Dell perc5/i en Hitachi 5K3000 probleem

Pagina: 1
Acties:

• vogelrokker
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 20:13
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem. Ik hoop dat een van jullie advies heeft wat ik nog kan proberen.
- 1 van de harde schijven in mijn raid array valt tijdens boot constant uit de raid array.
- bij zware belasting valt deze zelfde disk uit de raid array.
- Bij het verwijderen van de disk en terug plaatsen wordt hij na +/- 30 sec weer gedetecteerd.

Info over de configuratie:
- Dell Perc 5/i raid controller 256mb ram, met standaard Dell firmware.
- 8x Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
- Verbonden met 2 SFF-8484 SAS internal connectors naar 8x sata
- De schijven zitten in een RPC-4020 behuizing (met hotswap bays)
- CRS 700 watt voeding

Wat heb ik geprobeerd:
- sas / sata kabel vervangen
- harddisk scannen op fouten (100% ok in HDDtune)
- raid controller vervangen (door andere del perc 5/i)
- sata backplane vervangen (kast)
- harddisk vervangen
- voeding vervangen

Geen van deze acties heeft tot nu toe iets opgeleverd. Ik hoop dat een van jullie een idee heeft hoe ik van dit probleem af kan komen.

Verwijderd

Iets wat ik eens gedaan heb, is het wisselen van plaats. De schijf die nu uitvalt op een andere poort zetten en een andere schijf op de poort waar die iedere keer uitvalt. Als de "nieuwe" schijf ook constant uit blijft vallen, weet je dat er niets fout is met de harddisk, maar met de kabel of controller. Misschien dat er een kabel op je backplane niet goed aangesloten is.

• vogelrokker
ik heb de schijf die steeds uitvalt in een andere swap bay geplaatst. Daar wordt hij gewoon gevonden en werkt hij goed.

Heb nu een andere harde schijf op de "oude" plaats erin geplaatst, en deze werkt ook goed ..... snap er niets van...

Verwijderd

Begin eens met het posten van de SMART data voor de betreffende disk?

• vogelrokker
smart data is allemaal in orde, geen defefcte sectors gevonden op de hdds individueel. (gescand met hdtune pro)

Heb de hele raid array verplaatst naar een 2e dell perc 5/i kaart, in andere hotswap bays, met nieuwe kabels er tussen. Nu doen alle harddisks het wel...

Edit: toch weer problemen zo te zien.....
Afbeeldingslocatie: http://doemar.nl/images/tweakers/dellperclog.jpg

Maar het volgende probleem:
Ik wil nu de file server zo inrichten dat ik het geheel samen laat werken. Ik zit met een bestaand systeem, moederbord P5K,cpu q6600,ram 4gb kingston hyperx.

Heb nu een behuizing met 20x hotswap. Ik wil intern alles alvast hebben geregeld en aangesloten, zodat de kast niet meer open hoeft voor hdd upgrades.

Ik heb de configuratie bedacht:
P5K heeft 2x PCIe.
Ik heb 2x een Dell perc 5/i raid controller liggen die in een PCI-e slot past (dit geeft aansluit mogelijkheid van 16 hdds)
Overige 4 hdds kunnen op het moederbord.

Nu moet ik alleen 1 pci-e slot vrij maken voor de 2e raid kaart, en de videokaart verplaatsen naar een pci slot.
Zojuist een pci videokaart geregeld, 2x de dell raid kaarten er in geplaatst.

Vervolgens boot het systeem niet meer. (alles gaat wel aan, maar geen beeld op monitor), geen piep signaaltjes, niets...

Ik vervolgens alle raid kaarten verwijderd en alleen proberen te booten met de PCI videokaart. Dit geeft ook geen beeld.

Dus ik denk PCI videokaart defect... Ik een andere geregeld. Hierbij geeft hij ook geen beeld.

Is het mogelijk dat het moederbord geen pci videokaarten ondersteund? Is het wel mogelijk 2 raid kaarten te gebruiken in de pci-e sloten?

Iemand tips wat nu de makkelijkste/meest voordelige en een goede oplossing is voor deze situatie?
- ander moederbord met 3 pci-e sloten?
- andere raid controller met 16 poorten?
- moederbord met onboard vga, en ondersteuning voor 2x raid kaarten in pcie?
- upgrade set halen met nieuw moederbord/cpu/ram?
- meer opties?

zijn er nog s775 moederborden te krijgen? welke types zijn aan te raden voor deze set-up? heeft iemand ervaringen met een opstelling?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!

[ Voor 91% gewijzigd door vogelrokker op 29-01-2012 20:36 . Reden: Toch wel probleempjes ]