Hotelschakeling ongedaan maken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26
Voor het installeren van een klik aan klik uit systeem wil/moet ik mijn hotelschakeling ongedaan maken. Doel: continu spanning op de lamp.

Huidige situatie(zichtbaar na demontage):
Schakelaar 1(beneden)
Groen = fase
2x zwarte = nodig voor hotelschakeling

Schakelaar 2(boven)
3x zwart. 1 daarvan loopt naar boven naar de lamp(volgens mij)
2 komen vanaf beneden(zo lijkt het)

Lamp
1x blauw = nul
1x zwart = fase??

Wat ik gedaan heb(om te proberen) is het volgende:
Beneden 1 zwarte draad verbinden met de groene. Met de spanningzoeker(schroevendraaier) zie ik dat boven op beide zwarte draden stroomt komt te staan, 1 een stuk sterker dan de andere. Ook op de overgebleven zwarte draad beneden staat een licht spanning(zwak opgloeien).

Ik heb het vermoeden dat ik de schakeling heb zoals hij beschreven staat op
Wikipedia: Wisselschakeling onder het kopje "Alternatieven" ook vergelijkbaar met laaste post http://www.fan.tv/index.p...id=118677&Itemid=0#118677

Wie kan mij helpen met het juist aansluiten(ongedaan maken) van de hotelschakeling zodat ik het liefst mijn KAKU inbouwdimmer in 1 van beide wand contact dozen kan aansluiten. Omwille van de bereikbaarheid is dat mijn wens. Bij de lamp in het plafond kan ook maar levert met koppelen(indrukken knopje) boven een trapgat gevaarlijke situaties op. Overigens heb ik dit laatste wel werkend gekregen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2012 18:45 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 14:36

d-Frag

74% completed

Appie Heijn schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:42:
Wat ik gedaan heb(om te proberen) is het volgende:
Beneden 1 zwarte draad verbinden met de groene. Met de spanningzoeker(schroevendraaier) zie ik dat boven op beide zwarte draden stroomt komt te staan, 1 een stuk sterker dan de andere. Ook op de overgebleven zwarte draad beneden staat een licht spanning(zwak opgloeien).
Heb je de zwarte draden boven ook losgekoppeld van de schakelaar voor je ging meten?
Klinkt namelijk als een gare schakelaar. die spanning lekt (het zwakke opgloeien)....

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Heel simpel:

Bij de kant met 3 zwarte draden, duw ze allemaal in 1 lasdop en sluit het af met een afdekplaatje (of een niet-werkende schakelaar ervoor).

Aan de andere kant:
Duw 1 zwarte in een lasdop, die gebruik je niet.
Duw de andere 2 in je KAKU dimmer.

Klaar.

@d-Frag:
Dat hij zachtjes aangaat is simpel een bijeffect van 2 zwarte draden die een lange afstand langs elkaar lopen.
Pak maar 's zo'n ouderwets neon nachtlampje, of moderne led (kerst)verlichting en pak een verlengsnoer en haal 1 draad in de stekker los.
Afhankelijk van hoe je dan de stekker erin steekt gaat ie niet aan of een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oude 2 schakelaars gingen goed.

Net geprobeerd, 3x zwart boven in een lasdop. Beneden de dimmer gemonteerd. Groen in meest linkse gaatje en 1x zwart in de 1 van de middelste 2 aansluitingen. Zie handleiding http://www.klikaanklikuit...ucten/ontvangers/acm-301/

Het rode lampje gaat niet branden en ik meet continu spanning op de fitting. Dat laatste is goed natuurlijk maar nu moet ik nog kunnen schakelen/dimmen. Volgens de handleiding mis ik m'n schakeldraad nu. Je zou toch zeggen dat zou moeten lukken met die draad die over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Houd het simpel en verantwoord voor later...!!!!!

Laat de hotel schakeling zoals die is, omdat je de schakelaars toch al niet gebruikt kan er ook niets mis gaan als je eens uit de woning gaat of iemand met de instalatie aan het werk moet die nergens van weet.

Wat nu doen.
Haal in de centraal doos bij de lamp de zwarte draad los en sluit deze af met een kroonsteentje, haal dan vanuit de doos de bruine (fase) -bij jou groen- los en gebruik die als voeding voor de module, dan is het duidelijk ook als een monteur eens dit los zou halen.
Wil je later dit ontdoen is het simpel de kroonsteen verwisselen van draad en de zwarte weer aansluiten en hopla de boel is weer orgineel.

Niet de draden door verbinden als het heel simpel anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je hebt ook een nul nodig voor je klik-aan-klik-uit geval volgens mij!
Dan kun je vanuit je lamp een blauwe draad trekken naar de schakelaar. In de lamp maak je de 2 draden doormiddel van een Wago (lasdop is zo ouderwets en lastig ;) ) aan elkaar en je hebt je nul.

Wat webcamjan hierboven zegt kan ook, maar dan moet wel je module in de centraaldoos passen (als die er al zit in zo'n oude installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
webcamjan schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 23:17:
Laat de hotel schakeling zoals die is, omdat je de schakelaars toch al niet gebruikt kan er ook niets mis gaan als je eens uit de woning gaat of iemand met de instalatie aan het werk moet die nergens van weet.

Wat nu doen.
Haal in de centraal doos bij de lamp de zwarte draad los en sluit deze af met een kroonsteentje, haal dan vanuit de doos de bruine (fase) -bij jou groen- los en gebruik die als voeding voor de module, dan is het duidelijk ook als een monteur eens dit los zou halen.
Wil je later dit ontdoen is het simpel de kroonsteen verwisselen van draad en de zwarte weer aansluiten en hopla de boel is weer orgineel.

Niet de draden door verbinden als het heel simpel anders kan.
Ik was ook voornemens om de bedrading van de oude situatie intact te laten. Dus niet afknippen e.d. maar een WAGO erop ;) Dit had ik al gedaan voor het spuiten van de muren. Ik heb echter wel stevig de voorkeur om de module(kaku) in te bouwen in een wandcontactdoos. I.v.m. een arduino projectje is het meer dan handig om relatief makkelijk bij het "koppel" knopje op de module te kunnen.
Bartjezz schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 07:29:
Je hebt ook een nul nodig voor je klik-aan-klik-uit geval volgens mij!
Dan kun je vanuit je lamp een blauwe draad trekken naar de schakelaar. In de lamp maak je de 2 draden doormiddel van een Wago (lasdop is zo ouderwets en lastig ;) ) aan elkaar en je hebt je nul.

Wat webcamjan hierboven zegt kan ook, maar dan moet wel je module in de centraaldoos passen (als die er al zit in zo'n oude installatie).
Inderdaad ben ik een nul draad nodig :)
Even samenvatten om te kijken of ik het nu juist voor de bril(die ik niet heb) heb:
1x blauw(nul) trekken van lamp naar schakelaar 2(boven)
1x groen/bruin(fase) in schakelaar 2 zien te krijgen vanuit centraaldoos(zit desbetreffende lamp ook) of als het echt niet lukt met kabel trekken, De groene van beneden koppelen aan 1 van de 2 zwarte die naar boven lopen. Zal dan wel een stuk groene tape om mantel wikkelen.
1x zwart(schakel) loopt nu al naar de lamp toe volgens mij.

PS: het huis is bj 1966 dus net geen kleur codering. Beneden inmiddels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Appie Heijn schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:23:
[...]

Ik was ook voornemens om de bedrading van de oude situatie intact te laten. Dus niet afknippen e.d. maar een WAGO erop ;) Dit had ik al gedaan voor het spuiten van de muren. Ik heb echter wel stevig de voorkeur om de module(kaku) in te bouwen in een wandcontactdoos. I.v.m. een arduino projectje is het meer dan handig om relatief makkelijk bij het "koppel" knopje op de module te kunnen.

[...]

Inderdaad ben ik een nul draad nodig :)
Even samenvatten om te kijken of ik het nu juist voor de bril(die ik niet heb) heb:
1x blauw(nul) trekken van lamp naar schakelaar 2(boven)
1x groen/bruin(fase) in schakelaar 2 zien te krijgen vanuit centraaldoos(zit desbetreffende lamp ook) of als het echt niet lukt met kabel trekken, De groene van beneden koppelen aan 1 van de 2 zwarte die naar boven lopen. Zal dan wel een stuk groene tape om mantel wikkelen.
1x zwart(schakel) loopt nu al naar de lamp toe volgens mij.

PS: het huis is bj 1966 dus net geen kleur codering. Beneden inmiddels wel.
Je zit hiermee op de goede weg!!

Wat betreft die kleurcodering, die is goed hoor. Vroegah hadden ze als fase een groene draad (nu bruin), nul een rode draad (nu blauw), aarde een grijze draad (nu geel/groen) en zwart is gewoon zwart gebleven. Sommige installateurs gebruiken voor de lampendraad (de draad die vanuit de hotelschakelaar naar de lamp gaat) een zwarte draad met een wit lijntje erop om niet in de knoop te raken met al die zwarte draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bartjezz schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:59:
[...]

Je zit hiermee op de goede weg!!

Wat betreft die kleurcodering, die is goed hoor. Vroegah hadden ze als fase een groene draad (nu bruin), nul een rode draad (nu blauw), aarde een grijze draad (nu geel/groen) en zwart is gewoon zwart gebleven. Sommige installateurs gebruiken voor de lampendraad (de draad die vanuit de hotelschakelaar naar de lamp gaat) een zwarte draad met een wit lijntje erop om niet in de knoop te raken met al die zwarte draden.
Thanks, kan ik wel bij de dim-unit een willekeurige blauwe draad pakken? Of dient deze echt van de lamp naar de dim-unit getrokken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nuldraad is nuldraad, ongeacht waar die zit, behalve als hij tot een andere groep behoort. Maar wat is precies de achtergrond van je vraag? Als je schakelaar toevallig gecombineerd is met een stopcontact er vlak naast, dan is aan aftak van de nuldraad aldaar natuurlijk geen enkel bezwaar. Integendeel, in zo'n geval is het zelfs het meest logische om te doen, het zou compleet nonsens zijn om dan apart nog een nuldraad te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 27-01-2012 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Je kunt de hotelschakeling ook in takt laten.
Sluit dan de module aan op de groene draad.
De uitgang van de module naar daar waar eerst de groene draad zat.
Nog een nul erbij en klaar ben je.
Klein nadeel is dat de hotelschakeling blijft werken.....

m.vr.gr.
Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks mannen het is gelukt! 2x zwart beneden in de WAGO, boven precies hetzelfde(afkomstig van beneden) Beneden ook de groene in een andere WAGO. Beneden alles "afgedopt" dus. Boven de schakeldraad(3e zwarte in contactdoos boven) Ik heb achterin de doos nog een rode(nul) draad gesignaleerd met nog een groene erbij(deze had al een WAGO. Rode draad(redeling speling in de lengte) doorgeknipt WAGO erop, blauwe draad vanaf rood naar KAKU module(heb alleen nieuwe kleur bedrading) Bruine in de groene WAGO en naar de module. Vervolgens de schakeldraard in de module. Stop omklikken en het werkt. Had wel redelijk moeite met het wegwerken van de module in de wanddoos.
Bij de lamp hoefde ik niets te veranderen, hier lag de schakeldraad al en de nuldraad.

Pagina: 1