Externe HDD of NAS of SAN?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkana
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06 10:46
Goedenavond allen!

Mijn man en ik zijn op zoek naar de perfecte oplossing voor ons 'dataprobleem'.

We hebben thuis het volgende opgesteld staan:
Een HP pc met Windows 7, een iMac met OS X Lion 10.7.2, een Onkyo TX-NR609 receiver en een Netgear N600 WIRELESS DUAL BAND GIGABIT ROUTER (WNDR3700) met USB aansluiting.

Nu willen we graag op zowel de pc, de iMac en de Onkyo muziek af kunnen spelen. De Onkyo doet dit via DLNA (werkt goed).
Ook zouden we graag via de pc, iMac, Onkyo Blue-Ray speler en iPad foto's af willen spelen. Dus eigenlijk via al onze apparaten onze mediabestanden kunnen benaderen.

Wat kunnen we het beste doen volgens jullie? We zitten namelijk te twijfelen tussen a) een NAS of b) gewone externe HDD op de router aansluiten via USB. Ook heb ik al eens iets gelezen over een SAN maar dat is volgens mij weer wat anders?

We gaan puur voor veel opslag en snelheid. Een automatische backup zou prettig zijn (anders heb je de belangrijkste data maar op 1 schijf staan) maar is niet noodzakelijk. Dit kunnen we ook een keer in de maand handmatig doen.
[SIZE="1"]We zagen trouwens ook een externe HDD van 3TB, die zouden we dan ook in tweeën kunnen delen? Een deel voor gebruik en een deel voor backup?[/SIZE]

Wat raden jullie ons aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

't meest simpele toegangelijke manier om dit te realiseren, is een synology nas te kopen met 2 x 3TB aan opslag in raid 1, netto levert dit 3TB opslag op, waarvan de ene schijf een spiegel is van de ander is. Daarnaast een extra harddisk als backup op de usb en/of sata port van de Synology.

Kijk voor meer informatie in het Synology topic wat op dit forum loopt.

Een USB disk aan je router lijkt leuk, maar echt snel is dat niet op hedendaagse routers.
Verder is het niet raadzaam om je storage als backup op dezelfde harddisk te hebben. (schijf stuk, is alle data weg)

[ Voor 24% gewijzigd door Lip op 26-01-2012 22:23 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

SAN is niet echt iets voor je lijkt me, da's wat meer high-end. Ik zou als ik jou was een simpele NAS kopen met 2 disks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkana
En een My Book Essential of My Book Live? Is dat ook een oplossing? Als we bijvoorbeeld geen backup nodig zouden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 22:40
Ik zou ook voor de Synology gaan. Tevens kan je daarop verschillende Dlna opties instellen en overal (via een website of app) bij je foto's en bestanden. En natuurlijk nog vele andere functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkana
Okee, een Synology volgens jullie dus :) En welk type adviseren jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Elkana schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:47:
Hoeveel TB opslag verlang je? 3TB, 6TB, 96TB? Ik zou i.i.g voor de + versies gaan met minimaal 2 harddisk bays

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkana
freak1982 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:48:
[...]
Hoeveel TB opslag verlang je? 3TB, 6TB, 96TB? Ik zou i.i.g voor de + versies gaan met minimaal 2 harddisk bays
Nou ja, zoveel mogelijk :9 Maar nee, even rekenen hoor... Muziekmap is op dit moment 335 GB en de fotomap 66 GB. Dat maakt samen 400 GB maar we willen dan ook nog wat spullen van onze eigen computer (min. 500 GB) /imac (250 GB) erop zetten. We zouden -als we een externe HDD moeten kopen die we via LAN op onze router aansluiten- voor een 3TB gaan. Dan kunnen we voorlopig makkelijk vooruit.

[ Voor 3% gewijzigd door Elkana op 26-01-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Elkana schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:47:
Kijk naar je behoeftes, kijk in het synology topic en maak zelf je keuze. Ik kan jouw geld nietvoor je uitgeven, al zou ik dat misschien best willen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Synology Disk Station DS212+ met 2 x 3TB harddisks, en een externe SATA harddisk, hiervoor kan je een Antec MB559US-1SB nemen met een willekeurige SATA harddisk. Om het helemaal af te maken, pak je er een APC Back-UPS ES 550VA 230V er bij voor stroom onderbreking en overspannings beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkana
Maar nog even wat op een rijtje:
We gaan er even vanuit dat we zelf handmatig backuppen 1x in de maand.

Een nas, wat doet die?
En wat voegt een nas toe tegenover een HDD 3TB aan de router via lan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lees het Synology topicstart gewoon door, daar staat echt alles in.Ten opzichte van een router met USBdisk, is het gewoon een stuk sneller (de perfomance van zo'n router is meestal om te janken).
Verder is een nas functionaliteit makkelijk uit te breiden met programma's zoals SabNZBd+ (aanrader), Sickbeard (aanrader), CouchPotato en Headphone's. Wat ook een handige feature is dat je de Syno als printserver kan gebruiken in je netwerk, met de meest gangbare USB printers.

Maar nogmaals lees dit topic door (verplicht leesvoer) => Het grote Synology topic deel 3

[ Voor 15% gewijzigd door Lip op 26-01-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Om even tegen het Synology geweld in te gaan - ik kan me voorstellen dat met de eisen van Elkana 1 en ander overkill is. Nofi freak, maar wie gaat al die extra functionaliteit instellen? Ook ga je zelf de harde schijven erin moeten zetten. Als ik TS een beetje inschat lijkt me een kant en klaar product een stuk handiger. Nou noem je zelf al de WD Live, maar die heeft geen USB poort om een backup mee te doen. Ik zou deze voorstellen:
pricewatch: Buffalo LinkStation Pro LS-VL 2TB

En dan de 2TB omdat 3TB in verhouding nog te duur is. Knoop je daar een USB schijf aan:
pricewatch: Western Digital Elements Desktop 2TB Zwart

Dan heb je alle functies kant en klaar inclusief een backup naar externe schijf die je elke week bijvoorbeeld automatisch kan laten draaien.

Waarom niet direct aan de router is hierboven al uitgelegd, snelheid is simpelweg niet voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door wagenveld op 26-01-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

None taken ;) Misschien heb je ook ergens wel een punt, echter vind ik wel dat je ergens moet beginnen. Verder is er bakken met informatie te vinden, hier op het forum over de producten van Synology. En is de support van Synology uitmuntend.
Maar goed je kan je geld maar 1 keer uitgeven, mijn motto is dan ook, als je 't doet, doe het dan ook goed (goedkoop is duurkoop, etc, etc) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

PromWarMachine

Forsaken Archer

Budget is in deze ook niet onbelangrijk. Een 2-bays NAS van Synology + 2x 2TB schijven gaat richting de €500, terwijl de oplossing van wagenveld bijna de helft is.
Alléén een externe schijf aan je router koppelen is weer €100 goedkoper.

Een NAS is leuk als je veel meer wilt dan je beschrijft. Automatisch downloaden, automatisch backuppen, media libraries aanbrengen om via DLNA te streamen, etc.

Als je router ook DLNA ondersteund (zo lees ik het wel) is een USB disk daar aan het goedkoopste. Nadeel daarvan is dat je die niet in RAID kunt zetten en het biedt beduidend minder mogelijkheden.
We zagen trouwens ook een externe HDD van 3TB, die zouden we dan ook in tweeën kunnen delen? Een deel voor gebruik en een deel voor backup?
Dat kan in de vorm van partities, maar voegt behalve overzichtelijkheid niet zoveel toe. Als je de gebruikte data op het ene deel als backup kopieert naar het tweede deel, staat zowel de backup als de werkelijke data nog steeds fysiek op dezelfde schijf en heb je dus nog steeds een single point of failure.

[ Voor 27% gewijzigd door PromWarMachine op 27-01-2012 00:14 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkana
Ja, dat van die twee partities zag ik later ook wel dat ik dat beter niet had kunnen vragen. Wist zelf ook wel dat het niet slim is -als je schijf wel overlijdt-. ;)

Maar inderdaad, een Synology lijkt me in ons geval wat overdreven. We hebben prachtige systemen staan die kunnen downloaden enzo. Het gaat ons puur om het -via alle apparaten hier in huis- bereiken van onze mediabestanden. Niet meer en niet minder. Die backup kunnen we best handmatig 1x in de maand doen.

Ik begrijp dus dat een gewone externe HDD aansluiten op onze (gigabit) router 'te' langzaam is om echt lekker mee te werken.

We zijn nu terecht gekomen op de Wester Digital My Book Live 3TB. Dit is volgens mij het beste als we geen NAS en geen gewone externe HDD willen. Wat vinden jullie daar van? Die fungeert toch ook als NAS? Deze zit tevens aangesloten op de router via een ethernet kabel, dus niet de 'trage usb'.

[ Voor 8% gewijzigd door Elkana op 27-01-2012 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:56
Ik heb zelf verschillende nassen, buffalo's, nonames, budget, lg en een synology usb station 2. Voor wat jij er mee wilt doen is volgens mij een 2TB buffalo genoeg. Een tijdje terug was een lege synology even duur als een buffalo incl 2 TB. Backuppen kan je naar een usb schijf je pc of aan de nas.

De wd my book live is trouwens ook een nas (network attached storage). Omdat ik er zelf geen ervaring mee heb wil ik je die niet aan- of af-raden, maar hij zou wel erg snel zijn.

Synology is een prima merk, maar buffalo heeft een betere prijs prestatie verhouding.

nas-central.org heeft een forum met veel informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkana
Nou, BINGO! We waren toch terecht gekomen op de Wester Digital My Book Live 3TB? Dit ding sturen we linea recta weer terug. Verschrikkelijk traag, ondanks dat deze direct via ethernet is aangesloten op onze Netgear N600 WIRELESS DUAL BAND GIGABIT ROUTER (WNDR3700) en deze router weer direct via ethernet aan onze PC en iMac. Nu toch maar verder zoeken naar een goed product! Dus, nog steeds alle tips welkom! Zal ondertussen de Synology en Buffalo producten gaan besnuffelen.
Pagina: 1