Hulp en uitleg bij netwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandd0
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 12:18
Beste Tweakers,

Misschien dat ik wel een paar domme vragen ga stellen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik van netwerken nog niet zo veel kennis heb. Ik bouw al een aantal jaren zelf mijn pc's met overclocking, watercooling etc. Maar voor mijn internet heb ik gewoon de router/modem die ik van mijn provider heb gekregen (Zyxel P2602HW van Telfort) en doe er verder niks aan. Nooit geen probelemen gehad.

Nu heb deze week een My Book Live nas aangeschaft om backups te maken van mij pc, maar de doorvoer snelheid valt een beetje tegen. Met het kopieeren van data naar mijn nas blijft het altijd steken op 10-11MB/s, en lijkt niet veel uit te maken of het groote of kleine bestanden zijn.

Nu blijkt dat er op mijn router 10/100mbit ethernet poorten heeft, en 100mbit = 12mb/s toch? Dus denk ik dat de router de bottleneck is?

Als dit klopt is mijn vraag dus, hoe kan ik dit het beste oplossen? aangezien de meeste routers tegenwoordig geen adsl modem meer ingebouwd hebben. Zijn er misschien mensen hier die tips kunnen geven voor een oplossing?

Alvast bedankt!

Gr,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het goedkoopste is een Gigabit switch achter je modem/router te hangen, waarop je je PC en NAS aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 00:56
De theoretisch snelheid van 100mbit, wordt nooit exact gehaald. Je hebt ook te maken met overhead van frames/packets. Alles bij elkaar kan wel 100mbit zijn, maar voor de uiteindelijke doeleinde blijft er als het ware wat minder over.

Ik hanteer zelf dat mbit/10 de snelheid in Mbytes/sec geeft.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50

DSK

boeiend...

Mijzelf schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:26:
Het goedkoopste is een Gigabit switch achter je modem/router te hangen, waarop je je PC en NAS aansluit.
Meer valt er niet te zeggen :)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandd0
Mijzelf schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:26:
Ok, dat zou mooi zijn, kan ik vanavond wel een switch halen. Het is niet ook voor mijn inet een verbetering om een neiuwe modem/router gelijk te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50

DSK

boeiend...

jandd0 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:50:
[...]

Ok, dat zou mooi zijn, kan ik vanavond wel een switch halen. Het is niet ook voor mijn inet een verbetering om een neiuwe modem/router gelijk te kopen?
Als jouw internetverbinding niet meer dan 100Mb is, dan ga je er geen enkel voordeel uithalen door ineens een modem/router te kopen met 1000Mb-poorten. De enige reden waarom je het nog zou kunnen doen is voor het stroomverbruik (extra apparaat) maar dat is te verwaarlozen of omdat het anders te druk zou worden op de plaats waar je router staat)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandd0
DSK schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:12:
[...]

Als jouw internetverbinding niet meer dan 100Mb is, dan ga je er geen enkel voordeel uithalen door ineens een modem/router te kopen met 1000Mb-poorten. De enige reden waarom je het nog zou kunnen doen is voor het stroomverbruik (extra apparaat) maar dat is te verwaarlozen of omdat het anders te druk zou worden op de plaats waar je router staat)
Super bedankt voor de duidelijke en snelle informatie! Ik ga er nog even over na denken en vanavond even naar de prijzen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killugh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 14:30

killugh

lava right ahead

Let op dat je niet teleurgesteld raakt na aanschaf van een Gbit switch. De Mybook NAS apparaten zijn behoorlijk in snelheid beperkt door de ARM cpu die er in zit.

Ik heb beide modellen hier thuis staan. Het oude "blauwe ring" model doet gemiddeld 4-5MB/s. De nieuwe "witte ledstrip" trekt de volledige bandbreedte van mijn 100Mbit netwerk. Volgens de wiki gaat het model echter niet heel veel sneller dan dat. 10MB/s write en 25MB/s read. Met Jumboframes kan het nog iets sneller. Maar de cpu blijft de beperkende factor.

Zie Wikipedia: Western Digital My Book voor meer info.

pain is nothing that a downpour won't erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandd0
killugh schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:29:
Let op dat je niet teleurgesteld raakt na aanschaf van een Gbit switch. De Mybook NAS apparaten zijn behoorlijk in snelheid beperkt door de ARM cpu die er in zit.

Ik heb beide modellen hier thuis staan. Het oude "blauwe ring" model doet gemiddeld 4-5MB/s. De nieuwe "witte ledstrip" trekt de volledige bandbreedte van mijn 100Mbit netwerk. Volgens de wiki gaat het model echter niet heel veel sneller dan dat. 10MB/s write en 25MB/s read. Met Jumboframes kan het nog iets sneller. Maar de cpu blijft de beperkende factor.

Zie Wikipedia: Western Digital My Book voor meer info.
Deze link gaat over de My Book World Edition, ik heb de nieuwere My Book Live die als het goed is wel wat sneller is. Ik verwacht geen wonderen, maar 10mb/sec is wel erg traag. Ik zal nog even laten weten wat voor snelheden ik krijg met een gbit switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killugh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 14:30

killugh

lava right ahead

Ik wist niet dat ze alweer een model verder waren, ik zie inderdaad dat de Live serie sneller is.

pain is nothing that a downpour won't erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandd0
Gister een gbit switch gekocht, maar toen bleek dat ik alleen maar een cat 5 netwerk kabel had, dus bleef het nog steeds een 100mbps verbinding. Net een cat 5 e kabel gehaald en aangesloten en nu mijn muziek aan het overzetten met 40mb/sec :) dat lijkt er meer op!

Nogmaals bedankt iedereen voor de info!
Pagina: 1