Voor het installeren van een klik aan klik uit systeem wil/moet ik mijn hotelschakeling ongedaan maken. Doel: continu spanning op de lamp.
Huidige situatie(zichtbaar na demontage):
Schakelaar 1(beneden)
Groen = fase
2x zwarte = nodig voor hotelschakeling
Schakelaar 2(boven)
3x zwart. 1 daarvan loopt naar boven naar de lamp(volgens mij)
2 komen vanaf beneden(zo lijkt het)
Lamp
1x blauw = nul
1x zwart = fase??
Wat ik gedaan heb(om te proberen) is het volgende:
Beneden 1 zwarte draad verbinden met de groene. Met de spanningzoeker(schroevendraaier) zie ik dat boven op beide zwarte draden stroomt komt te staan, 1 een stuk sterker dan de andere. Ook op de overgebleven zwarte draad beneden staat een licht spanning(zwak opgloeien).
Ik heb het vermoeden dat ik de schakeling heb zoals hij beschreven staat op
Wikipedia: Wisselschakeling onder het kopje "Alternatieven" ook vergelijkbaar met laaste post http://www.fan.tv/index.p...id=118677&Itemid=0#118677
Wie kan mij helpen met het juist aansluiten(ongedaan maken) van de hotelschakeling zodat ik het liefst mijn KAKU inbouwdimmer in 1 van beide wand contact dozen kan aansluiten. Omwille van de bereikbaarheid is dat mijn wens. Bij de lamp in het plafond kan ook maar levert met koppelen(indrukken knopje) boven een trapgat gevaarlijke situaties op. Overigens heb ik dit laatste wel werkend gekregen
Huidige situatie(zichtbaar na demontage):
Schakelaar 1(beneden)
Groen = fase
2x zwarte = nodig voor hotelschakeling
Schakelaar 2(boven)
3x zwart. 1 daarvan loopt naar boven naar de lamp(volgens mij)
2 komen vanaf beneden(zo lijkt het)
Lamp
1x blauw = nul
1x zwart = fase??
Wat ik gedaan heb(om te proberen) is het volgende:
Beneden 1 zwarte draad verbinden met de groene. Met de spanningzoeker(schroevendraaier) zie ik dat boven op beide zwarte draden stroomt komt te staan, 1 een stuk sterker dan de andere. Ook op de overgebleven zwarte draad beneden staat een licht spanning(zwak opgloeien).
Ik heb het vermoeden dat ik de schakeling heb zoals hij beschreven staat op
Wikipedia: Wisselschakeling onder het kopje "Alternatieven" ook vergelijkbaar met laaste post http://www.fan.tv/index.p...id=118677&Itemid=0#118677
Wie kan mij helpen met het juist aansluiten(ongedaan maken) van de hotelschakeling zodat ik het liefst mijn KAKU inbouwdimmer in 1 van beide wand contact dozen kan aansluiten. Omwille van de bereikbaarheid is dat mijn wens. Bij de lamp in het plafond kan ook maar levert met koppelen(indrukken knopje) boven een trapgat gevaarlijke situaties op. Overigens heb ik dit laatste wel werkend gekregen
[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2012 18:45 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L