelf verbazen over het verschil in kleuren.
Ook oogt/is de foto softer (minder scherp) in PS dan in DPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Hier staan wellicht een paar nuttige tips. Blijkbaar is DPP een beetje recalcitrant als het aankomt op de goede colour management settings/ICC profielen gebruiken. Beetje oud draadje, weet niet of het bij de huidige versie ook van toepassing is...

http://www.luminous-lands...m/index.php?topic=30631.0
Pagina: 1