Toon posts:

ATX 24 polig vervanging voor 12V P4?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb altijd het idee gehad dat sinds de komst van de 24polige ATX stekker de 4polige 12V P4 stekker overbodig is geworden. Nu blijkt echter dat bij het dit moederbord: Asus M5A78L-M/USB3 beide aangesloten moeten worden omdat het systeem anders gewoon niet werkt.

Mijn vraag is daarom als volgt: ben ik nu zo dom geweest om dit te denken of is dit alleen bij dit moederbord zo? want dit stond niet in de manual vermeld en ook de support service van Asus heeft mij dit niet vermeld of laten controleren...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pagina 1-7 & 1-23 van de downloadbare handleiding http://dlcdnet.asus.com/p...3/E6594_M5A78L-M_USB3.zip laat duidelijk zien dan voor power er 2 connectoren zijn, gelabeld #2 en dat je verplicht wordt gesteld beide connectoren aan te sluiten.

Misschien bot gezegd maar handleiding niet goed gelezen alvorens aan te schaffen?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 26-01-2012 17:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Een 4 pins CPU (zelfs 8 pins bij high end borden) aansluiting is opzicht standaard aanwezig op bijna elk ATX type moederbord met enkele uitzonderingen.

Gezien dit de meest stabiele manier is om spanning/stroom te leveren aan je CPU om heel simpel te zeggen.
Dus je hebt je enorm vergist.

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 26-01-2012 17:54 ]

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik heb dezelfde mobo en ik was de P4 aansluiting vergeten, ik had geen beeld. Ik was moe dus toen vergat ik het :p.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal... ik heb me dan idd enorm vergist, en hier het zelfde verhaal: erg laat op vrijdagavond een pc in elkaar zetten voor een vriend.... daarbij een voeding die geen losse P4 stekker had dus al gauw aangenomen dat dat niet meer nodig was tegenwoordig.... domme aanname gedaan dus.

Symtoon door niet aansluiten P4 stekker: geen beeld, pc direct weer uit na het aan gaan.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 03:18

fynrd1

Fooled by Randomness

Dit betekend dat de voeding niet toereikend en nogal oud is;) Deze 8pins 12v lijn zit standaard op alle atx 2.2 voedingen

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sterker nog, zo'n P4 stekker zit er al heel veel jaren op. Het is ook logisch dat die nodig is. Moderne processoren verbruiken vrij veel, waardoor het niet eenvoudig wordt om al die stroom door het moederbord te leiden. Er is dus een aparte connector dicht bij de cpu voorzien om dat op te vangen. Net zoals een snelle videokaart een aparte stekker heeft omdat het slot niet voldoende stroom kan leveren.

Verwijderd

Topicstarter
fynrd1 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:42:
Dit betekend dat de voeding niet toereikend en nogal oud is;) Deze 8pins 12v lijn zit standaard op alle atx 2.2 voedingen
Flauwekul ik heb een gloednieuwe Corsair CX430 uit de best buy guide gekocht... het systeem is volledig nieuw en modern...

De 8pins 12V stekker is aanwezig bij deze voeding maar blijkbaar moest deze gesplit om als 4pins stekker op de P4 stekker te passen.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 19:10:
Sterker nog, zo'n P4 stekker zit er al heel veel jaren op. Het is ook logisch dat die nodig is. Moderne processoren verbruiken vrij veel, waardoor het niet eenvoudig wordt om al die stroom door het moederbord te leiden. Er is dus een aparte connector dicht bij de cpu voorzien om dat op te vangen. Net zoals een snelle videokaart een aparte stekker heeft omdat het slot niet voldoende stroom kan leveren.
Ja mee eens, dit wist ik maar ik had niet door dat de 24pins ATX stekker deze P4 stekker niet verving... mijn eigen denkfout geweest.... gebeurd maar 1 keer ga ik van uit :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:48:
[...]

Flauwekul ik heb een gloednieuwe Corsair CX430 uit de best buy guide gekocht... het systeem is volledig nieuw en modern...

De 8pins 12V stekker is aanwezig bij deze voeding maar blijkbaar moest deze gesplit om als 4pins stekker op de P4 stekker te passen.
Dus geen flauwekul? Je voorganger zegt duidelijk dat de 8pins standaard op voedingen zit; dat jij moet/ging splitten is dus een ander verhaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:50:
[...]

Dus geen flauwekul? Je voorganger zegt duidelijk dat de 8pins standaard op voedingen zit; dat jij moet/ging splitten is dus een ander verhaal.
Het eerste deel waarin wordt gezegd dat de voeding DUS WEL OUD MOET ZIJN. Dat deel is flauwekul en een conclusie die je uit voorgaand verhaal totaal niet kan trekken...

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 18:18

KneoK

Not in a million lightyears

Je zegt zelf "...daarbij een voeding die geen losse P4 stekker had dus al gauw aangenomen dat dat niet meer nodig was tegenwoordig..." dus dan is het een prima aanname dat het om een oude voeding gaat. Dat je later zegt dat je een 8-pins stekker hebt die je moet splitsen (en je dus wel gewoon een P4 stekker hebt) verandert de zaak natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
KneoK schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:18:
Je zegt zelf "...daarbij een voeding die geen losse P4 stekker had dus al gauw aangenomen dat dat niet meer nodig was tegenwoordig..." dus dan is het een prima aanname dat het om een oude voeding gaat. Dat je later zegt dat je een 8-pins stekker hebt die je moet splitsen (en je dus wel gewoon een P4 stekker hebt) verandert de zaak natuurlijk ;)
Dan had het toch ook een 20polige ATX moeten zijn en geen 24polige, want die zijn pas na de P4 stekkers gekomen... toch? dus dan naar mijn idee nog steeds een slechte aanname... maarja die had ik zelf ook gedaan vandaar dit hele topic...

Erg fijn dat er zo snel veel mensen hebben gereageerd om mijn fout te bevestigen! want ik kon er niets over vinden helaas. Gelukkig is alles opgelost en werkt het systeem nu!

• Nexusonline_NL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

kan iemand mij helpen? Ik ben een budget setje aan het bouwen voor mijn ouders
Bij het aansluiten van 12v 4pin connector ging iets mis. Het is toch wel de bedoeling dat je ze beide aan moet sluiten?
De draden branden bijna door. De andere power connector is gewoon aangesloten
volgens mij zitten alle kabels goed.

moederbord:
ASROCK FM2A75 -DGS

Voeding
Be quiet ! 350Watt S6-SYS-UA-350W ATX 12V 2.2

waar zou dit aan kunnen liggen?

Met vriendelijke groet,

Stefan

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-02 16:59
Wat bedoel je met bijna doorbranden?
Je moet in ieder geval gewoon de 24-pin kabel aansluiten en de 8-pin links boven de CPU.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Nexusonline_NL
Ik heb een 20 pins en 4 pins connector
de 4 pins gaat naast de gpu. die begon heet te worden.
de ATX 12V power connector.

die 20 pins past gewoon in 24pins slot volgens handleiding

[ Voor 32% gewijzigd door Nexusonline_NL op 09-12-2012 02:02 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-02 16:59
De 4 pins gaat toch samen met de 20 pin in de 24 pin socket naast je ram?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Nexusonline_NL
is dat zo? wat gaat erin de atx12v connector dan?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 18:18

KneoK

Not in a million lightyears

Nexusonline_NL schreef op zondag 09 december 2012 @ 02:12:
is dat zo? wat gaat erin de atx12v connector dan?
De P4 stekker van je voeding, dit is een andere dan de extra 4 pins ATX connector. Oude moederborden werken nog met een 20-pins ATX voedingskabel, nieuwere met 24-pins. Voor backwards compatibility zit die 4 pins dus los.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
de 4 pin voor naast de processor heeft 2 zwarte en 2 (meestal) gele draden.
geen andere combo.
verwar ze niet met het +4 deel van een 20+4 connector.

hier het verschil (als je een 20+4 met 4+4 connector hebt)
Afbeeldingslocatie: http://www.epowertec.com/pwr_images/20+4pin_2.jpg

klein puntje
volgende keer even een eigen topic aanmaken. dat houdt de boel overzichtelijk.

• Nexusonline_NL
Bedankt!! de andere kabel stond niets op en ik dacht dat deze voor de een videokaart was
Ik heb ze dus wel verward. kabel is een beetje te warm geworden

kan er voor de rest nog schade zijn aan moederbord, processor en of voeding?

Ik zal de volgende keer een nieuwe topic aanmaken.

bedankt in iedergeval

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nexusonline_NL schreef op zondag 09 december 2012 @ 10:24:
Bedankt!! de andere kabel stond niets op en ik dacht dat deze voor de een videokaart was
Ik heb ze dus wel verward. kabel is een beetje te warm geworden

kan er voor de rest nog schade zijn aan moederbord, processor en of voeding?
Ja, als je teveel stroom door een draadje hebt getrokken kan de socket beschadigd zijn. Dat hoeft niet lang te duren, maar je kunt dat over het algemeen wel vrij goed zien.

• Nexusonline_NL
alles aan de praat gekregen en alles werkt ! bedankt!
Pagina: 1