USB Flash Drive met schrijfbeveiliging?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een paar USB flash drive sticks met een knopje of switch waarmee een bepaalde vorm van schrijfbeveiliging dan wel write protection kan worden in- en uitgeschakeld.

Blijkbaar worden deze steeds minder gemaakt! En inderdaad, er zijn truukjes waarmee je de stick kunt laten vollopen maar ik wil een harde manier van schrijfbeveiliging; dit is handiger en (veel) sneller. Tot op heden heb ik alleen de KANGURU flashdrives gevonden naar aanleiding van http://www.fencepost.net/2010/03/usb-flash-drives-with-hardware-write-protection/ maar Kanguru producten zijn in NL of de EU niet beschikbaar.

Iemand anders nog suggesties? Bij voorkeur uit Nederland (i.v.m. factuur, BTW enzo).

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zijn wel van die goedkope USB sticks die je ergens op een conferentie krijgt die een switch hebben. Ik ben ze aan het zoeken, maar vind ze niet direct. Als je er een aantal nodig hebt kan je ze misschien vinden bij een leverancier van USB sticks met eigen logo.

Waarom heb je ze eigenlijk nodig (nieuwsgierigheid ;)). En zouden SD kaartjes niet voldoen? Die hebben allemaal een schrijfbeveiliging lock.

Edit:Lees net dat SD kaartjes geen echte hardware schrijfbeveiliging hebben :P

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-01-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
SD-kaartjes zijn minder handig en zéker niet durable genoeg om met grote regelmaat te hanteren en in je broekzak/koffer/laptoptas mee te nemen. Daarnaast is er het schrijfbeveiligingsprobleempje wat je al zelf aanhaalde.

Verder gebruikten we vroegâh bij klanten/kennissen/familieleden allerlei diskettes met handige tooltjes. Voor de zekerheid had ik altijd de write-protect nokjes open staan zodat mijn diskettes verschoond zouden blijven van virusinfecties en andere non-JHMvP-schrijfacties. IDEAAL!

Diezelfde veiligheid wil ik nu ook en dat zouden meer mensen moeten willen! Het verbaast me dan ook dat deze USB sticks er eigenlijk niet of nauwelijks (meer) zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

er zijn sticks met cijferslot, Corsair dacht ik.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tens schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:46:
er zijn sticks met cijferslot, Corsair dacht ik.
Mja, maar die blokkeren alles, dus ook het lezen. Dat schiet nog niet op :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:30
Weet niet hoe recent dit is; maar heb dit artikeltje gevonden: http://www.fencepost.net/...ardware-write-protection/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

The Eagle schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:47:
[...]

Mja, maar die blokkeren alles, dus ook het lezen. Dat schiet nog niet op :P
8) idd niet echt practisch.

deze dan?

http://www.imation.com/en...ssories/Clip-Flash-Drive/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er bestaat ook software waarmee je een USB stick kan programmeren om een niet verwijderbare / beschrijfbare partitie te hebben. Het enige probleem is dat de tooltjes daarvoor meestal in fantastisch Chinglish geschreven zijn en alleen werken op de controllerchips waarvoor ze geschreven zijn.

Ik heb zo'n tooltjes wel eens gebruikt om promofilmpjes en speciale partities te verwijderen van USB sticks. De naam ontsnapt mij echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Had ik ook al naar gekeken maar dit is een productserie uit 2006 ofzo en die is niet meer beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verder gebruikten we vroegâh bij klanten/kennissen/familieleden allerlei diskettes met handige tooltjes. Voor de zekerheid had ik altijd de write-protect nokjes open staan zodat mijn diskettes verschoond zouden blijven van virusinfecties en andere non-JHMvP-schrijfacties. IDEAAL!
<off-topic>Dit was niet zo waterdicht als het lijkt. Bij sommige diskdrives kon je dit softwarematig overrulen. Het is natuurlijk ook niet echt een hardware beveiliging. Het nokje heeft geen enkele invloed op de beschrijfbaarheid van het medium.

<ontopic>Ik heb ooit een USB stick gehad die alleen in bepaalde USB sloten beschrijfbaar was, maar overal leesbaar. Ik vermoed dat het met spanning te maken had. Het lijkt logisch dat de stick voor schrijven meer vermogen/spanning nodig heeft dan voor lezen.
Dus misschien kun je een read-only stick maken door een weerstandje tussen de +5V en de stick te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
Deze Imation Swivel Flash Drive USB 2.0 lijkt ook een een write-protect switch te hebben :)
pricewatch: Imation Swivel Flash Drive 4GB
Afbeeldingslocatie: http://image0.euroffice.co.uk/image/Imation-Swivel-Flash-Drive-with-Lanyard-USB-20-Password-protection-fo-227308-h0.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Mijzelf schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:26:
[...]
<off-topic>Dit was niet zo waterdicht als het lijkt. Bij sommige diskdrives kon je dit softwarematig overrulen. Het is natuurlijk ook niet echt een hardware beveiliging. Het nokje heeft geen enkele invloed op de beschrijfbaarheid van het medium.

<ontopic>Ik heb ooit een USB stick gehad die alleen in bepaalde USB sloten beschrijfbaar was, maar overal leesbaar. Ik vermoed dat het met spanning te maken had. Het lijkt logisch dat de stick voor schrijven meer vermogen/spanning nodig heeft dan voor lezen.
Dus misschien kun je een read-only stick maken door een weerstandje tussen de +5V en de stick te solderen.
Welja! Een zéér Tweakers-waardige oplossing! _/-\o_
Ik zeg: maak maar een nieuw topic want nu zal er ook serieus worden nagedacht over een IR-ledje o.i.d. waarmee de beveiliging van een USB stick op afstand in en uit te schakelen is... :)

Doe mij maar zo'n eenvoudig miniswitchje...hoewel het erop begint te lijken dat jouw oplossing eenvoudiger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:19:
Deze Imation Swivel Flash Drive USB 2.0 lijkt ook een een write-protect switch te hebben :)
pricewatch: Imation Swivel Flash Drive 4GB
[afbeelding]
THANX!!!!!

Ik ga gelijk kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
Wel ff goed opletten hoor, misschien hebben ze het al wegbezuinigd. Ik geloof dat Imation wel meer USB-Flash drives heeft met switch, de Imation Defender F50 Pivot Flash Drive USB stick bijvoorbeeld.
edit:
Best veel keuze bij Imation eigenlijk! zie: http://content.takeitnow.nl/PDF/6370523.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Puch-Maxi op 26-01-2012 15:36 . Reden: PDF ]

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1