Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Hier kun je lezen dat de maximale hoeveelheid geheugen 32GB is.

Verschillende moederborden voor deze CPU ondersteunen 64GB.
Ik heb contact opgenomen met Asus support en daar kreeg ik slechts een standaard antwoord op een niet gestelde vraag :-)
Een Intel medewerker zei dat de CPU maximaal 32GB per actieve taak kan gebruiken. Data/programma's in de overige 32GB kunnen niet gelijktijdig gebruikt worden.

Dat klinkt een beetje als extended memory uit het Windows 3.11 tijdperk.

Ik vraag mij af of een 32GB systeem sneller is dan een 64 GB systeem.
Als voorbeeld een 32GB systeem met een 16 GB RAMdisk vs een 64GB systeem met een 48GB RAMdisk.
Geen virtueel geheugen. Een programma dat veelvuldig schrijft en leest naar de RAMdisk.

Iemand enig idee mbt performance verschillen tussen een 32 en 64GB systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

In dat geval ben ik samen met de TS benieuwd hoe het zit met mijn moederbord. Die ondersteund 128 GB geheugen, waarvan 127 gebruikt kan worden (due limitations, etc).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wreckdicilous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-02-2024
Heb je hier misschien iets aan?

"The same is true for the X79′s enormous RAM capacity. The current crop of Core i7 Extreme chips top out at 24GB (Sandy Bridge supports a maximum of 32GB), but SB-E chips can drive up to 64GB of RAM. If you’re a rare user who can either use that much RAM now or could credibly do so in the future, the X79 could be an incredibly good deal. For the rest of us, 32GB is probably fine."

bron: http://www.extremetech.com/computing/104835-intel-end-sandy-bridge-e-3960x-review

Misschien dat je er bij kunt vertellen wat je met het systeem wil gaan doen?
Virtualisatie, Grafische toepassingen, Databases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
Wat ik ermee ga doen? Tja, heel veel dingen. Ik ben iemand die veel dingen gelijk doet. Op dit moment heb ik een virtuele machine draaien. Ben een video aan het renderen en draaien een dozijn kleine utils op de achtergrond. En als ik klaar ben met het typen van dit berichtje ga ik verder met Maya en 3DS Max die momenteel ook op de achtergrond draaien. Heb ik echt 64GB nodig? Nee. Veel mensen werken met 2GB....
Ik gebruik veel vluchtige data en zou graag een flinke RAMdisk gebruiken.
RAM is momenteel erg goedkoop.
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord op mijn vraag. En nog benieuwder na het lezen van de post van NeFoRcE.
Zelfs als ik besluit om bv "maar" 16GB te kopen.

Ik heb lang gezocht maar ik kan geen benchmarks vinden die hoeveelheden geheugen vergelijken.
>32GB is misschien teveel voor sites die voornamelijk consumenten producten reviewen?
Maar ik heb dergelijke reviews ook niet voor bv de i3 kunnen vinden die maximaal 16GB ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat je geen reviews kan vinden met dergelijke hoeveelheden geheugen is niet zo gek aangezien meer dan 16GB echt zinloos is voor in een PC, ook als je hem gebruikt zoals jij beschrijft. Dan ga je eerder tegen CPU of I/O grenzen aanlopen dan dat je geheugen vol zit. RAMDisks zijn ook niet bepaald zinvol meer met de komst van SSD's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=h_f2qNqx-1k]

64GB aan boord en officiele video van Asus. Maar inderdaad kan de controller per taak maar 32GB gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door MAX3400 op 26-01-2012 17:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
ik222 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:20:
Dat je geen reviews kan vinden met dergelijke hoeveelheden geheugen is niet zo gek aangezien meer dan 16GB echt zinloos is voor in een PC, ook als je hem gebruikt zoals jij beschrijft. Dan ga je eerder tegen CPU of I/O grenzen aanlopen dan dat je geheugen vol zit. RAMDisks zijn ook niet bepaald zinvol meer met de komst van SSD's ;)
Bij het posten van mijn vraag vreesde ik al voor antwoorden zoals die van jou. Off-topic en slechts een niet onderbouwde mening ipv een feit. Ik herinner mij nog heel goed de discussies waarom quadcore CPUs totaal nutteloos zijn voor thuisgebruikers; ook zo'n mening die (in mijn situatie) totale nonsense bleek te zijn.
Dus laten we aub on topic blijven. Negeer wat ik met mijn PC doe (de genoemde taken waren slechts een voorbeeld/moment opname) en zie het als een discussie over de technische mogelijkheden/gevolgen van >32GB icm de genoemde CPU.

Peace :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Volgens mij is het nogal ontopic als je een verklaring zoekt waarom er weinig reviews zijn met 32 of 64GB geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
@Max3400
32GB per taak. Dat is duidelijk. Wat mij niet helemaal duidelijk is hoe de adressering verloopt.
Moet die taak in een aangesloten geheugenblok zitten? Of maakt het niet uit dat de 32GB gefragmenteerd is?
32GB blijft 32GB bij fragmentatie; dat is duidelijk. Maar vanwege de fragmentatie kan de 32GB versnipperd zijn over 64GB waardoor de CPU voor die bepaalde taak toch de hele 64GB moet gebruiken. Voor de duidelijkheid mijn vraag is niet of een "gefragmenteerde taak" mogelijk is maar of in die gevallen vertragingen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frubelaar
ik222 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:40:
Volgens mij is het nogal ontopic als je een verklaring zoekt waarom er weinig reviews zijn met 32 of 64GB geheugen ;)
In dat punt kan ik deels meegaan.
Deels omdat het ontbreken van bepaalde reviews vaak slechts een indicatie is van de intressegebieden van de lezers van de reviews.
De i3 CPUs adresseren maximaal 16GB ook voor die CPUs heb ik geen reviews gezien die bv 32GB testen.
Waarschijnlijk is je antwoord daarop dat i3 gebruikers geen high end gebruikers zijn en waarschijnlijk zelfs zeer zelden 8GB geheugen gebruiken. Ook daarin zou ik je dan gelijk geven.
i7-3960X gebruikers zijn zoals bankiers: meer meer en nog meer.
Mijn plan was om een 32GB PC te bouwen. Maar omdat geheugen goedkoop is overweeg ik 64GB.
Daarna zie ik dat de CPU "maar"32GB ondersteunt.
Ik ben nu simpelweg erg nieuwsgierig geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het punt is dat die i7-3960X nog steeds een processor is die bedoelt is voor gebruik in desktops. Vanuit dat oogpunt is de 32GB limiet vrij logisch. Wil je meer geheugen dan moet je eerder kijken naar server CPU's en bijbehorende moederborden.

Persoonlijk zou ik het in elk geval laten bij 32GB als je deze CPU en een X79 moederbord neemt. Dit met de reden dat 64GB door de CPU officieel niet ondersteunt wordt en sowieso al eigenlijk geen meerwaarde heeft. Wat ik wil zeggen is dat door er 64GB in te stoppen de kans op problemen toeneemt terwijl het positieve effect op de prestaties bijna 0 is. Want met net geintroduceerde moederborden die maximaal 64GB ram ondersteunen en een processor die officieel maar 32GB ram ondersteunt is het natuurlijk logisch dat de kans op problemen groter is bij het gebruik van de maximale hoeveelheid ram dan wanneer je aan de veilige 32GB kant blijft zitten, dat is in het verleden wel vaker gebleken.
Pagina: 1